MarketingFacts

Inhoud syndiceren Marketingfacts
Marketingfacts.nl is een van de meest populaire marketing weblogs in Nederland. Feiten en cijfers over interactieve digitale marketing worden afgewisseld met luchtige onderwerpen.
Bijgewerkt: 10 uren 2 min geleden

Sociale media radicaliseren iedereen

di, 05/17/2022 - 10:00

De schutter die tien mensen doodschoot in Buffalo is een complotdenker en aanhanger van omvolkingstheorie.  Middels een eigen beeld- en taalcultuur wordt op social media en op internetfora een realiteit gecreëerd waar anoniem keiharde grappen gemaakt worden over Joden, moslims, mensen van kleur of vrouwen. We zien het terug in ons dagelijks leven. Voetbal inside is weer terug op tv.


Lees meer over: Sociale media radicaliseren iedereen.

Nieuwe regels voor reviews en strengere informatieplicht voor online verkopers

di, 05/17/2022 - 06:00

Heb je vrienden en familie gevraagd een 5 sterren review achter te laten zonder dat ze iets bij je gekocht hebben of heb je wel eens een (onterechte) slechte review verwijderd? Of reviews ingekocht?


Lees meer over: Nieuwe regels voor reviews en strengere informatieplicht voor online verkopers.

Nooit meer inloggen

ma, 05/16/2022 - 14:00

Raken we eindelijk verlost van al die ellende rondom wachtwoorden? Hoeveel harder groeiden de Amerikaanse podcast-advertenties in 2021 dan de totale internetadvertentiemarkt? Wat staat er in Lego's saaiste kamer ooit? Waarom is Shein - een cocktail van influencers, slimme marketing en (slechte) kleding tegen werpwerpprijzen - zo populair en waarom zou je iedere week moeten luisteren naar Schokvast, de show van Mark Schoones en Joris van Heukelom?
Komtie. Alle antwoorden in De wilde week van Koot...


Lees meer over: Nooit meer inloggen.

MarketingOps: een betere stroomlijning van jouw marketing operatie #spon

ma, 05/16/2022 - 13:59

Marketing Operations, MarOps of MarketingOps je hebt er misschien al eens over gehoord of gelezen, maar wat is het precies? En waarom breekt het juist nu door? In dit artikel nemen we je mee in deze nieuwe discipline binnen marketing.


Lees meer over: MarketingOps: een betere stroomlijning van jouw marketing operatie #spon.

Lay-out van vragen bepalend voor resultaten online marketingonderzoek?

ma, 05/16/2022 - 10:07

Meer en meer laten consumenten de computer links liggen en smartphones zijn alomtegenwoordig, ook bij het beantwoorden van vragenlijsten die gebruikt worden in marktonderzoek. Maar zijn de eindresultaten van zo’n enquête op alle devices wel identiek, ook al is de inhoud hetzelfde? Ons onderzoek laat zien dat de lay-out daarin sturend kan zijn en dus een vertekend beeld kan geven.


Lees meer over: Lay-out van vragen bepalend voor resultaten online marketingonderzoek?.

Advertenties in YouTube Shorts en 90 seconden Reels op Instagram

ma, 05/16/2022 - 06:02

Blijf up-to-date over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media. Ontdek in deze social update meer over de laatste ontwikkelingen omtrent de uitrol van de advertentie feature binnen YouTube Shorts, emoji-reacties op WhatsApp, een mogelijke full-screen feed op Instagram en nog meer aankomende functies!


Lees meer over: Advertenties in YouTube Shorts en 90 seconden Reels op Instagram.

Simo Ahava: “Technologie verandert de status quo niet, het gaat om hoe technologie gebruikt wordt”

vr, 05/13/2022 - 14:01

Server-side tagging wordt vaak gepresenteerd als dé oplossing voor problemen rondom de ondergang van third-party cookies. En hoewel server-side voor veel bedrijven een oplossing zou kunnen zijn, is dat misschien niet om de redenen die je denkt dat het is. Dat zegt Simo Ahava, partner en mede-oprichter van 8-bit-sheep en spreker op de editie van dit jaar van Friends of Search. Ik kreeg de kans om vooraf met hem te spreken.


Lees meer over: Simo Ahava: “Technologie verandert de status quo niet, het gaat om hoe technologie gebruikt wordt”.

Ontwikkel jouw first-party data strategie en maak impact zonder cookies #adv

vr, 05/13/2022 - 13:59

Met het verdwijnen van third-party cookies is de noodzaak tot het creëren van een first-party data strategie hoog. Maar hoe ziet zo’n strategie eruit en wat heb je nodig om jouw strategie op te zetten? Volg de First Party Data Strategy masterclasses en leer van experts hoe klanten met behulp van first-data persoonlijk benaderd kunnen worden, zodat je optimaal voorbereid bent op de toekomst.

Bereid je voor op een cookieloze toekomst; schrijf je in voor gratis online masterclasses!


Lees meer over: Ontwikkel jouw first-party data strategie en maak impact zonder cookies #adv.

Marketing the Rainbow: HoteldeboteLHBT

vr, 05/13/2022 - 10:00

De omvang van de wereldwijde markt voor vakantiereizen werd in 2019 geschat op meer dan 1.000 miljard dollar en zal naar verwachting in 2027 1.737 miljard bereiken. Van dit volume nemen LHBT-reizigers 13% voor hun rekening, terwijl ze slechts ongeveer 5% van de bevolking uitmaken. Doe de wiskunde, zouden ze in het Engels zeggen. Met andere woorden: dit zijn klanten die je wilt bereiken, binnenhalen en binden.


Lees meer over: Marketing the Rainbow: HoteldeboteLHBT.

‘Hoe je optimaal aan je klantreis bouwt door naar buiten te kijken’

vr, 05/13/2022 - 07:12

Dennis van Evert, Manager Customer Journey bij bol.com, presenteert samen met Koen van Lunteren, Digital Research Consultant bij WUA, tijdens NIMA Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.


Lees meer over: ‘Hoe je optimaal aan je klantreis bouwt door naar buiten te kijken’.

Prijsinflatie consumptiegoederen versnelt

do, 05/12/2022 - 14:00

Koopkracht en inflatie halen dagelijks het nieuws en hebben daarmee niet alleen invloed op het dagelijks leven van Nederlandse huishoudens, maar zeker ook van marketeers. Tot daar weinig nieuws, maar NielsenIQ rekent in een perspublicatie voor dat de inflatie ook elke maand versnelt: Januari 2022 +5,3%, februari +6,4%, maart +7,2% en in april +8,5%. Voor de eerste 16 weken van 2022 betekent dit dat de inflatie een ongekende +6,4% laat zien.


Lees meer over: Prijsinflatie consumptiegoederen versnelt.

Pre-order hét onderzoek over merkgroei onder 2.000 Europese marketeers #adv

do, 05/12/2022 - 13:59

Wat zijn de belangrijkste drivers voor groei? Wat is de impact van de Moment of Truth? En wat onderscheidt de “winners”, van de bedrijven die minder goed presteren? Het jaarlijkse onderzoek van DVJ Insights over merkgroei onder 2.000 Europese marketeers en insights managers is nu beschikbaar als pre-order. Onmisbare learnings voor elke marketeer die uit is op merkgroei.

Pre-order nu - gratis - de resultaten


Lees meer over: Pre-order hét onderzoek over merkgroei onder 2.000 Europese marketeers #adv.

Arjan van Hartesveldt (Team ITG): Afkicken van dure marketingkanalen

do, 05/12/2022 - 10:00

Arjan van Hartesveldt is Director Client Services bij fullservice marketingbureau Team ITG en hij spreekt tijdens Nima Marketing Day op donderdag 16 juni in DeFabrique te Utrecht. Een vraaggesprek over de kracht van eigen kanalen en over kennisdeling.


Lees meer over: Arjan van Hartesveldt (Team ITG): Afkicken van dure marketingkanalen.

Ontwikkel een ijzersterke first-party data strategie en maak impact zonder cookies #spon

do, 05/12/2022 - 09:59

Met het verdwijnen van third-party cookies verandert de manier waarop je je klanten met gepersonaliseerde informatie kunt bereiken. De noodzaak tot het creëren van een first-party data strategie is daarmee hoog, maar hoe ziet zo’n strategie eruit en wat heb je nodig om jouw strategie op te zetten? Leer van de experts.


Lees meer over: Ontwikkel een ijzersterke first-party data strategie en maak impact zonder cookies #spon.

Chilling effects: Wat zijn ze en waarom zijn ze van belang voor reclame?

do, 05/12/2022 - 06:00

Marketeers en communicatieprofessionals zien het gebruik van persoonsgegevens voor gepersonaliseerde advertenties vaak als de heilige graal van effectieve communicatie met consumenten. De effecten hiervan zijn echter niet zo eenvoudig. Eerder beschreef ik al de voor- en nadelen van gepersonaliseerde reclame voor de consument. Eén van de nadelen was het gevoel geobserveerd te worden. Uit recent onderzoek weten we dat het niet alleen om een gevoel gaat, maar dat consumenten ook daadwerkelijk bereid zijn hun gedrag aan te passen om de dataverzameling voor reclame te ontwijken. Dit fenomeen wordt chilling effects genoemd.


Lees meer over: Chilling effects: Wat zijn ze en waarom zijn ze van belang voor reclame?.

ReclameReview: op voedselontdekkingstocht met Crisp

wo, 05/11/2022 - 14:02

Waar komt eten eigenlijk vandaan? De commercial van supermarkt-app Crisp laat zien waar het bedrijf zijn producten zoal inkoopt.


Lees meer over: ReclameReview: op voedselontdekkingstocht met Crisp.

Hét marketingevent van Nederland #adv

wo, 05/11/2022 - 13:59

NIMA Marketing Day is al jaren een begrip in marketingwereld Nederland. Marketeers van verschillende bedrijven, verschillende functies en verschillende branches komen hier samen om nieuwe dingen te leren over alle lagen van marketing. Je gaat hoe dan ook naar huis met nieuwe inzichten en lessons learned. Daarnaast maak je ook kennis met andere vakgenoten tijdens de netwerkborrel en leer je zo weer veel andere bedrijven kennen. Het event heeft alle elementen voor een geweldige en leerzame dag.

Bestel nu je ticket


Lees meer over: Hét marketingevent van Nederland #adv.

Ontdek het rapport belonings- en loyaliteitsmarketing 2022 #adv

wo, 05/11/2022 - 13:59

Uit dit rapport (namens Comarch in samenwerking met Forrester), dat is gebaseerd op verzameld van meer dan 500 besluitvormers, leer je:

  • Welke functionaliteiten van een loyalty programma bedrijven essentieel vinden
  • Welke trends en innovaties naar verwachting binnenkort mainstream zullen worden
  • Wat de strategische plannen zijn van andere spelers voor de komende 5 jaar ivm hun loyalty strategie

Verkrijg nu een gratis kopie van het rapport!


Lees meer over: Ontdek het rapport belonings- en loyaliteitsmarketing 2022 #adv.

Hoe win je de ‘War on Talent’?

wo, 05/11/2022 - 10:00

De vraag naar arbeid is momenteel groter dan het aantal werkzoekenden. Het percentage arbeidsparticipatie is zelfs nooit eerder zo hoog geweest, met ‘slechts’ 3,3 procent van de beroepsbevolking dat momenteel werkloos is. De ‘War on Talent’ is in volle gang en laat menig vacature onvervuld in alle sectoren. Vraag en aanbod liggen ver uit elkaar, niet alleen tussen werkzoekenden en vacatures; ook qua wensen en eisen van beide partijen. Hoe kom je elkaar tegemoet?


Lees meer over: Hoe win je de ‘War on Talent’?.

AI, Metaverse, NFT en de Toekomst van Marketing [Webinar]

wo, 05/11/2022 - 08:07

Het hele jaar door blijven we bij NIMA onze leden inspireren met lunchbreak webinars over de Toekomst van Marketing. Zo blijf je op een leuke én makkelijke manier bij in het marketingvak. In de webinars komen uiteenlopende thema's aan bod in combinatie met inspirerende sprekers uit de praktijk en de wetenschap. Volgende week dinsdag 17 mei om 12:00 uur vindt de volgende webinar plaats.


Lees meer over: AI, Metaverse, NFT en de Toekomst van Marketing [Webinar].