Feed-aggregator

Europese giganten bundelen krachten voor SpaceX-alternatief

Emerce - 11 uren 24 min geleden

Drie Europese industriële groepen vormen een joint-venture waarbij zij hun respectievelijke satelliet- en space-activiteiten samenvoegen.

Airbus, Leonardo en Thales vormen een nieuw bedrijf dat onderdak biedt aan 25.000 medewerkers en met een gezamenlijke omzet van 6,5 miljard dollar.

Gisteren tekenden de partijen daartoe een intentieverklaring. Die legt de basis voor integraties die op operationeel vlak honderden miljoenen aan kostenbesparingen en efficiënties moeten opleveren.

De joint-venture (werktitel: Bromo) brengt kennis en vaardigheden bijeen over software en communicatie, lanceervaartuigen en satellietbouw.

De aandelen zijn als volgt verdeeld. Airbus: 35%, Leonardo: 32,5% en Thales 32,5%.

Het megaproject is bedoeld om de dominantie van Elon Musks Starlink-netwerk tegen te gaan.

Het bedrijf dat uit deze fusie ontstaat, zou in 2027 operationeel kunnen zijn als de Europese Commissie haar goedkeuring geeft.

Er is geen Europese organisatie die over de mogelijkheid beschikt om een raket te lanceren en deze terug te brengen naar aarde voor hergebruik. Dat aspect heeft een grote kostenbesparende werking, waardoor SpaceX dit jaar een kleine tweehonderd lanceringen kan verrichten.

SpaceX is eigenaar van breedbandprovider Starlink, ’s werelds grootste leverancier van connectiviteit vanuit de ruimte.

Strijd om de AI browser ontbrand

Emerce - 12 uren 15 min geleden

OpenAI heeft deze week zijn allereerste webbrowser gelanceerd, genaamd ChatGPT Atlas, die de AI-chatbot ChatGPT direct integreert in de browser, Deze stap plaatst het bedrijf in directe concurrentie met browsers zoals Google Chrome en Comet van Perplexity AI. Maar is het ook handig?

Het grote verschil met klassieke browsers is dat openingspagina geen zoekscherm toont, maar ChatGPT. Tabs voor zoekresultaten, afbeeldingen en nieuws verschijnen in hetzelfde weergave-venster, en een zijbalk laat ChatGPT content analyseren of herschrijven zonder de site te verlaten.

Je kunt in Atlas ChatGPT e-mails laten opstellen, lange artikelen laten samenvatten, producten vergelijken, of data analyseren van een website. CEO Sam Altman spreekt over een ‘eens-in-de-tien-jaar kans om te heroverwegen wat een browser kan zijn’.

De browser kan (optioneel) ‘geheugen’ gebruiken, dat wil zeggen eerdere activiteiten onthouden zodat ChatGPT later context heeft. Bijvoorbeeld: ‘Laat me alle vacatures zien die ik vorige week bekeek en vat de belangrijkste trends samen.’

Meest opvallend is de zogenoemde Agent-modus, een geavanceerd hulpmiddel waarmee ChatGPT volledige taken kan uitvoeren: reizen plannen, online winkelen of afspraken maken, allemaal binnen de browser. Deze opties zijn overigens alleen voorbehouden voor betaalde abonnementen (Plus/Pro).

Atlas is gewoon de Chromium browser, en kan gewoon je bladwijzers importeren en zelfs extensies installeren, kortom alles wat je van een normale browser mag verwachten. Je kunt nog steeds een URL intikken, zoals je gewend bent.

ChatGPT heeft al een los programmaatje dat je op de desktop van Mac of Windows kunt gebruiken, maar dat geeft alleen tekst weer. Als je in Atlas vraagt om de beste websites over een bepaald onderwerp krijg je een grafische weergave, en niet een URL te zien. Ik kan me ook voorstellen dat Atlas erg handig is op tablets, omdat je ChatGPT en browsen tegelijk kunt combineren.

Toch zijn de eerste reacties wisselend, en de hamvraag blijft: wat voegt het nou eigenlijk toe?

Surf naar de openingspagina van De Telegraaf, en ChatGPT vat de krant voor je samen. Maar wellicht heb je in een oogopslag alle koppen al gescand, dus heel veel wijzer word je er niet van. Wel handig is als je een nieuwsartikel kunt factchecken, maar hoe vaak doe je dat eigenlijk? Voor alledaags browsen zie ik niet snel heel veel voordelen.

ChatGPT kan ook het stuur van je browser overnemem. Uit diverse tests (zie video’s hieronder) blijkt dat agentic AI echter lang niet altijd goed werkt. Daar komt bij dat als je ergens iets wilt bestellen, op basis van vergelijkingen die ChatGPT heeft aangedragen, je altijd inlog- en andere gegevens paraat moet hebben, want de agent kan zelf geen account aanmaken bij webwinkels waar je nog niet eerder hebt gekocht. En aangezien ChatGPT nogal eens fouten maakt, lijkt me dit soort handelingen behoorlijk tricky. Wat OpenAI ook toegeeft. Je kunt de Agent modus pas na een waarschuwing inschakelen.

OpenAI zegt dat Atlas standaard je browsergedrag niet zal gebruiken voor modeltraining. Een uitgelogde modus laat mensen zelfs privé browsen zonder verbonden te zijn aan persoonlijke accounts, en nieuwe ouderlijke controles maken het mogelijk voor gezinnen om agent-modus uit te schakelen indien gewenst.

Dat OpenAI en Perplexity eigen AI browsers ontwikkelen is niet verrassend. Ze hebben immers geen toegang tot de browsers van Apple, Microsoft of Google. En die gooien hun browsers vooralsnog niet overboord. Beide bedrijven verdienen nog altijd veel geld met advertenties via klassieke zoekschermen, Microsoft met Bing.

Chrome lanceerde eerder dit jaar de Gemini assistent in Chrome, zij het voorlopig alleen in de VS, en in Edge zit al enige tijd CoPilot, feitelijk gewoon een zijbalk zodat je een webpagina kunt laten samenvatten. Dan kun je dus hetzelfde doen als met AI browsers, en blijf je in de vertrouwde omgeving.

Het neemt niet weg dat er een strijd om AI browsers is losgebarsten. AI-zoekmachine Perplexity heeft zijn Comet webbrowser sinds kort gratis ter beschikbaar gesteld. De AI-browser was voorheen alleen bruikbaar met een behoorlijk duur abonnement op de zoekdienst.

Verschillende andere browsermakers werken ook aan AI-webbrowsers. Zo introduceerde Opera onlangs zijn betaalde Neon-browser en lanceerde The Browser Company Dia.

ChatGPT Atlas is op dit moment alleen beschikbaar voor macOS-gebruikers, gebruikers van andere platforms zoals Windows, iOS en Android moeten nog even wachten. Comet is vooralsnog alleen beschikbaar voor Windows en macOS. Volgens de makers komt de browser binnenkort naar ‘meer platforms’.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen



Duits socialbureau expandeert in Europa

Emerce - 12 uren 59 min geleden

Socialmediabureau Joli uit Berlijn breidt zijn internationale aanwezigheid uit en opent kantoren in Madrid en Parijs.

De internationaliseringsplannen kregen in 2022 vorm toen CEO Lina Arnold een kantoor in Los Angeles opende en in 2024 in New York. Destijds was er ook nog sprake van een beoogde locatie in Milaan.

Tegenwoordig zit Joli naast Berlijn ook nog in Hamburg en Londen. Er werkt ruim tweehonderd man.

Of er ook plannen zijn voor een Nederlands kantoor is niet duidelijk. Niet zelden staat hier ook een filiaal op de internationaliseringskaart vanwege de vele internationale merken die hier zetelen.

De markt voor influencer- en socialbureaus is groeiende en heeft nog geen consolidatieslag doorlopen.

Foto: Markus Spiske / Unsplash

19% energiecontracten via vergelijkingssite afgesloten

Emerce - do, 10/23/2025 - 11:54

Een op de vijf huishoudens in Nederland sluit zijn nieuwe energiecontract af via een vergelijkingssite, zo laat een nieuw onderzoek van Multiscope zien.

Van deze groep gebruikte ruim een kwart (26%) Independer (DPG), dat daarmee de populairste keuze is voor het vinden van een energieleverancier. Verder gebruikt twintig procent Gaslicht.com (Bencom) en negen procent de Consumentenbond relatief vaak.

Er zijn vier energiebedrijven die meer dan veertig procent van hun nieuwe klanten via dit kanaal betrekken. Dat zijn: Pure Energie (50%), Vandebron (44%), UnitedConsumers (43%) en Budget Energie (41%).

In het afgelopen jaar wisselden ruim 1,3 miljoen huishoudens van energieleverancier. ANWB Energie trok de meeste nieuwe klanten. Ruim één op de twintig (7%) overstappers koos voor deze leverancier.

Foto:Sander Weeteling / Unsplash

Jungle Minds nadrukkelijker op B2B-markt

Emerce - do, 10/23/2025 - 11:01

Bureau Jungle Minds gaat zijn pijlen nadrukkelijker op de B2B-markt richten, zo laat het weten in een bericht over zijn aangescherpte positionering.

Na jarenlange samenwerking met een breed palet aan B2B-klanten heeft het bureau een scherp beeld ontwikkeld van de unieke uitdagingen die digitale innovatie in dit segment met zich meebrengt.

Frans Mettes, Strategy & Design-lead legt in een persbericht uit: “Bij grote leveranciers van zakelijke producten en diensten staat digitale vernieuwing al jaren hoog op de agenda. Toch blijkt het vertalen van strategie naar realiteit vaak weerbarstig. Het succesvol identificeren én introduceren van nieuwe digitale verdienmodellen vraagt om focus en veranderingsbereidheid.”

“Na e-commerce ontwikkelen datagedreven services zich tot de snelst groeiende verdienmodellen in de B2B-markt. Bedrijven die hier op inzetten, realiseren niet alleen nieuwe omzetstromen, maar versterken ook klantrelaties, verzamelen waardevolle data, en verlagen churn.”

Bij dit soort trajecten wil Jungle Minds vaker zijn expertise gaan inzetten. De nieuwe propositie werd eerder deze maand gepresenteerd aan klanten en de zusterbedrijven in de Cronos-groep.

Fraser Group sluit modemerken aan op agentic AI

Emerce - do, 10/23/2025 - 09:53

Binnen afzienbare tijd wordt het mogelijk om bij modemerken van de Europese Fraser Group te shoppen via ChatGPT, Gemini en Perplexity.

Hiertoe sluit het een samenwerking met technologiebedrijf commercetools, dat zijn agentic ai-systeem zal koppelen met die van de modegroep.

Nederlandse consumenten kunnen dit gaan merken als ze, bijvoorbeeld, kleding zoeken via ChatGPT en worden doorverwezen naar lokaal actief Frasers-labels. Dat zijn: Sports Direct, Amara Living, Evans Cycles, Everlast, Frasers, I Saw It First, Slazenger, Sofa.com en USA Pro.

In hippe termen wordt dit soort technische bruggetjes vanuit AI-search naar een externe dienst ‘agentic ai’ genoemd. Dat dat agentic is, is helder. Maar in hoeverre daar intelligentie mee is gemoeid valt te betwijfelen. Het is een slimme doorverwijzing.

De modeketen is de eerste Europese retailergroep die op deze wijze wordt ontsloten voor AI-search en -chatbots.

Foto: met AI gegenereerd

bpost plaatst 240 bbox-automaten bij Lidl

Emerce - do, 10/23/2025 - 09:02

Het bbox-netwerk van Bpost breidt pijlsnel uit: bpost installeert tot wel 12 nieuwe automaten per dag. Door veel van deze bbox-automaten te plaatsen op drukbezochte locaties zoals supermarkten, speelt bpost naar eigen zeggen in op de behoeften van klanten. Met Lidl werd de kaap van 200 bbox-automaten bij de supermarktketen afgerond en zijn er zelfs nog 40 extra installaties voorzien in de komende maanden.

Tegen het einde van het jaar zal het bbox-netwerk bestaan uit 2.500 automaten, waarvan 240 terug te vinden zijn bij de Lidl-supermarkten. Dat betekent dat de overgrote meerderheid van de Belgische Lidl-winkels een bbox zal hebben, goed voor bijna 10 procent van het lockernetwerk van bpost. L

Uit recente studies blijkt dat Belgen een voorkeur hebben voor pakjesautomaten die zich bij supermarkten bevinden. In een onderzoek van bpost ( in augustus 2025) gaf 62 procent van de respondenten aan hun dagelijkse boodschappen graag te combineren met het ophalen of verzenden van pakjes. In dezelfde studie noemde 73 procent van de deelnemers de supermarkt ‘de best mogelijke locatie voor een bbox’.

Laurens Himpe, Chief Automated Parcel Officer bij bpost: “Dit jaar alleen al werden 451.000 pakjes geleverd in bbox-automaten bij Lidl, waarvan meer dan 7.000 bestellingen van de Lidl-webshop. Dat resulteerde in een zeer hoge klanttevredenheid (NPS-score) van gemiddeld 82. De markt reageert dus duidelijk heel enthousiast op dit soort samenwerkingen.”

Buitenreclame groeit 5 procent, programmatic 15

Emerce - do, 10/23/2025 - 07:37

LDe omzetcijfers van buitenreclame laten in het derde kwartaal van dit jaar een plus zien van 5 procent ten opzichte van vorig jaar, waarmee het totale OOH-budget uitkomt op netto bijna 74 miljoen euro. Daarbinnen gaat 57 procent naar ‘digitaal’ en 43 procent naar ‘traditioneel’.

Beide segmenten namen toe in omzet, waarbij traditioneel met +6 procent iets meer stijgt dan digitaal (+4%). Het aantal schermen en objecten steeg met 1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, de omzet per scherm/object groeide met 4 procent.

De groei in het derde kwartaal van 2025 ligt boven de +3 procent over de eerste helft van 2025. De optelling van de drie kwartalen geeft een omzet van 216 miljoen euro. Dat is 4 procent meer dezelfde periode in 2024. De eerste drie kwartalen zijn in de regel goed voor 67 procent van de jaaromzet. Voor 2025 zou dit een omzet van 321 miljoen betekenen oftewel een groei van 6 procent

Het aandeel voor digitaal is redelijk constant en staat op 57 procent. Daarbinnen gaat 30 procent naar ‘programmatic’. Een jaar geleden was dat nog 27 procent. In termen van omzet betekent dit een plus van 15 procent. Dit geeft aan dat adverteerders en bureaus steeds meer gebruik maken van de mogelijkheden van de digitale schermen. Nieuw in de registraties zijn de omzetten voor retail media. In het derde kwartaal ging ruim 7 miljoen naar deze digitale vorm van OOH. Een vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is nog niet mogelijk.

Het totaal aantal objecten is licht gestegen ten opzichte van 2024 (1%). De trend laat zien dat digitaal sterk toeneemt en dan vooral de kleinere schermen tot 86 inch (+7%). Traditionele objecten dalen 1 procent in aantal, waarbij voornamelijk schermen groter dan twee vierkante meter worden gesaneerd. Hier is de daling 9 procent. De markt breidt zijn digitale capaciteit sneller uit dan de vraag, wat duidt op vertrouwen in het verdere groeipotentieel van digitaal. Tegelijkertijd behouden traditionele objecten hun waarde en bieden een stabiel (massa-)bereik.

 

WPP betaalt Google 400 miljoen voor AI-gedreven marketing

Emerce - do, 10/23/2025 - 06:49

WPP en Google hebben hun strategische samenwerking uitgebreid met een vijfjarig partnerschap waarin het Britse marketingreus 400 miljoen dollar investeert in Google-technologie.

De kern van de samenwerking draait om het inzetten van generatieve en agentic AI om marketingprocessen grondig op de schop te nemen. Waar traditionele campagnes maanden in beslag namen, moet de nieuwe aanpak het mogelijk maken om in enkele dagen campagnemateriaal te produceren dat real-time gepersonaliseerd kan worden voor miljoenen klanten tegelijkertijd.

“We gaan verder dan traditionele efficiëntie-initiatieven en richten ons op groei”, aldus WPP CEO Cindy Rose.

Een concreet voorbeeld is ‘The Generative Store’ van WPP-label AKQA. Dat digitaliseert een luxe retailervaring door productbeelden en boodschappen dynamisch aan te passen aan individuele consumenten. De oplossing maakt gebruik van Google Clouds Vertex AI en verandert gepersonaliseerde retail.

Bij een proef met een grote retailer leidde de inzet van geavanceerde AI-agenten tot een nauwkeurigheid van 98 procent in doelgroeptargeting en een operationele efficiëntiewinst van 80 procent.

Met deze modellen heeft WPP naar eigen zeggen campagneklaar materiaal kunnen creëren in dagen in plaats van weken, met efficiëntiewinsten tot 70 procent en een 2,5 keer snellere inzet van assets.

Klanten van WPP wordt aanzienlijke besparingen en kennelijk lagere facturen in het vooruitzicht gesteld.

In technische zin is dit allemaal niet meer nieuw, want bedrijven als Springbok en Brainvine doen dit in Nederland ook voor hun respectievelijke klanten. WPP echter doet dit op internationale schaal voor consumentenmerken met hele grote mediabudgetten.

Nog een voorbeeld. Bij een multinationaal energiebedrijf ontwikkelde WPP via zijn platform een op maat gemaakte AI Marketing Agent die lokale uitdagingen aanpakt door automatisch uitgebreide briefings te genereren, gebruikers te verbinden met een centraal contactpunt en te putten uit best practices, eerdere campagneprestaties en een bibliotheek van playbooks.

WPP zegt dat het dit jaar alleen al 350 miljoen euro investeert in AI-technologie om bij te blijven met de marktontwikkelingen. Dat geld gaat dit keer niet naar een opkomend domein waar de reclamereus uiteindelijk overnames doet om de vaardigheden te absorberen. Het blijft afhankelijk van de techgiganten.

LinkedIn versterkt positie als B2B-advertentiereus met groeispurt naar 8,2 miljard dollar

Emerce - do, 10/23/2025 - 05:23

De advertentie-inkomsten van LinkedIn stijgen dit jaar naar 8,2 miljard dollar, een toename van ruim 18 procent ten opzichte van vorig jaar. Het platform van Microsoft stevent daarmee af op een omzet van 9,7 miljard dollar in 2026 en 11,3 miljard in 2027.

Die groei komt vooral op het konto van opkomende bedrijven in de AI-sector, B2B-contentmakers en een uitbreiding naar connected tv-campagnes.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van WARC Media, dat het advertentielandschap van LinkedIn heeft doorgelicht.

Het Britse onderzoeksbureau concludeert dat het zakelijke sociale netwerk zijn dominante positie in de B2B-marketing blijft uitbouwen. De zakelijke markt erkent het platform als een interessant en effectief kanaal.

“LinkedIn vormt weliswaar een klein onderdeel van de totale omzet van Microsoft, maar de advertentie-activiteiten groeien harder dan bij vergelijkbare platforms zoals Snapchat en Pinterest”, zegt Celeste Huang, media-analist bij WARC Media en auteur van het rapport.

De reclamebusiness van LinkedIn is inmiddels groter dan die van Snapchat (6 miljard dollar), Pinterest (4,2 miljard) en Reddit (2,2 miljard), aldus de meest recente wereldwijde advertentieprognoses van WARC Media voor 2025.

Opvallend is dat bedrijven die generatieve AI-producten ontwikkelen LinkedIn meer dan enthousiast inzetten. Wereldwijd besteden zij 12 procent van hun digitale advertentiebudgetten op LinkedIn, terwijl het gemiddelde over alle sectoren op 3 procent ligt.

De grootste adverteerders op LinkedIn komen uit de sectoren business en industrie, gevolgd door technologie en elektronica. Ook overheden en non-profitorganisaties doen flink mee. De retailsector blijft daarentegen een bescheiden adverteerder met slechts 2 procent van de totale advertentie-inkomsten.

LinkedIn bereikt maandelijks zo’n 350 miljoen actieve gebruikers met advertenties, een fractie van de in totaal 1,2 miljard geregistreerde accounts.

Europa telt 257 miljoen LinkedIn-gebruikers en Noord-Amerika 233 miljoen.

Video wordt een steeds prominenter onderdeel van de contentstrategie op LinkedIn. Het gebruik van kortere video’s groeit met 12 procent per jaar.

Foto: Trayan / Unsplash

Refurbed haalt 50 miljoen euro op

Emerce - do, 10/23/2025 - 04:59

refurbed, een snelgroeiende marktplaats voor refurbished elektronica, huishoudelijke apparaten en sportproducten, heeft een nieuwe financieringsronde afgesloten van 50 miljoen euro.

De ronde werd geleid door de gerenommeerde investeerder Alex Zubillaga, bekend van zijn betrokkenheid bij Spotify, Fever en Wallapop, en door Orilla, het investeringsvehikel van de familie Riberas, die eerder investeerde in online marktplaatsen zoals Vinted, Playtomic en Cabify. Daarnaast namen bestaande aandeelhouders Evli Growth Partners, Bonsai, Almaz, C4 Ventures en Speedinvest opnieuw sterk deel.

In 2025 bereikte refurbed verschillende belangrijke financiële mijlpalen: Het bedrijf versnelde naar 40 procent jaar-op-jaar groei, levert dubbelcijferige EBITDA-winstgevendheid en heeft sinds maart 2025 een positieve cashflow.

Voor boekjaar 2025 streeft het bedrijf naar een bruto handelswaarde van bijna 1 miljard euro. Sinds april 2022 heeft de online marktplaats al 400.000 producten op de Nederlandse markt verkocht, waarmee 12.513 ton CO₂-uitstoot, 48 ton elektronisch afval en 6,7 miljard liter water is bespaard.

Met vers kapitaal is refurbed van plan uit te breiden naar nieuwe landen, waaronder in Portugal, België en Zwitserland. De categorie-uitbreiding wordt al versterkt door samenwerkingen met toonaangevende merken wereldwijd, waaronder Dyson, AEG en Kärcher.

De mondiale markt voor refurbished elektronica en huishoudelijke producten is momenteel goed voor 50 miljard euro en bereikt naar verwachting 118 miljard euro in 2032.

Spotify werkt samen met Netflix voor distributie van video-podcasts

Emerce - wo, 10/22/2025 - 12:04

Spotify brengt zijn video-podcasts ook naar Netflix, zo maakte het bedrijf eerder deze week bekend. Bij de start van de samenwerking zullen op Netflix een gecureerde selectie podcasts uit de categorieën sport, cultuur, lifestyle en true crime te zien zijn, afkomstig van Spotify Studios en The Ringer. Spotify zal geleidelijk meer podcasts uit andere studio’s en genres toevoegen.

Deze stap is onderdeel van Spotify’s groeiende focus op video-podcasts. Zo introduceerde het platform eerder tools om iedereen in staat te stellen hun shows als video te publiceren. Over het afgelopen jaar heeft Spotify ook stimulansen geïntroduceerd waarmee podcastmakers betaald worden voor populaire video’s, en een Partner Programma gelanceerd om hun videoinhoud te gelde te maken — een directe uitdaging aan YouTube. 

Verder heeft Spotify recentelijk verschillende sociale functies uitgerold waarmee makers hun publiek kunnen betrekken: polls, Q&A’s, commentaarfuncties en meer.

Spotify deed eerder forse investeringen in podcasts door studio’s over te nemen zoals Parcast, The Ringer en Gimlet Media, en contracten te sluiten met grote namen als Joe Rogan en Alex Cooper — al zijn veel van die exclusiviteiten inmiddels afgelopen. Deze investeringen resulteerden niet in voldoende winst, waardoor Spotify nu inzet op video, dat volgens het bedrijf vooral onder Generatie Z populair is.

In het tweede kwartaal van 2025 meldde Spotify dat er meer dan 430.000 video-podcasts op het platform staan, en dat videokijkgedrag sinds 2024 twintig keer sneller groeit dan audio-only gebruik.

Twitter geeft kleine, onbekende postings voorrang

Emerce - wo, 10/22/2025 - 10:59

Het systeem dat aanbevelingen doet voor lezers van Twitter gaat voor het einde van het jaar totaal op de schop. Hierdoor krijgen kleine, onbekende accounts en supergoede postings een kans op een groot lezerspubliek.

Dat moet de dynamiek in hoe het platform wordt gebruikt veranderen. Grote accounts, spambots en clickbait krijgen niet automatisch meer het spotlight. Aantallen likes, replies en shares gaan minder zwaar tellen voor de het systeem achter de aanbevelingen.

In een bericht op X.com schrijft Musk dat de motor van het onderliggende systeem wordt vervangen. Deze zal binnenkort helemaal door xAI’s Grok worden gedreven.

De AI-machine zal alle tekstberichten en video’s bekijken, op inhoud beoordelen en als suggestie aandragen potentieel passende doel- en lezersgroepen.

Het algoritme wordt niet veranderd, maar het wordt vervangen door een AI-meelezer en -souffleur.

The ???? recommendation system is evolving very rapidly. We are aiming for deletion of all heuristics within 4 to 6 weeks.

Grok will literally read every post and watch every video (100M+ per day) to match users with content they’re most likely to find interesting.

This should… https://t.co/HdKKgabRUN

— Elon Musk (@elonmusk) October 17, 2025

De impact hiervan op influencerstrategieëen en doelgroepselecties bij reclamecampagens moet nog blijken.

Foto: Akshar Dave / Unsplash

Amazon laat 12 kleine kernreactoren bouwen

Emerce - wo, 10/22/2025 - 10:03

Amazon is een van de karrentrekkers bij de bouw van twaalf kleine kernreactoren in zijn thuisstaat Washington.

Daarbij werkt het samen met energiebedrijf Energy Northwest en technologiebedrijf X-energy. In die laatste investeert de techreus een kleine miljard dollar om de ontwikkeling van zogeheten Small Modular Reactors (SMR) op gang te helpen.

Die twaalf SMR’s komen op één locatie, het Cascade Advanced Energy Facility.

De energie die daar wordt opgewekt gaat naar datacentra van Amazon. Die zijn nogal dorstig, omdat kunstmatige intelligentie en clouddiensten in het algemeen veel rekenkracht en dus veel stroom vergen. Kernenergie wordt als aantrekkelijk gezien, omdat het geen CO2-uitstoot produceert en 24/7 kan draaien.

In Europa is Frankrijk het verst gevorderd met ontwikkeling van SMR’s. In Engeland is Rolls Royce een gevestigde partij in dit domein.

De locatie in Washington zal in eerste instantie 320 megawatt (MW) leveren. Als de centrale helemaal is afgebouwd, dat is in de loop van het volgende decennium, dan levert deze 960 MW. Amazon wil tegen 2039 5 gigawatt kernenergie in de VS opwekken.

Belgische uitrol van Wero uitgesteld

Emerce - wo, 10/22/2025 - 08:54

De introductie van het nieuwe betaalsysteem Wero voor e-commerce in België wordt naar volgend jaar verschoven.

In eerste instantie zou de Europese variant van Ideal deze maand het levenslicht zien bij webwinkels in België. Dat blijkt volgens lokale media qua timing echter niet haalbaar.

Uitstel is geen afstel. Daarvoor hangt er te veel van het systeem af. Een groep grote Europese banken, waaronder ook de grote Nederlandse, hebben besloten om Wero in te zetten als hét nieuwe digitale betaalsysteem van de toekomst. Dat is voor betalingen aan webwinkels, maar bijvoorbeeld ook voor Tikkie-achtige transacties en betalingen achteraf.

In Duitsland gaat het systeem ergens in deze dagen van start. Voor deze markt is dat een introductie van betekenis. Het Wero-platform zal vanwege de brede lokale ondersteuning druk op Paypal als gangbare betaalprovider zetten. De lagere kosten zullen voor winkeliers naar verwachting een belangrijk argument zijn om ervan gebruik te gaan maken.

Eerder maakten Buckaroo, Payconiq International en het European Payments Initiative (EPI) bekend dat ze Wero naar begin 2026 in Luxemburg gaan uitrollen. In Frankrijk is het ook al operationeel.

AFM en DNB waarschuwen voor digitale afhankelijkheid

Emerce - wo, 10/22/2025 - 07:55

De financiële sector loopt een groeiend risico door zijn toenemende afhankelijkheid van een klein aantal niet-Europese IT-leveranciers. Dat stellen de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) in een gezamenlijk rapport.

De toezichthouders waarschuwen dat deze afhankelijkheid kan leiden tot concentratie- en systeemrisico’s, waardoor verstoringen bij één leverancier grote delen van de sector kunnen raken. Met dit rapport willen de AFM en DNB financiële instellingen aansporen hun digitale weerbaarheid verder te versterken en het belang benadrukken om op termijn te werken aan Europese digitale autonomie.

De financiële sector is in toenemende mate afhankelijk van niet-Europese IT-dienstverleners voor het uitvoeren van kritieke processen. Steeds meer instellingen besteden (delen van) hun IT uit aan externe leveranciers, waaronder clouddienstverleners, softwareaanbieders en leveranciers van AI-modellen. Door recente geopolitieke ontwikkelingen worden de risico’s van deze digitale afhankelijkheid urgenter, stellen de toezichthouders.

Doordat instellingen veelal gebruikmaken van dezelfde aanbieders en infrastructuren zijn concentratie- en systeemrisico’s ontstaan. Storingen en cyberincidenten bij IT-dienstverleners kunnen hierdoor meerdere instellingen tegelijkertijd raken. De stabiliteit van het financiële stelsel wordt zo mede afhankelijk van de robuustheid van deze externe leveranciers.

In het huidige gure geopolitieke klimaat bestaat het risico dat statelijke actoren deze afhankelijkheid van digitale dienstverlening misbruiken als politiek pressiemiddel of instrument in een handelsconflict. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin essentiële IT-dienstverlening door sancties plotseling wordt stopgezet, of aan een hybride aanval waarbij cyberaanvallen en fysieke schade aan infrastructuur leiden tot de verstoring van kritieke en vitale processen. Hoewel het rapport laat zien dat financiële instellingen zich bewust zijn van deze risico’s, is verdere actie noodzakelijk.

Digitale afhankelijkheid is een complex vraagstuk, dat niet op korte termijn is op te lossen. De AFM en DNB roepen instellingen daarom op zich actief voor te bereiden op disruptieve scenario’s. Hierbij kunnen instellingen samenwerken met IT-leveranciers, autoriteiten en andere instellingen voor het ontwikkelen van dreigingsscenario’s, het uitwisselen van informatie over concrete dreigingen en aanvallen en het uitvoeren van ketentests. Ook is het van belang dat instellingen kunnen uitleggen welke keuzes ze hebben gemaakt om te waarborgen dat hun data soeverein en veilig zijn.

Het terugdringen van digitale afhankelijkheid is een opgave die individuele instellingen en sectoren overstijgt en om brede Europese oplossingen vraagt. Op langere termijn is het daarom van belang dat financiële instellingen minder afhankelijk worden van niet-Europese IT-aanbieders en moeten er volwaardige Europese alternatieven worden ontwikkeld. Daarvoor is het belangrijk om te werken aan een sterker innovatie- en investeringsklimaat voor Europese techbedrijven.

(Emerce TV): de rebranding van Online Verf

Emerce - wo, 10/22/2025 - 06:45

Online Verf, een bedrijf dat voortkomt uit een schildersfamilie, heeft een significante transformatie ondergaan om landelijke groei mogelijk te maken. Dit omvat de implementatie van een nieuw magazijn, een nieuwe franchise-aanpak, een nieuw platform en een rebranding, allemaal tegelijkertijd. Johan Keurentjes van De Nieuwe Zaak en Jan-Willem Harmsen van Onlineverf.nl praten Irene Rompa bij in Emerce TV.

Het bedrijf startte in 2012 met een webshop, voortbouwend op het fysieke schilders- en woninginrichtingsbedrijf in het Gelderse Hengelo. Vanaf 2018, en zeker na de verhuizing naar een nieuw distributiecentrum in 2019, werd duidelijk dat het bestaande platform het toenemende bezoekersverkeer en groeiambities niet meer aankon. Het platform begon intern en technisch te ‘piepen en kraken,’ met problemen zoals een uitvallende checkout, wat het signaal was dat er stappen moesten worden genomen, vertelt Harmsen.

De keuze viel op een volledig nieuw platform in plaats van doorontwikkeling van het oude, omdat de oorspronkelijke fundering van het custom-gebouwde platform niet voldeed aan de wensen voor grotere schaal.

In dezelfde periode, 2019, werd ook een franchise-organisatie gestart. Dit kwam voort uit de observatie dat de webshop al verkeer naar de fysieke winkel in Hengelo trok, zelfs in een klein dorp ver van de snelweg. De franchiseformule moest ondernemers helpen die tegen webshops aanliepen en vereiste nieuwe functionaliteiten op het platform, zoals een reserveringsmodule en de mogelijkheid voor afhaalpunten bij de checkout. Online Verf heeft nu 26 fysieke verkooppunten.

Tegelijkertijd besloot Online Verf tot een rebranding. De gedachte was om direct met het juiste logo te beginnen voor potentiële nieuwe franchisenemers die hun gevels zouden aanpassen. Het oude, kleurrijke logo, hoewel eerder fantastisch, paste niet meer bij de professionele uitstraling die nodig was voor samenwerking met zakelijke klanten.

De Nieuwe Zaak adviseerde BigCommerce als nieuw platform, voornamelijk vanwege de schaalbaarheid ervan. Dit platform stelt bedrijven in staat klein te beginnen en mee te groeien met toenemende traffic en functionaliteitswensen. Belangrijk voordeel van BigCommerce is dat zorgen over hosting en platformbeveiliging worden weggenomen, waardoor de ondernemer zich volledig kan richten op klantbediening en het toevoegen van functionaliteiten.

Het marketingteam kan zich nu richten op leuke en zinvolle taken in plaats van bugfixing en het oplossen van problemen. Dit zorgt voor een top team dat kan doen waarvoor ze zijn opgeleid. Koppelingen met een Warehouse Management Systeem (WMS) zorgen voor rust en een consistente workflow in de logistiek, ongeacht de drukte.

Het platform heeft alles professioneler gemaakt, zegt Harmsen, waardoor ideeën sneller kunnen worden geïmplementeerd en lanceren werkt zoals verwacht.

De video Franchise, rebranding én migratie tegelijk: hoe Onlineverf de sprong aandurfde is gratis te bekijken.

PostNL experimenteert met robots in pakketbezorging

Emerce - wo, 10/22/2025 - 05:17

PostNL houdt experimenten met bezorgrobots ter ondersteuning van de menselijke pakketbezorger. Na deze initiële testfase gaat de pakketbezorger de kaders stellen waar binnen het nieuwe technologie kan opschalen.

Een winkelcentrum in Leerdam was gisteren het toneel waarop PostNL het experiment met robotbezorgers aan een kleine groep journalisten presenteerde. Om half acht die ochtend bleek de niets vermoedende pakketbezorger waarom daar moest opdraven. Die dag zou er een nieuwe medewerker met hem meelopen. Een robot. Of eigenlijk: drie robots.

PostNL gebruikte gisteren de hele dag om verschillende soorten robots, zoals robothonden en service- en humanoïde-robots, uit te proberen in het logistieke proces. Meer in het bijzonder: het af- en uitleveren van pakketjes aan de consument aan de deur en aan de servicebalie van een PostNL afhaalpunt.

De ervaringen die gisteren in Leerdam zijn opgedaan gaan terug naar de interne innovatieclubs van PostNL. Zo kan bijvoorbeeld blijken dat de hondachtige robot op drukke dagen gebaat is bij een karretje waar de pakketbezorger meerdere doosjes in kan stoppen. Dat scheelt hem een paar stops per straat. En dat de mensachtige robot andere schoenen moet dragen voor betere grip op natte paden. Of dat hij alleen lichte pakketje kan dragen.

Bovendien worden de bezorgbots vandaag de dag nog aangestuurd door een menselijke operator die het apparaat via een controller bestuurt. Die zijwieltjes zullen moeten verdwijnen wil een robot een wezenlijke compagnon op de weg worden voor Nederlands pakketbezorgers.

Na de jaarwisseling, als de grote logistieke drukte van de feestdagen achter de rug is, worden de aangescherpte randvoorwaarden doorgevoerd en volgen nieuwe proeven. Geavanceerde Tesla-robots lenen zich hier niet voor, omdat die – in tegenstelling tot de bezorgbots van Smart Robot Solutions – geen open SDK hebben. Anders gezegd: de Nijmegenaren kunnen op verzoek van PostNL de robotsoftware aanpassen en pushen naar een vloot.

De nieuwe software wordt eerst getest in een digital twin-omgeving. Pas als alles tip top in orde is, krijgen alle bezorgbots de software-update.

De eigenaar van Pakje Tabak vindt de noviteit van PostNL “Geweldig. Het scheelt ons veel loopjes met pakketjes op ons afhaalpunt.”

Pas als PostNL alle technische wensen en eisen voor bezorgbots goed kan formuleren, kan directeur Commerce Stephan van den Eijnden zijn team containers met bezorgrobots laten bestellen op de internationale markt. De innovatiestudio van Nederlandse grootste pakketdienst heeft alle nationale en internationale fabrikanten al op de radar.

 

 

Netflix: Reclame-inkomsten verdubbelen in 2025

Emerce - wo, 10/22/2025 - 05:03

Streamingdienst Netflix heeft het eerste kwartaal achter de rug waarin in alle landen een reclame-abonnement actief was. De omzet, hoewel klein, zal dit jaar naar verwachting verdubbelen.

Het bedrijf zet kunstmatige intelligentie in voor ontwikkeling advertentieformaten en wil in 2026 tientallen nieuwe varianten testen.

Dat laat het entertainmentbedrijf weten bij de publicatie van de financiële cijfers over het derde kwartaal.

Netflix, dat pas sinds eind 2022 een advertentie-ondersteund abonnement aanbiedt, spreekt van een ‘solide fundament’ en spreekt vertrouwen uit over de vooruitzichten van het reclamebedrijf. Concurrenten exploiteren een vergelijkbaar concept waarbij abonnees minder maandgeld betalen en in ruil daarvoor zo’n vier à zes minuten reclametijd per uur zien.

Ter vergelijking: In Nederland kiest bijna de helft van de nieuwe abonnees van Videoland voor het goedkopere abonnement mét reclameblokken kiest.

Netflix’ groei in reclame-omzet komt voort uit een combinatie van factoren. Netflix heeft inmiddels voldoende schaalgrootte bereikt in alle twaalf markten waar het advertenties aanbiedt. Dat valt Nederland niet onder. Daarnaast heeft het bedrijf zijn eigen technologische infrastructuur uitgebouwd met de lancering van Netflix Ads Suite, een eigen advertentietechnologie-platform dat inmiddels volledig operationeel is in alle advertentiemarkten.

In het vierde kwartaal van dit jaar experimenteert Netflix met kunstmatige intelligentie om nieuwe advertentieformaten te ontwikkelen. De technologie moet ervoor zorgen dat de meest relevante advertenties aan gebruikers worden getoond en dat mediaplanning sneller tot stand komt. Het bedrijf verwacht door deze ontwikkelingen in 2026 tientallen nieuwe advertentieformaten te kunnen testen en verder te ontwikkelen.

De Amerikaanse ‘upfront-onderhandelingen’, waarbij mediabureaus en adverteerders voor het nieuwe seizoen afspraken maken, zijn achter de rug. De toegezegde budgetten zijn meer dan verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar. Kortom, adverteerders slaan aan de formats, doelgroepselecties en de prijzen die daarvoor worden gerekend.

De exacte reclame-omzetten rapporteert Netflix nog niet.

De focus op advertentie-ondersteunde abonnementen past in een bredere verschuiving binnen de streamingindustrie.

De omzet van Netflix in het derde kwartaal kwam uit op 11,5 miljard dollar (+17%). De nettowinst steeg met ruim een derde tot 2,5 miljard dollar.

In de handel nabeurs daalde het aandeel Netflix gisteren met een kleine vijf procent. De winst per aandeel lag iets lager dan verwacht.

Reddit breidt zijn AI-gestuurde zoekfunctie uit naar vijf nieuwe talen

Emerce - di, 10/21/2025 - 11:59

Reddit heeft aangekondigd dat het zijn AI-gestuurde zoekervaring uitbreidt naar vijf nieuwe talen: Frans, Duits, Spaans, Italiaans en Portugees. Met deze uitbreiding is de functie nu beschikbaar in landen zoals Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Mexico en Italië.

Gebruikers die een van deze talen als hun standaardtaal hebben ingesteld (in plaats van Engels) kunnen nu in vraag-en-antwoordvorm met de AI chatten. Reddit gebruikt een Google AI-model om de functie aan te drijven.

Reddit introduceerde deze AI-gestuurde zoekfunctie vorig jaar en is sindsdien bezig geweest deze op verschillende manieren uit te breiden. De functie maakt deel uit van Reddit Answers, dat naast de traditionele zoekfunctie op het platform bestaat.

De CEO van Reddit, Steve Huffman, zei in augustus dat de Reddit-zoekfunctie meer dan 70 miljoen wekelijkse gebruikers heeft, terwijl Reddit Answers door meer dan 6 miljoen mensen wordt gebruikt.

Bestaande zoekmachines zoals Google en Brave hebben vergelijkbare functies geïntroduceerd om gebruikersbetrokkenheid en retentie te verbeteren. Nieuwere startups zoals Perplexity hebben ook tractie gekregen met chatgebaseerde zoekinterfaces.

Inhoud syndiceren