Feed-aggregator

PostNL: ‘Voorbereid op dagelijks 3+ miljoen pakketjes’

Emerce - 6 uren 59 min geleden

PostNL is naar eigen zeggen ruim voorbereid op de komende piekdagen in de aanloop naar Black Friday en Sinterklaas.

“We zijn voorbereid op piekdagen met ruim 3 miljoen pakketten waar we doorgaans 1,2 miljoen pakketten verwerken”, laat de vervoerder aan Emerce weten.

De kalender werkt ook dit jaar niet mee. Waar normaal gesproken twee weken zitten tussen Black Friday en Sinterklaas is dat dit jaar een weekend. Die samendrukking van het bestelmoment zorgt voor een logistieke kluif waar het bedrijf zich maandenlang op heeft voorbereid.

Met duizend extra bezorgers en 1.250 vrachtwagens probeert de bezorgdienst de controle te houden.

Het bedrijf verwacht in week 47 ongeveer twintig procent meer pakketvolume dan gebruikelijk. Pakketbezorgers doen in die periode elke dag ongeveer 6.300 ritten om alles op tijd te bezorgen. Daarnaast voegt PostNL zondag 30 november toe als een extra bezorgdag.

In vergelijking met 2020 is er over de afgelopen jaren gemiddeld twintig procent meer pakketvolume in week 47.

De Black Friday-piek van dit jaar verdeelt zich over week 47 en week 48. Deze laatste is niet veel drukker meer dan de voorgaande.

Welke rol pakketautomaten dit jaar in de eindejaarsrally spelen, is nog niet helemaal in te schatten. PostNL meldt wel, dat het gebruik van de pakketkluizen in het afgelopen jaar is verdubbeld.

SOMI start collectieve rechtszaak in Italië tegen TikTok wegens uitbuiting minderjarigen

Emerce - 8 uren 6 min geleden

De Nederlandse Stichting Onderzoek Marktinformatie (SOMI) heeft in Italië een collectieve rechtsvordering ingediend tegen TikTok Technology Limited (Ierland) en TikTok Italy S.r.l. De vordering heeft betrekking op vermeende schendingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Italiaanse privacywetgeving, de Wet inzake Digitale Diensten (DSA), de AI-vordering en de Italiaanse Consumentenwet.

SOMI treedt op ter bescherming van Italiaanse minderjarigen tegen de ‘onrechtmatige exploitatie’ van hun persoonsgegevens voor commerciële doeleinden. De zaak heeft betrekking op minderjarigen die sinds 25 juni 2023 TikTok in Italië hebben gebruikt en streeft naar compensatie voor de schade die door het gedrag van het platform is veroorzaakt.

TikTok heeft meer dan 20 miljoen maandelijks actieve gebruikers in Italië, waarvan de meerderheid tussen 16 en 24 jaar oud is. Ondanks de populariteit bij een jonger publiek, heeft het platform nagelaten om de leeftijd van gebruikers te verifiëren of ouderlijke toestemming te verkrijgen, waardoor zelfs kinderen onder de 13 jaar toegang hebben tot schadelijke en ongepaste inhoud. Gevaarlijke virale uitdagingen zoals de French Scar Challenge, One Chip Challenge en Blackout Challenge zijn op grote schaal verspreid op het platform, wat heeft geleid tot ernstig letsel en in sommige gevallen zelfs tot dodelijke ongevallen.

Naast deze incidenten worden kinderen regelmatig blootgesteld aan inhoud die zelfbeschadiging, extreem diëten en body dysmorphia promoot, evenals aan de zogenaamde Sephora Kids-trend, waarbij zeer jonge gebruikers agressief worden benaderd met advertenties voor schoondheids- en cosmeticaproducten onder het mom van organische inhoud.

In januari 2021 heeft de Italiaanse gegevensbeschermingsautoriteit (Garante Privacy) TikTok opgedragen te stoppen met het verwerken van gegevens van gebruikers van wie de leeftijd niet kon worden geverifieerd. Tussen februari en april 2021 heeft TikTok meer dan 500.000 accounts van kinderen jonger dan 13 jaar verwijderd.

Ondanks deze interventies blijven de veiligheidsmaatregelen van het platform ondoeltreffend. In maart 2024 legde de Italiaanse Mededingings- en Marktautoriteit (AGCM) een boete van 10 miljoen euro op, het maximaal toegestane bedrag onder het consumentenrecht, vanwege het blootstellen van minderjarigen aan gevaarlijke inhoud. Rond dezelfde tijd startte de Europese Commissie een formele procedure tegen TikTok wegens het nalaten van de bescherming van minderjarigen en waarschuwde zij dat bepaalde functies van het platform zouden kunnen worden opgeschort.

Alle getroffen personen kunnen zich binnenkort kosteloos registreren bij het Italiaanse Ministerie van Justitie (Ministero della Giustizia) via het portaal Online Services – Judicial Office.

Tweakers: Black Friday barstte al los op 10 november

Emerce - 9 uren 30 min geleden

Teruggekeken begon Black Friday 2025 op maandag 10 november, een week eerder dan vorig jaar. Bol is in Tweakers’ Pricewatch de nummer één, gevolgd door Amazon en dan Coolblue.

De cijfers van Tweakers bevestigen het beeld dat logistieke, marketing- en fulfillmentpartijen eerder al schetsten aan Emerce: Black Friday is geen dag of week meer, maar bijna een Black Month.

Campagnes worden eerst een paar weken op een waakvlam, maar wel breed, live gezet en gaan in de laatste paar weken voor vrijdag 28 november in volle kracht van start.

Productexpert Eric van Ballegoie van Tweakers dook op verzoek in de data achter de populaire productvergelijken. Hij stelt: “De aanbiedingenperiode is dus weer langer geworden. De eerste shops startten al begin november en op maandag 10 november barstte het echt los. Vorig jaar zagen we de echte start op 18 november, één week later dan dit jaar.”

Veel van de grote schare trouwe gebruikers van de Pricewatch stellen een digitaal kattebelletje in rond deze periode. Dat gaat af zodra de prijs van een gewenst item een bepaald prijsniveau heeft gehaald.

“In de eerste week van de Black Friday-periode hebben we 45 procent meer price alerts verstuurd dan de week ervoor. Dit betekent dus dat veel meer producten dan gemiddeld in prijs zijn gedaald. Wij zien dit jaar duidelijk een piek in het verkeer en in het aantal prijsdalingen.” Een compleet beeld is nog niet te schetsen, omdat de actieperiode nog loopt. De échte actievrijdag is morgen pas. Veel winkels rekken bovendien de actieperiode verder op tot Cyber Monday (1 december) of zelfs sinterklaas.

De top drie productgroepen voor Black Friday zijn tot op dit moment: 1. smartphones, 2. televisies en 3. laptops. “Vooral televisies doet het bovenmatig goed, die productgroep zit gewoonlijk rond de vijfde plek in onze populariteitslijst. Ook laptops doen het iets beter dan vorig jaar, toen monitoren populairder waren en in de Top 3 stonden.“

Televisies doen het dit jaar bovengemiddeld goed. Er zijn veel aanbiedingen, vooral op hele grote tv’s die voor relatieve dumpprijzen verkocht worden. “Op dit moment kan je een 100 inch tv kopen voor minder dan 1.300 euro. Ook voor televisies in gangbare beeldmaten van 55 en 65 inch zijn goede aanbiedingen te vinden. Bij telefoons en laptops, twee andere populaire categorieën, zien we minder écht spectaculaire aanbiedingen.

Voor Amazon.nl is dit de vijfde keer dat zijn .nl-site meedraait in de kortingsperiode. De Amerikaanse, internationale marktplaats heeft zich in die vrij korte periode dus een stevige positie weten te verwerven. In de algemene e-commerceranking van vakblad Twinkle staat het op plek vijf, met een omzet van een miljard euro. Bij Tweakers’ Pricewatch trekt Amazon zelfs meer kliks dan elektronicaspecialist Coolbue, wat dit jaar op nummer drie staat.

Amazon Nederland kon voor dit verhaal niet bijster veel details geven over hoe het de Black Friday-periode ondergaat. In algemene termen laat het weten: “Meer dan zestig procent van het aanbod op Amazon.nl is afkomstig van verkooppartners. De eindejaarsperiode met Black Friday, Sinterklaas en Kerst is voor veel verkopers de drukste fase van het jaar. We zien dan sterkere pieken in categorieën zoals elektronica en speelgoed.”

Verder: “Er zijn ruim 4.500 Nederlandse mkb’ers actief op Amazon. Circa negentig procent exporteert naar het buitenland, vooral naar Duitsland, Frankrijk en Italië. Nederlandse mkb’ers realiseerden in 2024 een exportomzet van 894 miljoen euro naar andere EU-landen.” Welk deel daarvan in de maand november viel, houdt Amazon voor zich.

Vanuit logistiek oogpunt wordt maandag 1 december waarschijnlijk de drukste e-commercedag van het hele jaar. De week ervoor, die van Black Friday (28 november), verwacht logistiek specialist Sendcloud ook dit jaar de drukste week worden met een verwachte groei in verzendvolume van 73 procent.

DHL is in Nederland naar eigen zeggen ruim voorbereid op de komende piekdagen in de aanloop naar Black Friday en Sinterklaas.

PostNL verwerkte er vorig jaar drie miljoen (versus een normale dag met 1,2 miljoen) en verwacht dit jaar een nieuw record. Een woordvoerder zegt tegen Emerce: “PostNL ziet dat er in vergelijking met 2020 over de afgelopen jaren gemiddeld twintig procent meer pakketvolume is ontstaan in week 47, waardoor de opvolgende week 48 in aantallen pakketten kan stabiliseren. Die piek verdeelt zich zo beter over een periode van 2-3 weken, al voor de komst van het salaris.“

De maand november is qua aantal verzendingen al 32 procent drukker dan vorig jaar, aldus fulfillmentspecialist Monta.

Kort samengevat:

  • Black Friday is uitgegroeid tot een bijna volledige maand van aanbiedingen, met de eerste acties al begin november en een piek rond 28 november.
  • Bol staat bovenaan in Tweakers’ Pricewatch, gevolgd door Amazon en Coolblue, met televisies, smartphones en laptops als meest populaire productcategorieën.
  • Logistieke dienstverleners zoals Sendcloud en PostNL verwachten recordaantallen pakketjes, met een mogelijke verzendpiek van 73 procent meer volume rond Black Friday.

Foto: maxim bober / Unsplash

Meta verzet zich tegen EU-eisen

Emerce - 9 uren 34 min geleden

Meta is fel in het verweer gekomen tegen wat het noemt ‘extreem ingrijpende eisen’ van de Europese mededingings­autoriteiten. Die eisen dateren uit onderzoeken naar Facebook en het advertentieplatform Facebook Marketplace van ruim vier jaar geleden. 

Meta kon een eerdere uitspraak van een lagere rechtbank waarin de eisen werden gehonoreerd niet ongedaan maken, en stapt nu naar het hoogste gerechtshof van de EU.

Volgens het juridische team van Meta omvatten de gevraagde documenten bijna 1 miljoen bestanden — inclusief zeer gevoelige, persoonlijke gegevens die niets te maken hadden met het onderzoek. Denk aan lijkschouwrapporten, schoolrapporten van kinderen, gegevens over privépersonen en hun familie — soms zelfs veiligheidsinformatie.

Meta stelt dat de aanpak van de Europese Commissie disproportioneel is, en dat de privacyrechten van gebruikers worden geschonden. De kernvraag die het bedrijf beantwoord wil zien is: is de macht van de Commissie om digitale documenten op te vragen ‘effectief onbeperkt’, of moet veel meer rekening worden gehouden met noodzakelijkheid, proportionaliteit en privacy?

De Commissie stelt dat dergelijke documentverzoeken standaard zijn in mededingings­onderzoeken.

De uitspraak van het hoogste gerechtshof wordt pas volgend jaar verwacht.

Deze juridische strijd komt nadat de Commissie vorig jaar Meta een boete van 797,7 miljoen euro heeft opgelegd wegens oneerlijke handelspraktijken: het bedrijf zou Marketplace onrechtmatig hebben gekoppeld aan Facebook, wat concurrentie bevoordeelde.

Foto Luxofluxo 

Google geeft marketeers richtlijnen voor AI-search

Emerce - wo, 11/26/2025 - 12:54

Marketeers die bezorgd zijn over hun positie in Googles AI-zoekmachine krijgen van de techreus richtlijnen om op gang te komen.

Met de opkomst van AI in de integratie daarvan in Google Search staat de wereld van marketeers en SEO-specialisten op zijn kop. De tijd van resultatenpagina’s met blauwe linkjes is over zijn hoogtepunt heen nu AI’s als ChatGPT en Gemini echt ántwoorden geven.

Ter illustratie: afhankelijk van de zoekvraag krijgt de Google-gebruiker in tot wel vijftig procent van de gevallen al een AI Overview voorgeschoteld. Anders gezegd: Google geeft het antwoord. Doorklikken hoeft niet meer.

En hoewel gering komen er ook steeds meer transactionele antwoorden in ChatGTP en Googles AI’s. Oftwel: e-commerce begint gestaag door te dringen bij de AI-zoekmachines.

Veel marketeers worstel met de vraag wat ze moeten doen om te voorkomen dat hun site uit het zicht verdwijnt. Om te voorkomen dat ChatGPT niet meer naar hen doorlinkt. In een nieuwe posting op zijn Britse weblog geeft Google daarop een paar praktische antwoorden.

“De AI-modus speelt een steeds grotere rol bij het bieden van antwoorden op langere, complexere en specifiekere zoekopdrachten. Consumenten bieden daarmee veel meer context dan alleen de zoekwoorden. Deze complexe zoekopdrachten bieden marketeers de kans om nog nuttigere, relevantere content en advertenties te leveren die aansluiten bij de intentie van de klant.”

“Gebruik je SEO-strategie als vertrekpunt”, voor het opstellen van een AI-strategie. “Vanuit Googles perspectief blijf het hoofddoel hetzelfde: mensen helpen authentieke, originele content te vinden die unieke waarde toevoegt. Vanuit marketingperspectief: blijf je richten op het bieden van nuttige, bevredigende content op je website.“

Dat betekent bijvoorbeeld, dat marketeers kopij moeten produceren die rekening houdt met vervolgvragen. Na: ‘ik wil mijn huis verven’, volgt vaak ook: ’welke materialen heb ik daarvoor nodig’ en wellicht ook: ‘wie kan dat in Hoogeveen voor budget x voor mij doen’.

Verkopers van fysieke producten moeten meer dan ooit een rijke bibliotheek met foto- en videografie hebben en daarbij zo veel mogelijk productdetails en andere metadata meegeven. Machines hebben een onstilbare detailhonger.

Google zelf ziet de vraag naar AI-diensten zo hard groeien, dat het zijn rekencapaciteit met een factor duizend moet opschalen in de komende vier tot vijf jaar.

Na een aarzelende start is techreus nu vol overtuiging een weg ingeslagen om het concern helemaal om te keren naar AI-first. Overigens gebeurde dat pas echt serieus na actieve bemoeienis van mede-oprichter Sergey Brin:

Sergey Brin in founder mode actually saved Google.

He had a big tiff inside Google, because Gemini wasn’t allowed to be used for coding. He told Sundar, “I can’t deal with these people. You have to deal with this.”

Big companies always build bureaucracy. Sergey (and Larry)… pic.twitter.com/MBLRAYRz5T

— Yuchen Jin (@Yuchenj_UW) November 23, 2025

Hoe Google het beste geld kan verdienen aan AI-diensten is nog niet uitgekristalliseerd. Maar in deze tijd is die vraag ook secundair. Het inrichten van de infrastructuur en het ontsluiten van AI-diensten krijgt voorrang.

Vanzelfsprekend spelen reclame-inkomsten een belangrijke rol in het verdienmodel van de toekomst. Vandaag de dag is dat een business van rond de honderd miljard dollar.

Sinds enkele maanden zijn er publieke proeven zichtbaar van hoe advertising eruit kan zien bij de AI-zoekmachine.

Een voorbeeld:

The time has come. Google is now showing ads within AI Mode for the first time ever.

Similar to the ads that I had originally spotted showing within AI overviews earlier this year, the placement is at the bottom of the response.

And as you can see, the ad results are labelled… pic.twitter.com/JZa7g8rS2N

— Brodie Clark (@brodieseo) November 21, 2025

‘Grote groei Shein en Temu voorbij’

Emerce - wo, 11/26/2025 - 11:45

Jaren achter elkaar groeiden de handelsvolumes op Shein en Temu met 75 procent. Nieuwe cijfers laten zien dat in 2026 richting nul gaat.

Voorspellingen van het data- en statistiekenbureau ECDB geven aan dat de jaarlijkse groei van Shein in 2026 zal inzakken tot slechts 6,5 procent, terwijl Temu zal vertragen tot 13,4 procent.

De redenen zijn structureel: het einde van de vrijstelling van belasting op goedkope artikelen en de stijgende tarieven op belangrijke consumentenmarkten ondermijnen het prijsvoordeel waarop beide bedrijven vertrouwden.

Tot op heden geldt er een uitzondering van importbelasting voor pakketten met een waarde van minder dan 150 euro. Die geldt voor alle zendingen van buiten de EU. De nieuwe regel legt een pakjestaks van een paar euro op. Die gaat in als een nieuwe datahub van de Europese douane live gaat, vermoedelijk ergens in 2028.

In de eerste zes maanden van 2025 daalden de Nederlandse bestedingen bij Chinese webshops, van 248 miljoen naar 196 miljoen euro. Anderhalve procent van de e-commerce-omzet in Nederland komt uit het verre oosten.

In 2024 kwamen 4,6 miljard kleine pakketjes vanuit China de Europese Unie binnen, wat neerkomt op meer dan 145 pakketten per seconde.

Superkrachtige AI uit Eindhoven helpt artsen kanker en andere ziektes sneller ontdekken

Emerce - wo, 11/26/2025 - 10:50

Onderzoekers van Eindhoven University of Technology (TU Eindhoven) hebben een geavanceerd AI-model ontwikkeld dat aanzienlijk bijdraagt aan het sneller en nauwkeuriger opsporen van kanker en andere ernstige aandoeningen.

Dankzij dit systeem kunnen artsen sneller beelden analyseren – zoals CT-scans — en signalen oppikken die zonder de AI mogelijk later ontdekt zouden worden. Hiermee wordt niet alleen tijd gewonnen in het diagnostisch proces, maar neemt ook de kans toe dat behandelingen eerder kunnen beginnen.

Het project zet in op het combineren van medische beeldvorming met krachtige algoritmen die patronen herkennen die voor menselijke ogen moeilijker of minder consistent waarneembaar zijn. Volgens de onderzoekers opent dit de deur naar een nieuwe generatie van zorgondersteuning waarbij techniek en medisch vakmanschap samenwerken. 

De ambitie is groot: het AI-model kan in principe worden uitgebreid naar het detecteren van meerdere soorten ziekten, niet alleen klassieke vormen van kanker, maar ook aandoeningen waar vroege signalering essentieel is. Dit biedt kansen voor preventie, snellere diagnose én betere behandeltrajecten.

Hoewel de technologische vooruitgang veelbelovend is, benadrukken experts dat het implementeren van AI in de zorg zorgvuldig moet gebeuren. Belangrijke aandachtspunten zijn onder meer de betrouwbaarheid van de algoritmen, de interpretatie van de uitkomsten en het ethisch correct inzetten van dergelijke systemen in klinische praktijk.

Voor patiënten betekent deze ontwikkeling potentieel snellere diagnostiek, minder onzekerheid en mogelijk betere uitkomsten doordat behandelingen eerder gestart kunnen worden. Voor artsen betekent het een extra hulpmiddel waarmee zij hun expertise kunnen versterken – niet vervangen. Hierdoor blijft de arts-patiënt relatie centraal staan.

‘Geen grote vernieuwingen voor iOS 27’

Emerce - wo, 11/26/2025 - 09:55

iOS 27, dat in 2026 zal worden uitgebracht, wordt naar verluidt geen grote update. Apple lijkt zich vooral lijkt te willen richten op het verbeteren van de prestaties en de algehele kwaliteit.

Liquid Glass was een van de meest ingrijpende vernieuwingen van Apple’s besturingssysteem in de afgelopen jaren, maar voor volgend jaar worden geen grote veranderingen verwacht.

Mark Gurman schrijft in zijn Power On-nieuwsbrief van deze week dat Apple een voorbeeld neemt aan de Mac OS X Snow Leopard-release uit 2009, waarbij de focus lag op het verbeteren van de kwaliteit van de software en de onderliggende prestaties. Deze aanpak geldt voor alle 27-genummerde besturingssystemen, waaronder macOS 27, visionOS 27, tvOS 27 en watchOS 27.

Er wordt verwacht dat iOS 27 de langverwachte verbeterde Siri voor iPhones introduceert, die naar verluidt wordt aangedreven door het Google Gemini-model. Daarnaast zou de release een op gezondheid gerichte AI-agent kunnen bevatten die gekoppeld is aan het Health+-abonnement, evenals Apple’s door AI aangedreven webzoektool, bedoeld om te concurreren met ChatGPT en Perplexity.

‘Kleine webwinkels verwachten weinig van Black Friday’

Emerce - wo, 11/26/2025 - 08:51

Eenmanszaken en kleine webwinkels hebben het minste vertrouwen in Black Friday. Zij verwachten bescheiden resultaten.

Een minderheid, 48 procent, verwacht een stijging van de verkoop. Het zijn vooral de grotere partijen die denken te profiteren van de zelfgecreëerde gekte rondom Black Friday.

Een nieuw, internationaal onderzoek van DHL Ecommerce laat wel zien dat het overgrote merendeel van de online retailers (84%) zich voorbereidt op het koopjesfestijn dat de e-commercekalenders is ingeslopen.

Het vertrouwen in de deals rondom het shoppingevent lijkt af te nemen. Terwijl 69% van de retailers gelooft dat klanten hun aanbiedingen vertrouwen, zegt de helft van de shoppers dat ze Black Friday deals volledig of grotendeels vertrouwen. Een generatievergelijking schetst een duidelijk beeld: 56% van Generatie Z vertrouwt op de prijzen van retailers, vergeleken met slechts 38% van de babyboomers.

En ze hebben ook niet helemaal ongelijk. Drie kwart van de webwinkels toont volgens de ACM onjuiste prijsinformatie in aanloop naar Black Friday, Sinterklaas en Kerst. Het twistpunt is welke definitie wordt gehanteerd om een korting te definiëren. Is dat de adviesprijs of de winkelprijs? Anders gezegd: wat wordt er vergeleken in de van/voor-situatie.

In Duitsland speelt deze zelfde discussie op nog grotere schaal, namelijk bij ’s lands grootste online verkoper: Amazon. De Amerikanen vergelijken adviesprijzen (wat de fabrikant aanraadt) met de reguliere winkelprijzen. De rechter gaf hiervoor al een standje.

Bolt tekent techdeal voor Europese robotaxi’s

Emerce - wo, 11/26/2025 - 07:52

Taxi-app Bolt sluit een samenwerking met het Chinese Pony.ai om diens technologie voor robotaxi’s naar de Europese weg te brengen.

Volgend jaar gaan de partijen eerst technische testen houden alvorens de volledig zelfstandig rijdende wagens naar de openbare wegen te dirigeren.

Het bedrijf verwacht nog in 2026 daadwerkelijk de commerciële exploitatie te kunnen beginnen.

Pony heeft reeds een kantoor in Luxemburg om van daaruit de Europese toezichthouders en overheden te kunnen bespelen. Regelgeving ligt op het punt van autonome voertuigen achter op de technologie. Die mogen simpelweg niets zelfstandig doen zonder menselijke bestuurder.

Ook Tesla is bezig met een lobbytour door Europa om de technologie voor zelfrijdende auto’s op de markt te krijgen. Het bedrijf van Elon Musk heeft zijn hoop gevestigd op de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) als de beste route.

Pony publiceerde gisteren zijn financiële cijfers over het derde kwartaal. De omzet steeg met 72 procent naar 25 miljoen dollar. Het merendeel daarvan komt uit het verhuren van licenties op zijn technologie. Maar het heeft ook zelf een vloot robotaxi’s, in China, met 961 wagens. Die rijden rond in Guangzhou, Shenzhen en Peking. Het doel is om eind 2026 duizend wagens op de Chinese wegen te hebben.

Netto boekte het bedrijf een verlies van 62 miljoen dollar in de drie maanden tot oktober.

Monta: 32% meer bestellingen webwinkels in november

Emerce - wo, 11/26/2025 - 06:27

De maand van Black Friday is nu al 32 procent drukker dan een jaar geleden. Maandag 24 november was de tweede drukste dag ooit bij Monta qua binnengekomen orders, aldus de fulfillmentspecialist.

De cijfers bevestigen de trend dat Black Friday niet meer bestaat en Black Week eigenlijk ook al niet meer. De Nederlandse consument is de hele maand november bezig met het spotten en oogsten van koopjes, wat zich vertaalt in tientallen procenten meer verzendingen vanuit de magazijnen van Monta.

Directeur Leonard Aerts voorspelt dat dit jaar alle records van 2024 weer zullen worden verbroken. Zijn bedrijf heeft goed zicht op hoe e-commerce in Nederland zich ontvouwt in deze weken, omdat het voor ruim 2.500 webwinkels de voorraden bewaart en verzendt.

“We zien dit jaar weer een forse groei onder fashion webshops, terwijl ook webshops in verzorgingsproducten het bijzonder goed doen. Wanneer we kijken naar het complete jaar tot nu en dit vergelijken met 2024, dan zien we bij Monta een toename in orders in 76 procent op de categorie Gezondheid, Supplementen en Vitamines.”

Dit jaar valt Black Friday net als vorig jaar relatief laat, er zit geen extra weekend meer tussen Black Friday en Sinterklaas. De brengt alle drukte in de warehouses samen op slechts een paar dagen.

AI Coalitie 4 NL pleit voor €5 miljard aan investeringen in AI

Emerce - wo, 11/26/2025 - 06:24

De AI Coalitie 4 NL (AIC4NL) heeft dinsdag in Nieuwspoort in Den Haag een AI-investeringsagenda voor Nederland gepresenteerd. In het bijbehorende position paper laat AIC4NL zien dat er 5 miljard euro aan gerichte investeringen nodig zijn in AI-infrastructuur, het opbouwen van een Nederlandse AI-industrie en de inzet van AI als versneller van grote transities op gebieden zoals energie, gezondheid, stikstof en voedsel.

Sinds 1 januari 2025 heeft AIC4NL de krachten gebundeld van de grootste AI-gemeenschap van Nederland, NL AIC, en het grootste AI-programma van Nederland, AiNed. Samen vormenze AICoalitie4NL en werken ze vanuit één missie, één strategie en één organisatie.

AIC4NL doet nu een oproep aan politiek en bedrijfsleven om samen de noodzakelijke investeringen te realiseren, zodat Nederland kan aansluiten bij de voorhoede van Europa en de slagkracht behoudt om een eigen AI-koers te bepalen.

“AI is een niet meer weg te denken systeemtechnologie met impact op alle aspecten van de maatschappij. Alhoewel dit in Nederland onderkend wordt, is er te weinig concrete actie en wordt er te weinig geïnvesteerd om daadwerkelijk met AI aan de slag te gaan. Nederland raakt hierdoor achter in Europees verband”, aldus Willem Jonker, bestuursvoorzitter van AIC4NL.

Die overigens wel moest toegeven dat AI bij het huidige coalitiepartners niet hoog op de agenda staat. “We moeten een voorbeeld nemen aan Frankrijk, dat dankzij de inzet van Macron stevig investeert in AI. Het is niet voor niets het thuisland van Mistral. Waarin ASML 1,3 miljard heeft gestopt en daarmee de grootste aandeelhouder en een strategische partner wordt.’

Nederland beschikt reeds over de kennis, bedrijven en talenten om een sterke AI-natie te zijn, stelt Jonker. Om dit potentieel te benutten is intensieve samenwerking nodig, ondersteund door duidelijke nationale regie en een Nederlands AI Pact waarin alle partijen zich committeren aan gezamenlijke doelen. Ook een goede aansluiting op Europese initiatieven, waaronder het AI Content Action Plan, is van groot belang om optimaal mee te kunnen doen in de Europese kopgroep. Daarmee ontstaat de basis voor een robuuste AI-positie voor Nederland.

De gisteren gepresenteerde AI-investeringsagenda is gebaseerd op drie samenhangende pijlers:
1. Bouw een veilige en betrouwbare AI-infrastructuur
Voor data, datadeling en rekencapaciteit: de basis voor innovatie, autonomie, veiligheid en privacy.

2. Ontwikkel een Nederlandse AI-industrie. Zodat Nederland technologie kan ontwikkelen die voldoet aan Europese waarden, minder afhankelijk wordt van Big Tech en startups kunnen doorgroeien.

3. Versnel de AI-transitie in strategische sectoren

Met AI Grand Challenges voor zorg, energie, agrifood, veiligheid/defensie en klimaat, aangevuld met een groot bij- en omscholingsprogramma.

Het position paper met een AI-investeringsagenda voor Nederland is vanaf vandaag beschikbaar.

AliExpress groeit tien procent tot 4 miljard

Emerce - di, 11/25/2025 - 12:58

De kwartaalomzet van AliExpress en de andere internationale marktplaatsen van Alibaba Group groeiden in het derde kwartaal tot vier miljard dollar.

De internationale activiteiten dragen bovendien bij aan het bedrijfsresultaat, zo laat de Chinese groep weten in het jongste kwartaalverslag https://www.alibabagroup.com/en-US/document-1929990445136347136.

Details over de winst maken ze niet bekend. Alibaba meldt wel dat het na een koerscorrectie van de internationale tak de kosten weer onder controle heeft. Extra investeringen in logistiek, product en dienstverlening zijn niet meer mogelijk.

AliExpress bestaat sinds 2010 en bedient met zijn marktplaats rond de 150 miljoen online consumenten. Temu is drie jaar en heeft een gebruikersgroep die twee keer groter is. Sinds de opkomst van de jongeling moet AliExpress beter zijn best doen. Bestellingen komen nu sneller aan, betalingen gaan makkelijker, retouren ook en het profileert zich meer naar lokale ondernemers in dertig landen.

De internationale e-commerceactiviteiten kwamen in het derde kwartaal uit op een omzet van 5 miljard dollar, oftewel: veertien procent van de groepsomzet.

Vooral jongvolwassenen stapelen streamingdiensten; Netflix en Videoland populairst

Emerce - di, 11/25/2025 - 11:55

Onder jongvolwassenen is het gebruikelijk om vier of meer streamingabonnementen te hebben. Een kwart van de 16- tot 25-jarigen beschikt over minstens vier van zulke abonnementen. Bij 25- tot 35-jarigen gaat het zelfs om een op de drie mensen. Het zijn vaak gezinnen die gemiddeld het grootste aantal streamingdiensten combineren.

Het stapelen van abonnementen is in de genoemde groepen redelijk constant over het afgelopen jaar. De verdeling tussen de verschillende streamingdiensten is ook vrijwel onveranderd, met Netflix veruit het populairst. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Telecompaper over het derde kwartaal van 2025, uitgevoerd onder ruim 5.000 consumenten in Nederland.

23 procent van de gezinnen beschikt over vier of meer betaalde of gratis streamingabonnementen. Een bijna even grote groep gezinnen (22%) heeft juist geen enkele streamingvideodienst en 20 procent heeft er een of twee. In de andere huishoudsamenstellingen overheerst de groep die geen enkele streamingdienst gebruikt: 51 procent van de alleenstaanden en 43 procent van de koppels. Toekomstige prijsaanpassingen kunnen de groei van het aandeel stapelaars afremmen. De huidige marktstrategie, waarbij aanbieders klanten aantrekken met lagere tarieven en deze later aanpassen, kan op termijn invloed hebben op het aantal afgenomen abonnementen binnen verschillende huishoudgroepen.

De markt van de streamingdiensten is de laatste jaren redelijk constant. Met een marktaandeel van 51 procent is Netflix veruit de grootste streamingaanbieder in Nederland. Dit geldt voor elke leeftijds- en huishoudcategorie. Videoland, onderdeel van RTL, volgt op de tweede plek met 23 procent, twee procentpunten meer dan een jaar eerder. Disney+ (20%), Amazon Prime Video (18%) en HBO Max (15%) maken de top-5 compleet.

Elk van deze aanbieders zag zijn marktaandeel in een jaar tijd toenemen met één of twee procentpunten. Het marktaandeel van Netflix onder alleenstaande ouders met kinderen en een of meerdere streamingdiensten daalde in de afgelopen twaalf maanden wel opvallend: van 60 naar 54 procent. De streamer zag wel een opvallende toename van het gebruik onder senioren tussen de 68 en 80 jaar: in een jaar tijd nam het aandeel van Netflix onder deze groep senioren toe van 22 naar 26 procent.

Europees groen licht voor IPG-overname Omnicom

Emerce - di, 11/25/2025 - 10:52

De Europese Commissie geeft groen licht voor de overname van IPG door Omnicom. Van speciale voorwaarden is geen sprake.

Bijna een jaar na de aankondiging van de intentie tot overname krijgen de internationale marketingconcerns toestemming van Europa om samen te gaan. Dat levert geen scheve of verstorende marktverhoudingen op.

Europa onderzocht of de bedrijven met hun creatieve kant en de media-inkoopactiviteiten oneerlijke verhoudingen zouden ontstaan. Dat is niet het geval. Er is voldoende, sterke concurrentie.

“Mocht de gefuseerde entiteit haar prijzen verhogen of de kwaliteit van haar dienstverlening verlagen, dan zouden klanten de mogelijkheid hebben om over te stappen naar een van de verschillende concurrerende bureaus die na de transactie op de markt actief blijven.”

Omnicom en IPG meldden zich in Brussel op 20 oktober 2025 met het verzoek tot goedkeuring. Daar was niet lang voor nodig.

Peak investeert in start-up voor subscription commerce

Emerce - di, 11/25/2025 - 09:54

De Nederlandse investeerder Peak neemt een belang in de start-up Juo, dat een systeem ontwikkelt voor subscription-based e-commerce.

Het Poolse bedrijf maakte de seedfinanciering van vier miljoen euro gisteren bekend. De ronde werd geleid door Market One Capital en Peak.

“Veel bedrijven beseffen niet dat ze ook een succesvol abonnementsmodel kunnen invoeren, ondanks dat er een enorme vraag naar is vanuit de consument”, zegt Leszek Zawadzki, mede-oprichter en ceo van Juo.

“De technologische infrastructuur om bedrijven hierin te ondersteunen loopt echter erg achter. Abonnementen op fysieke producten zijn veel complexer: met uiteenlopende producten, prijsmodellen, voorraadposities en bestelritmes. Flexibiliteit is essentieel en precies dat leveren wij.”

Het platform (changelog) is gericht op zowel developers als businessteams met tools die aansluiten op hun specifieke behoeften. Dankzij Juo’s eigen technologie kunnen developers vrijwel elke stack gebruiken, zoals React of Vue, terwijl businessteams zich op bedrijfsvoering kunnen richten zonder code aan te raken.

De toolkit is compatibel met e-commercestacks zoals Hydrogen (Shopify), Medusa en commercetools en integreert ook met gevestigde platformen zoals PrestaShop en Shopware. Het bedrijf uit Warschau richt zich primair op Europese e-commercebedrijven.

Foto: Simona Hantáková / Unsplash

‘Blockchain kan antwoord bieden op misleidende reclame’

Emerce - di, 11/25/2025 - 08:50

Online oplichting en misleidende advertenties blijven het vertrouwen van consumenten ondermijnen. Nieuw onderzoek van UvA-communicatiewetenschapper Dasha Antsipava biedt een mogelijke uitweg: blockchaintechnologie inzetten om digitale reclame transparant, traceerbaar en betrouwbaar te maken.

In haar proefschrift laat Antsipava zien hoe misleidende reclame schadelijk is voor consumenten, merken en de samenleving – en hoe blockchain praktische en ethische waarborgen zou kunnen bieden. Zij verdedigt haar proefschrift op vrijdag 28 november aan de Universiteit van Amsterdam.

Alleen al in Nederland ontving de Reclame Code Commissie in 2023 bijna 5000 klachten over reclame – een stijging van 30 procent vergeleken met vijf jaar eerder. Meer dan de helft van de klachten ging over sociale media, e-mail en online games.

In haar onderzoek hanteert Antsipava het perspectief van verschillende stakeholders: consumenten, adverteerders, toezichthouders, blockchainexperts en de nieuwsmedia. In vijf deelstudies onderzocht zij hoe deze stakeholders misleidende reclame waarnemen en hoe zij zouden reageren op blockchain-gebaseerde oplossingen.

Het blijkt dat consumenten, ondanks dat zij online misleiding steeds meer erkennen als een serieuze bedreiging, soms geen vertrouwen hebben in hun vermogen om zichzelf te beschermen. Media-aandacht kan hierbij een rol spelen: de pers zet misleidende reclame vaak neer als een ingewikkeld technologisch of reguleringsprobleem en legt tegelijkertijd de verantwoordelijkheid bij consumenten zelf om zich te beschermen.

Blockchain – vooral bekend vanwege zijn rol in cryptovaluta – is in de kern een veilig digitaal register dat transacties vastlegt binnen een gedistribueerd netwerk. Antsipava betoogt dat diezelfde technologie de online advertentiewereld kan transformeren door een manipulatiebestendig register te creëren van elke advertentie, met daarin wie deze heeft gemaakt, waar en wanneer het is gepubliceerd, en informatie over eventuele latere aanpassingen erin.

In een op blockchain gebaseerd advertentienetwerk zouden adverteerders hun digitale identiteit moeten verifiëren. Elke advertentie kan permanent worden gekoppeld aan de bron, waardoor toezichthouders en consumenten de authenticiteit kunnen traceren en kwaadwillenden ter verantwoording kunnen roepen. Zo’n systeem zou advertentiefraude drastisch kunnen verminderen, fake aanbevelingen kunnen voorkomen en consumenten zelfs kunnen helpen om beter geïnformeerde aankoopbeslissingen te nemen door de legitimiteit van merken en hun claims te verifiëren.

Professionals uit de reclamesector erkennen dat misleidende advertenties de reputatie van merken en het vertrouwen van consumenten schaden, maar zij blijven terughoudend tegenover nieuwe technologieën. Uit de interviews die Anstipava deed met experts kwam naar voren dat het succes van blockchain in de advertentie-industrie afhankelijk zou zijn van samenwerking binnen het hele ecosysteem, dat bestaat uit adverteerders, uitgevers, toezichthouders en technologieaanbieders.

Consumenten lijken blockchain op dit moment ook nog niet te vertrouwen. Dat komt waarschijnlijk door een gebrek aan kennis en de sterke associatie met crypto. Maar misschien zal dat veranderen naarmate de technologie breder wordt ingezet in andere domeinen.

 

Jeff Bezos co-CEO bij een nieuwe AI-startup

Emerce - di, 11/25/2025 - 07:45

Amazon oprichter Jeff Bezos zal volgens berichten een operationele functie op zich nemen als co-CEO bij een nieuwe AI-startup.

De startup heet Project Prometheus en richt zich op AI-toepassingen voor engineering en productie, zoals in computers, auto’s en ruimtevaart.

Het bedrijf heeft al 6,2 miljard dollar aan financiering opgehaald, mede van Bezos zelf.

Bezos zal de organisatie leiden samen met Vik Bajaj, een natuurkundige en scheikundige die eerder werkte bij Google X.

Project Prometheus heeft al bijna 100 medewerkers in dienst, onder andere afkomstig van grote AI-bedrijven zoals OpenAI, DeepMind en Meta.

Dit is de eerste formele leidinggevende rol voor Bezos sinds hij in juli 2021 aftrad als CEO van Amazon.

Doe mee aan het salarisonderzoek voor online professionals

Emerce - di, 11/25/2025 - 07:45

Wil jij weten hoe jouw salaris zich verhoudt tot dat van je vakgenoten? Doe dan mee aan het salarisonderzoek voor de Nederlandse online professionals. Dat kost je nog geen tien minuten en levert je een interessante benchmark op.

Evenals vorig jaar voert Emerce samen met Berenschot een salarisonderzoek uit voor Nederlandse online professionals. Met deelname krijg je inzicht in de salaris- en arbeidsvoorwaarden binnen jouw vakgebied. Dit biedt je de kans om jouw positie te benchmarken en op de hoogte te blijven van markttrends.

Uit het onderzoek van vorig jaar bleek onder andere dat 69 procent van de werknemers het salaris in het jaar ervoor zag stijgen. De vaakst genoemde stijging is 5 procent. Het gemiddelde ligt echter rond de 7 procent, wat wijst op uitschieters naar boven.

Ook viel op de dat er een hogere werkdruk wordt ervaren dan een jaar eerder. Van de respondenten noemde 43% de werkdruk hoog (maar niet problematisch), het jaar ervoor was dit nog 36%. De groep die de werkdruk als té hoog ervaart, bleef gelijk. Namelijk 7%.

Doe dus mee aan het onderzoek en kom erachter hoe jouw verdiensten zich verhouden tot die van je vakgenoten. Dat kan via deze link.

‘We besparen modemerken tonnen per jaar op fotografie’

Emerce - di, 11/25/2025 - 06:41

AI-assistent Brainvine, voor marketeers in e-commerce, krijgt een nieuwe component waarmee fotoshoots voor merken en webwinkels praktisch overbodig worden.

Het product Fashion Studio democratiseert in zekere zin het werken met fotomodellen voor modeverkopers. Tot op heden was het produceren van shoots met modellen en kleding een geldverslindende activiteit die maanden aan planning kost. Maar ook prachtig beeld in sfeervolle settings oplevert.

Dat is nu tegen een fractie van de kosten beschikbaar voor iedereen. Brainvine ontwikkelde een interface op zijn AI-assistent die de taal van de fashionindustrie spreekt. Van achter zijn computer kan de marketeer echt lijkende personages tot leven wekken en hen de kleding van het merk aantrekken. Vervolgens kan tot in detail een fotografie-instructie worden gegeven.

“Dit werkt in bulk. Het hele jaar door. Je krijgt producties in handen die normaalgesproken tonnen kosten”, aldus Danny de Kruijk tegen Emerce. “Kleine spelers kunnen in hun winkels nu de uitstraling aannemen waar ze eerder het geld niet voor hadden. Ze kunnen hun merken eruit laten zien als het high-end brands zijn.”

Johan Smits, managing partner van Brainvine-moeder Yellowgrape, vult aan: “We maken AI praktisch toepasbaar zodat winkels minder kosten maken en meer omzet kunnen realiseren. De Fashion Studio ontstond uit vraag van klanten naar productfotografie in specifieke settings. De technologie was hiervoor al voorhanden, maar de interface niet. Die hebben wij gebouwd.”

Een van de eerste merken die de nieuwe technologie test is Cavallaro Napoli. Smits is nog op zoek naar twee of drie andere merken die hoogwaardige fotografie durven laten maken door AI’s. “Je hoeft geen fotograaf meer in te huren of je kunt op zijn minst het aantal shoots verlagen.”

De Kruijk: “De meerwaarde voor merken zit ‘m erin, dat ze flexibel kunnen reageren op wat er gebeurt in gemarkt. Ze zijn niet meer afhankelijk van planning, landschappen en decors. Als het weerspatroon anders verloopt dan je verwacht, kun je de herfstshoot moeiteloos aanpassen aan de winter.”

Rik van den Wijngaard, mede-oprichter van Yellowgrape: “Je hoort vaak dat door dit soort ontwikkelingen de creativiteit op de tocht komt te staan. Daar ben ik het mee oneens. Je moet en kunt creativiteit juist de volle ruimte geven. De rol van fotograaf verandert wel, van maker naar creatief assetmanger.”

Foto: behrouz sasani / Unsplash

Inhoud syndiceren