Feed-aggregator

Drie kwart internetters gebruikt tweetrapsverificatie

Emerce - 1 uur 10 min geleden

In 2024 wist 70 procent van de internetgebruikers wat tweetrapsverificatie betekent. In 2022 was dat 64 procent. 27 procent gebruikt deze manier van inloggen voor alle accounts waarbij dit mogelijk is, twee jaar eerder was dit 25 procent. De helft gebruikt het voor sommige accounts. Ouderen zijn het minst bekend met tweetrapsverificatie en gebruiken dit ook het minst vaak, zo blijkt uit het onderzoek Online Veiligheid en Criminaliteit onder mensen van 15 jaar of ouder van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

34 procent van de internetgebruikers van 65 jaar of ouder geeft aan nog nooit van tweetrapsverificatie te hebben gehoord, tegen 10 procent van de 25- tot 45-jarigen. Deze laatste leeftijdsgroep weet het vaakst wat deze inlogmethode is: 83 procent van hen weet wat het is, tegen 48 procent van de 65-plussers.

Met 42 procent gebruiken 65-plussers het minst vaak tweetrapsverificatie. 25- tot 45-jarige internetgebruikers doen dit juist het vaakst wel voor alle accounts waarbij dat mogelijk is (32 procent). Onder 65-plussers is dit 18 procent.

Van de 25- tot 45-jarige internetgebruikers die geen tweetrapsverificatie gebruiken, zegt 33 procent dat ze daar geen zin in hebben of dat ze vinden dat het te veel tijd kost. 65-plussers vinden deze inlogmethode relatief vaak te moeilijk (29 procent) of hebben er nog nooit van gehoord (40 procent).

Klarna lanceert open productstandaard voor AI-agenten

Emerce - 2 uren 29 min geleden

Betaaldienst Klarna introduceert een nieuw protocol dat producten van webwinkels automatisch toegankelijk moet maken voor AI-platformen en -agents.

Het Agentic Product Protocol werkt als een soort gezamenlijke taal waarmee AI-systemen producten kunnen vinden en vergelijken, zonder dat handelaren hun catalogus telkens opnieuw hoeven aan te leveren.

Voor webwinkels elimineert het protocol een praktisch probleem. Waar bedrijven nu hun productdata in verschillende formaten moeten aanleveren voor elk platform of elke AI-assistent, volstaat straks één keer aansluiten via de API. Het systeem kan overweg met bestaande feeds van Google Merchant, Shopify, Amazon en Facebook, maar ook CSV- en JSON-bestanden.

De standaard geeft AI-agents real time toegang tot een gestructureerde datafeed met meer dan 100 miljoen producten en 400 miljoen prijzen, gestandaardiseerd over twaalf markten.

“Voordat agenten kunnen kopen, moeten ze weten wat er bestaat”, zegt cco David Sykes in een persbericht. Het bedrijf positioneert de standaard als een bouwsteen voor wat heet ‘agentic commerce’.

Vorige week bracht Paypal een vergelijkbaar systeem uit, maar moest daarvoor wel de samenwerking zoeken met Logicbroker.

Trump neemt Spotify, Publicis, Mistral, DHL in vizier

Emerce - 3 uren 25 min geleden

De Amerikaanse regering zet een eerste stapje richting escalatie in wat het oneerlijke handelspraktijken noemt. Europese concerns moeten het mogelijk economisch ontgelden.

Eerder deze week gaf het Amerikaanse handelsbureau (USTR) een waarschuwing, waarbij Spotify, Accenture, Amadeus, Mistral, Publicis en DHL werden genoemd als een van de negen bedrijven die het mogelijk moeten ontgelden in een oplopend handelsconflict tussen de EU en de VS.

“De Europese Unie en bepaalde EU-lidstaten hebben een aanhoudende reeks discriminerende en intimiderende rechtszaken, belastingen, boetes en richtlijnen tegen Amerikaanse dienstverleners gevoerd”, aldus de USTR in het X-bericht.

De confrontatie ontstond nadat Elon Musks X als eerste technologiebedrijf een boete van 120 miljoen kreeg opgelegd voor het overtreden van de Europese Digital Services Act.

Als er represailles volgen, zo lijkt de VS te signaleren, zijn de genoemde Europese dienstverleners als eerste de klos. Hoe exact, dat blijkt niet uit het publieke dreigement. Er wordt gehint op heffingen of beperkingen in dienstverlening.

In een reactie aan techuitgave Ars Technica zegt de Europese Unie, dat het de regels voor iedereen actief in de EU hetzelfde zijn met als doel een gelijk speelveld te creëren.

Foto: Amir M. Mohamadi / Unsplash

Bol en Intratuin scoren het best met online kerstbomen

Emerce - 4 uren 49 min geleden

Bol en Intra scoren het best qua zichtbaarheid in het organische deel van Google Shopping bij het online verkopen van kerstbomen. De duurste boom in het onderzoek kost meer dan vijfduizend euro. Dan heb je wel een luxe.

Dat blijkt uit een onderzoek met vijftig kerstboom-gerelateerde zoekwoorden door Hugo Huijer van Productrise.app. De twee winkels zijn het meest zichtbaarst zijn in de organische productcarrousels op Google.

Opvalllend is ook, dat naast de grote namen er diverse middelgrote retailers zijn die verrassend goed scoren. Bijvoorbeeld: 123led.nl, kunstkerstbomen.nl en meubelo.nl weten zich goed te positioneren, ondanks een kleiner productaanbod (zie afbeelding onderaan tekst).

123led.nl is volgens het onderzoek ook de partij die het meest frequent kortingen geeft. Van de 23 unieke producten die Productrise trachtte, vonden ze dat 16 producten continu een korting hadden. Gemiddeld was dit 11,62 procent.

De conclusie: “Op basis van de data bevatten de bovenste helft van de rankende producten een hoger percentage afgeprijsde producten vergeleken met de lagere 50% rankende producten (11,2% vs 8,9% met kortingen), wat wijst op minimale impact op ranking.”

“Het algoritme van Google geeft niet expliciet prioriteit aan afgeprijsde producten. In plaats daarvan richt het algoritme zich op productrelevantie, kwaliteitssignalen en gebruikersdata. Kortingen kunnen echter indirect rankings beïnvloeden als ze leiden tot verbeterde click through-rates, conversiepercentages en positieve gebruikerssignalen die het algoritme van Google in de loop van de tijd oppikt.”

Huijer analyseert: “Kun je als kleinere speler concurreren zonder het budget van IKEA of Bol.com? Ja, via niche-merkopbouw. Kijk naar 123led.nl. Dat bouwt autoriteit specifiek in LED-verlichting. Hun merknaam is de niche. Een winkels als Kunstkerstbomen.nl claimt autoriteit via exact-match domein dat direct vertrouwen wekt. En Hornbach, als derde, investeert zwaar in offline merkopbouw die online-autoriteit voedt.” Die laatste geeft geen kortingen en rekent gemiddeld per boom 188,87 euro. Niettemin heeft de winkel een top 5-positie.

Het aantal unieke producten varieert overigens behoorlijk per retailer. Waar sommige spelers inzetten op een breed assortiment, kiezen anderen voor een gecureerde selectie. Binnen de dataset komt Bol.com naar boven als de grootste speler, zowel met het totale aantal posities, als met het aantal unieke producten dat tevoorschijn komt: 313 unieke producten. Een stuk meer dan de Intratuin: 115 unieke producten.

De gemiddelde kerstboom kost op de eerste pagina van Google 101,29 euro. De mediaan is 59,99 euro, wat laat zien dat het gemiddelde enorm naar boven wordt getrokken door een aantal uitschieters.

Productrise vond 87 productlistings waarbij de kerstboom duurder was dan 500 euro en 28 listings waarbij het product duurder was dan 1.000 euro.

De duurste kerstboom in de dataset is de ‘Newport Christmas Tree 425cm’. Die kost je 5.133 euro.

Foto: Tessa Rampersad / Unsplash

Eindelijk deal over verkoop TikTok USA

Emerce - 5 uren 35 min geleden

TikToks Chinese eigenaar ByteDance heeft bindende afspraken ondertekend met drie grote investeerders om iets meer dan 80 % van de Amerikaanse activiteiten van het platform te verkopen aan Amerikaanse en internationale investeerders. Dit moet voorkomen dat de app door de Amerikaanse overheid verboden wordt. 

De groep investeerders bestaat uit Oracle, het technologie-gerichte private-equitybedrijf Silver Lake en de in Abu Dhabi gevestigde investeringsmaatschappij MGX. Gezamenlijk zullen deze bedrijven 45 procent van de Amerikaanse operatie van TikTok bezitten, terwijl het Chinese moederbedrijf ByteDance ongeveer 20 procent behoudt. De nieuwe entiteit heet TikTok USDS Joint Venture LLC. 

Deze nieuwe joint venture wordt verantwoordelijk voor belangrijke onderdelen van de TikTok-app in de VS, zoals gegevensbescherming, beveiliging van algoritmes, moderatie van content en software-zekerheid.

De overeenkomst staat gepland om op 22 januari 2026 afgerond te worden. Veel van de afspraken lijken overeen te komen met wat eerder in een executive order was beschreven, waarin president Donald Trump in september de verkoop van TikTok’s Amerikaanse activiteiten aan een groep Amerikaanse investeerders goedkeurde.

De ondertekening is een belangrijke stap in het oplossen van jarenlange onzekerheid over de toekomst van de populaire videoapp in de Verenigde Staten.

Hier is een tijdlijn van de saga rond TikTok in de VS:
• 2017 – ByteDance neemt de Amerikaanse videoapp Flipgram en de lip-syncing app Musical.ly over.
• 2018 – Musical.ly wordt geïntegreerd in TikTok.
• maart 2019 – TikTok haalt 1 miljard downloads wereldwijd op Apples App Store en Google Play.
• april 2020 – TikTok bereikt 2 miljard downloads wereldwijd. 
• juli 2020 – Trump suggereert dat een TikTok-verbod kan worden ingezet om China te straffen voor de COVID-19-uitbraak.
• 6 augustus 2020 – Trump vaardigt een uitvoerend bevel uit om transacties met TikTok en ByteDance binnen 45 dagen te verbieden.
• 13 augustus 2020 – Twee Republikeinse senatoren vragen de Federal Trade Commission om een onderzoek naar TikTok’s databronnen.
• 14 augustus 2020 – Trump geeft ByteDance opdracht zijn belang in TikTok’s Amerikaanse activiteiten binnen 90 dagen te verkopen.
• 18 september 2020 – De Trump-administratie zegt TikTok vanaf 21 september uit Amerikaanse app-winkels te willen verwijderen.
• November 2020 – ByteDance vecht Trump’s bevel aan en krijgt uitstel. 
• 2 maart 2022 – Acht staten starten een onderzoek naar mogelijke schade van TikTok aan fysieke en mentale gezondheid van jongeren.
• 20 december 2022 – De VS verbiedt TikTok op overheidsapparaten.
• 14 maart 2024 – Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden stemt voor een wet die ByteDance ongeveer zes maanden geeft om TikToks Amerikaanse activiteiten te verkopen of anders een verbod krijgt.
• 24 april 2024 – President Joe Biden tekent een wet die ByteDance tot 19 januari 2025 de tijd geeft om TikTok te verkopen, anders volgt een verbod.
• 7 mei 2024 – TikTok en ByteDance stappen naar de federale rechtbank om de wet aan te vechten.
• 2 augustus 2024 – Het Amerikaanse ministerie van Justitie klaagt TikTok en ByteDance aan wegens onvoldoende bescherming van kinderen’s privacy.
• 6 december 2024 – Een federale beroepsrechter bekrachtigt de wet die ByteDance dwingt TikTok in de VS af te stoten.
• 18 januari 2025 – TikTok stopt in de VS vlak voordat het verbod ingaat, maar zegt daarop de dienst te herstellen nadat de toenmalige president-elect Trump zegt de toegang te herstellen bij terugkeer aan de macht.
• 4 april 2025 – Trump verlengt de deadline voor verkoop van TikTok’s Amerikaanse activiteiten.
• 4 mei 2025 – Trump zegt opnieuw de deadline te verlengen.
• 19 juni 2025 – Trump verlengt weer de verkoopdeadline.
• 29 juni 2025 – Trump zegt een koper te hebben gevonden, die hij omschrijft als een groep “zeer rijke mensen”.
• 19 augustus 2025 – Het Witte Huis lanceert een officiële TikTok-account. 
• 15 september 2025 – VS en China bereiken een kaderakkoord om TikTok naar Amerikaans gecontroleerd eigendom over te zetten.
• 16 september 2025 – Trump zegt dat het akkoord TikTok in de VS zal behouden en dat er een koper wordt aangekondigd.
• 18 december 2025 – ByteDance zegt zijn medewerkers dat er bindende afspraken zijn ondertekend met de investeerders Oracle, Silver Lake en MGX om een nieuwe Amerikaanse joint venture te vormen, TikTok USDS Joint Venture LLC, die begin januari 2026 moet worden afgerond.

Kwartaalomzet uit mobiel krimpt voor het eerst in vier jaar

Emerce - do, 12/18/2025 - 13:03

De omzet uit mobiele diensten in Nederland bleef in het derde kwartaal steken op 1,062 miljard euro, een half procent minder dan een jaar eerder. Het is de eerste jaarlijkse omzetdaling in ruim vier jaar, blijkt uit recent onderzoek door Telecompaper.

De terugval is het gevolg van toenemende prijsdruk in zowel de consumenten- als zakelijke markt, in combinatie met kleinere jaarlijkse prijsverhogingen door de lagere inflatie. Voor heel 2025 wordt nog steeds een licht positieve groei verwacht, met een totale dienstomzet van circa 4,2 miljard.

De prepaidmarkt krimpt al geruime tijd, maar in het derde kwartaal daalde ook de omzet uit postpaidabonnementen met 0,3 procent. Volgens het nieuwste kwartaalrapport Dutch Mobile Operators 2025-Q3 wordt dit veroorzaakt door prijspromoties voor consumenten en volumekortingen bij zakelijke klanten.

Hierdoor daalt de gemiddelde opbrengst per postpaidklant (ARPU) met 4,2 procent op jaarbasis.

Het totale aantal simkaarten groeide in twaalf maanden tijd met ruim een half miljoen naar bijna 23,5 miljoen eind september, inclusief de sims in gebruik voor vaste-draadloze verbindingen (FWA). Het aandeel postpaidklanten stijgt tot 90,9 procent van het totaal aantal simkaarten.

KPN laat in het derde kwartaal de grootste groei zien onder postpaidklanten, met een toename van 67.000 retailklanten. Daarmee behoudt de telecomaanbieder zijn leidende positie met een marktaandeel van 27,6 procent. MVNO’s groeien eveneens sterk met een gezamenlijke toename van eveneens 67.000 postpaidklanten in het kwartaal. Hun marktaandeel in de postpaid retailmarkt stijgt van 7,0 procent naar 8,3 procent op jaarbasis. De drie grootste mobiele operators in dezelfde periode elk een klein deel marktaandeel verliezen.

Telecompaper verwacht dat de mobiele markt tot en met 2029 groeit met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 1,5 procent tot bijna 24,8 miljoen simkaarten. De omzet zal naar verwachting in hetzelfde tempo toenemen met een jaarlijkse groei van 1,6 procent.

Management en investeerder nemen PXR Media over

Emerce - do, 12/18/2025 - 11:52

Het management van PXR, bestaande uit Ernst Keyzer en Marc Pultrum, heeft het bedrijf gisteren overgenomen, met ondersteuning van investeringsmaatschappij NewPort Capital.

“PXR Media heeft de afgelopen jaren bewezen een enorme toegevoegde waarde te bieden aan de merken die het in de loop der tijd heeft overgenomen; waarbij de transitie naar digital first voorop staat. Dat is een pad dat we in de toekomst willen blijven volgen en verder versterken”, aldus Peter van den Anker van investeerder NewPort Capital.

NewPort is ook eigenaar van marketingbureau Follo, voorheen OrangeValley.

De partijen maakten de overname vanochtend bekend.

De verkopende aandeelhouders, Rob Kurvers en Pascal Batelaan, hebben hun aandelen overgedragen aan het management en NewPort Capital. Over de verhouding en waardering is niets bekendgemaakt.

PXR is het bedrijf achter bekende titels als Voetbal International, VoetbalPrimeur, Men’s Health, Women’s Health, Runner’s World, Bicycling, Bright, Scientias en Autoblog. Met een geldschieter aan boord wil het bedrijf blijven investeren in technologische doorontwikkeling, het toevoegen van nieuwe titels en zich oriënteren op internationale expansie.

Foto: Lance Grandahl / Unsplash

SimWallet van Odido breidt uit naar 140 landen

Emerce - do, 12/18/2025 - 10:55

SimWallet, de eSim app van Odido, breidt uit en gaat internationaal. De app is vanaf nu in Nederland en meer dan 140 landen te gebruiken. Met SimWallet hebben gebruikers, ongeacht of ze klant zijn of niet, binnen drie minuten toegang tot mobiel internet in Nederland én in het buitenland zonder een abonnement te hoeven afsluiten.

In april van dit jaar introduceerde Odido SimWallet op de Nederlandse markt, waarmee iedereen, ook als je geen Odido-klant bent, verbinding kan maken met het netwerk van Odido. De nieuwe uitbreiding van SimWallet maakt het nu ook mogelijk om via één enkele app online te gaan in 140 andere landen. Bijvoorbeeld wanneer gebruikers op vakantie of zakenreis zijn, of wanneer tijdelijk internet nodig is voor een tablet, smartwatch of ander apparaat dat geschikt is voor eSIM. In Nederland wordt gebruikgemaakt van het Odido-netwerk; in het buitenland werkt SimWallet samen met meerdere roamingpartners.

Door de grens over te gaan met SimWallet, sluit SimWallet zich aan bij de groeiende behoefte om ook buiten de Nederlandse landsgrenzen verbonden te zijn. De verwachting is dat de markt voor (travel-) eSIM’s tegen 2030 bijna vijf keer zo groot zal zijn.

De SimWallet app geeft iedereen eenvoudig toegang tot het internet. Gebruikers kiezen een gewenste databundel voor een dag, een week of een maand. Dankzij eSIM-technologie is hiervoor geen fysieke of digitale simkaart nodig en is te installeren op elk gewenst apparaat dat deze technologie ondersteunt. Op een telefoon is eSIM direct vanuit de app te installeren. Het activeren van een SimWallet eSIM op een ander apparaat gaat via een QR-code. Door deze code te scannen, wordt de eSIM geactiveerd en krijgt dat apparaat toegang tot het mobiele netwerk van Odido of tot het mobiele netwerk van de roamingpartners.

HelloPrint laat naam Drukzo vallen

Emerce - do, 12/18/2025 - 09:51

Het was de naam waar de onderneming HelloPrint in 2013 mee begon in Nederland, maar vanwege de internationale schaal die de Rotterdammers bereikten laten ze Drukzo nu vallen.

Deze beslissing past bij de snelle buitenlandse groei van het Rotterdamse bedrijf, dat recent de oversteek maakte naar de Verenigde Staten. Inmiddels is Helloprint actief in dertien landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Spanje.

Directeur en mede-oprichter Hans Scheffer zegt: “Wat begon als een lokale uitdager is nu onderdeel van een groter, internationaal platform. Qua bedrijfsvoering verandert er niets.”

HelloPrint is gevestigd in Rotterdam en Valencia en er werkt honderdzestig man. He bedrijf verwerkt jaarlijks meer dan zevenhonderdduizend bestellingen, goed voor een jaaromzet van zo’n 85 miljoen euro.

Sinds ruim een jaar centreert het printplatform al zijn bedrijfsprocessen rondom AI-technologie. Met resultaat: vijftig procent meer omzet met half de mensen.

Nieuwe investeerder in bedrijf achter Artific

Emerce - do, 12/18/2025 - 07:44

Investeringsmaatschappij Orangerock treedt toe als mede-aandeelhouder van AI Ready, de investeringsmaatschappij achter Artific.

Met deze strategische samenwerking krijgt AI Ready extra slagkracht om de groei en innovatie van Artific te versnellen.

Het bedrijf uit Hengelo ontwikkelt een AI-platform voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Het richt zich niet op de mooie glimmertjes van generatieve AI, maar op zakelijke kernprocessen als klantenservice, HR, marketing & sales en IT.

Sinds mei van dit jaar staat Ivo Rupert er aan het roer als ceo. Hij moet, mede met het nieuwe beschikbare vermogen, de groeiplannen uitvoeren.

Orangerock is een investeringsmaatschappij die zich richt op verschillende sectoren, waaronder technologie, vastgoed en zakelijke dienstverlening.

Een andere externe investeerder in AI Ready is Wadinko.

Investeerder AI Ready werd afgelopen voorjaar voor een kwart eigenaar van het Nederlandse AI-agentplatform AI Opener, dat daarop een nauwe samwnwerking aan ging met Artific.

Consumenten kopen online steeds vaker via smartphone

Emerce - do, 12/18/2025 - 07:21

Nederlandse consumenten hebben in het derde kwartaal van 2025 7,7 miljard euro online uitgegeven, 2 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal online aankopen is met 3 procent gestegen naar 86 miljoen. Het aandeel aankopen via smartphone is gestegen naar 43 procent, daarmee is het aandeel nu gelijk aan dat van laptop en desktop. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Het gebruik van smartphones voor online aankopen laat een duidelijke stijging zien, vooral bij Food/Nearfood (van 42% naar 53%) en Home & Living (van 28% naar 43%). Bij Food/Nearfood en Kleding (van 47% naar 53%) is de smartphone inmiddels het belangrijkste apparaat voor online shoppen.

Uit de cijfers blijkt ook dat de online bestedingen aan diensten met 6 procent afnemen naar 2,7 miljard, met name door een afname van bestedingen aan Tickets voor Attracties & Evenementen en Pakketreizen. Voor beide categorieën is ook het gemiddeld besteed bedrag per aankoop sterk gedaald (Pakketreizen -11%, Tickets voor Attracties en Evenementen -5%). Ook het aantal aankopen neemt af binnen diensten met 9%, tot 12,3 miljoen.

Online bestedingen aan producten nemen toe naar 5 miljard euro (+1%), en het aantal aankopen stijgt naar 73,3 miljoen (+5%). Opvallend is de sterke groei binnen de branche speelgoed, waar zowel de online bestedingen (+32%) als het aantal aankopen (+16%) stijgen. Het gemiddeld besteed bedrag per aankoop stijgt hier met 13%.

Het aantal online aankopen bij buitenlandse webshops groeit met 9 procent tot 11,8 miljoen. Deze stijging komt door meer productaankopen over de grens (+13%). Het aantal aankopen van diensten bij buitenlandse aan bieders neemt juist met 7% af.

China versterkt zijn positie: het aandeel in het totaal aantal cross-border aankopen stijgt in het derde kwartaal van 27% naar 31%. Dit komt vooral door meer aankopen in de categorieën DIY/Garden, Home & Living en Speelgoed. De Verenigde Staten verliezen juist 2 procentpunt in het aandeel van online cross-border aankopen.

Het aandeel van iDEAL blijft gelijk op 71 procent. Het gebruik van de creditcard neemt iets af, van 10% naar 8%. Deze daling is vooral zichtbaar in de sectoren Food/Nearfood, DIY/Garden, Home & Living en bij Losse Vliegtickets en Accommodaties.

Onderzoek invloed AI op digital agencies: kosten kunnen verviervoudigen

Emerce - do, 12/18/2025 - 06:31

Waar AI nu gemiddeld 3 tot 5 procent van projectkosten vormt, schatten sommige digital agencies dat dit kan oplopen tot 20 procent in de nabije toekomst. Wat de vraag opwerpt hoe transparant dit aan klanten moeten worden gemaakt. Dit en meer blijkt uit een nieuw onderzoek dat Emerce vandaag publiceert.

Voor het tweede jaar op rij heeft Emerce onderzocht welke impact de voortdurende opmars van kunstmatige intelligentie heeft op Nederlandse digital agencies en hoe zij daarop reageren. Wat zijn de verschillende met vorig jaar? En hoe zorg je dat je organisatie, businessmodel en klant mee veranderen?

Zo blijkt dat er behoefte ontstaat aan centrale governance rond tooling, datagebruik, security en compliance. Zeker bij grotere bureaus en klanten met strenge eisen leidt dit tot formelere AI-programma’s en duidelijke kaders.

Daarnaast blijkt dat functies niet direct verdwijnen, maar de inhoud ervan verandert. Een analyse van actuele vacatures wijst uit dat 34 procent AI expliciet vermeldt als vaardigheid of onderdeel van de functie. Bij meerdere bureaus wordt echter geschat dat inmiddels zo’n negentig procent van de medewerkers AI structureel gebruikt in het dagelijkse werkproces.

Het volledige rapport vind je hier en is vrij te downloaden met een Emerce for teams-abonnement.

iO doet tweede Deense overname: Calibrate

Emerce - do, 12/18/2025 - 06:19

Digital agency iO neemt het Deense mediabureau Calibrate over en zet daarmee de expansie in Scandinavië voort.

De twintig medewerkers sterke partij uit Kopenhagen brengt expertise in performancemarketing en mediaplanning mee, een vakgebied waar iO zijn positie in de regio mee wil verstevigen.

Officieel gaat het eigendom over per 1 januari 2026, maar de bedrijven delen nu al de voordeur.

Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Calibrate wordt de tweede Deense acquisitie van iO, na de overname van technologiebedrijf Peytz in 2022.

“De Scandinavische markt blijft een strategische prioriteit voor iO en Calibrate is precies het soort partner dat onze kracht om echte waarde te leveren versterkt”, zegt kopend ceo Pieter Janssens in een persbericht.

Hij stelt dat de overname vooral draait om het oplossen van complexere klantvraagstukken in de regio, niet louter om schaalvergroting.

Calibrate werd in 2020 opgericht en profileert zich sindsdien als het meest onafhankelijke mediabureau. Zijn expertise worden nu gekoppeld aan dat van stadsgenoot Peytz, waardoor één geïntegreerd team ontstaat dat zowel platforms ontwikkelt als marketingcampagnes uitvoert.

iO telt inmiddels ruim 2.000 medewerkers, verspreid over twaalf locaties in vijf Europese landen: België, Nederland, Denemarken, Zweden en Bulgarije. De groep werkt sinds 2018 met groeigeld van Waterland Private Equity.

Waarom oude sales-skills in 2026 weer winnen

Verkopersonline - do, 12/18/2025 - 00:00
De telefoon maakt in sales een onverwachte comeback. Niet als nostalgisch instrument, maar als het kanaal waarin menselijkheid weer vanzelfsprekend aanwezig is. Ontdek hier wat er aan de hand is.

Bauer Media Outdoor breidt uit in Rotterdam: eerste DOOH schermen live

Emerce - wo, 12/17/2025 - 13:00

Bauer Media Outdoor breidt haar digitale portfolio uit in Rotterdam. In samenwerking met RET zijn de eerste digitale schermen geplaatst op prominente locaties in de stad, waaronder Weena, Westblaak, Blijdorp en Rotterdam Centraal.

In de komende periode worden extra digitale schermen toegevoegd aan het netwerk in Rotterdam. Deze worden strategisch gepositioneerd op high-traffic locaties, waarmee het digitale bereik van het Bauer-netwerk verder versterkt wordt.

Met deze uitbreiding versnelt Bauer Media Outdoor de landelijke groei van haar Digital Out of Home netwerk. Rotterdam vormt hierin als top 3 gemeente van Nederland een belangrijke schakel.

Bauer biedt ook digitale schermen aan in Eindhoven, Tilburg, Den Bosch en Maastricht.

‘Duizenden ontslagen McKinsey op til’

Emerce - wo, 12/17/2025 - 11:56

Managementadviesbureau McKinsey staat op het punt een ingrijpende reorganisatie door te voeren waarbij mogelijk enkele duizenden medewerkers hun baan verliezen.

Persbureau Bloomberg meldt dat tot tien procent van de personeelsbestand geraakt kan worden. Het zou voornamelijk om supporfuncties gaan: banen zonder direct klantcontact.

Het adviesbureau wil met de operatie de interne organisatie efficiënter maken en kosten terugdringen in de komende 18 tot 24 maanden.

Het adviesbureau kende tussen 2012 en 2022 een grote groeispurt waarbij het personeelsbestand van 17.000 naar 45.000 werknemers toenam. De afslanking is ongetwijfeld mede het gevolg van het feit dat AI’s steeds meer werk van dit soort adviseurs kan overnemen. Daarnaast kampt de adviesbranche met een merkbare terugval in de vraag naar zijn diensten. Bedrijven huren minder extern advies in.

Foto: Taylor Nicole / Unsplash

Miljoen euro voor Fins AI-bedrijf in nieuwsmedia

Emerce - wo, 12/17/2025 - 10:51

Het Finse mediatechbedrijf Freepress.ai haalt een miljoen euro venture capital op om zijn geautomatiseerde nieuwsdienst verder uit te breiden.

Met het nieuwe geld wil het jonge bedrijf uit Helsinki zijn AI-gedreven platform verbeteren en meer contentdeals buiten de landsgrenzen sluiten. De Finnen jatten geen nieuwsverhalen, maar verwerken het met toestemming en inkomstendeling.

De AI scant dagelijks duizenden nieuwsverhalen en herschrijft het in beknopte, puntige bewoording. Belangstellenden kunnen zich op de site ook abonneren op nieuwsthema’s.

Freepress.ai is sinds het najaar van 2025 beschikbaar voor het grote publiek.

De investeerders zijn een groep lokale ondernemers en mediamensen.

Foto: Henry Söderlund (cc)

9 van de 10 horecazaken telt voorraad met pen en papier

Emerce - wo, 12/17/2025 - 09:52

De Nederlandse horeca klaagt al jaren over personeelstekorten, stijgende kosten en dalende marges. Maar tegelijk laat de sector massaal digitale oplossingen liggen die deze problemen kunnen verzachten. Dat blijkt uit het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek onder vele honderden horecaondernemers. De cijfers zijn ontnuchterend: 89,5% telt voorraad nog handmatig met pen en papier, 77,5% neemt bestellingen op met notitieboekje, en 85% heeft geen enkel loyaliteitsprogramma.

Terwijl horecaondernemers al jaren klagen dat ze geen personeel kunnen vinden, laten ze oplossingen massaal liggen. De helft (55%) monitort wachttijden puur op gevoel, zonder data. Bijna 9 op de 10 (89,5%) doet voorraadbeheer met pen en papier – terwijl geautomatiseerde systemen uren per week besparen.

De helft (50%) is niet actief bezig met klantbinding. Van degenen die wél iets doen, houdt de meerderheid het bij een papieren stempelkaart (8%) of een verjaardagsmail (7%). Slechts 9% heeft een modern loyalty-programma – terwijl onderzoek aantoont dat klanten met zo’n programma gemiddeld 20% meer besteden.

Het onderzoek toont ook aan dat er binnen de sector een kloof ontstaat. Een kleine groep digitale voorlopers gebruikt moderne systemen en ziet daar direct voordeel van: snellere service, lagere kosten, minder verspilling, betere reviews. Maar de overgrote meerderheid blijft vasthouden aan vertrouwde werkwijzen – en zakt steeds verder weg.

Het Horeca 2.0 onderzoek is een initiatief van 14 technologiepartners: Scanfie, CM.com, Nostium, WeReserve, Pay., Apicbase, Fyre, Leat, Klearly, Rabbit Workforce, FoodService HOMiES, LeisureKing, Horeko en MICE Operations. Het onderzoek wordt jaarlijks herhaald om te meten of de sector vooruitgang boekt.

Ceo British Airways: AI-agents maken merken onzichtbaar

Emerce - wo, 12/17/2025 - 08:36

Sean Doyle, ceo van British Airways, waarschuwt dat AI-agents in hoog tempo de belangrijkste besluitnemers worden bij reisboekingen. Traditionele merkmarketingstrategieën worden daardoor op de proef gesteld en verdwijnen mogelijk zelfs

De tijd dat een merk zich enkel hoeft te bewijzen tegenover menselijke consumenten loopt ten einde. Sean Doyle schetst tijdens een bijeenkomst bij technologiepartner Globant in Londen een toekomst waarin kunstmatige intelligentie het speelveld voor luchtvaartmaatschappijen ingrijpend verandert.

“Agents die worden beheerd door de grote techbedrijven gaan enorme delen van de consumptiekeuzes van mensen managen”, stelt de topman van de Britse luchtvaartmaatschappij. “Merken die aan die keuzes voldoen, zoals vliegreizen en hotels, moeten uitvogelen hoe ze hun merk in de etalage krijgen.”

Zoals onderzoeker Kantar vorige maand ook al stelde, zijn mensen niet meer de enige doelgroep waar CMO’s zich moeten richten. Want niet enkel mensen, maar ook intelligente agents en bots bezoeken je site. Boyle: “Agents boeken, agents gaan klagen.”

De uitdaging raakt aan de kern van merkvoering in het digitale tijdperk. Hij wijst erop dat grote hoeveelheden ongestructureerde data inmiddels gebruikt kunnen worden om een perceptie van een merk te vormen. Dat proces ontsnapt grotendeels aan de controle van het merk zelf. De dagen dat een luchtvaartmaatschappij via zoekmachines en eigen kanalen kon bepalen hoe het gezien werd, zijn geteld.

Ter illustratie: wanneer een passagier met British Airways reist, laat die persoon naar schatting 59 verschillende datasporen achter. Die informatie verzamelt de maatschappij al, maar nu wil ze het ook daadwerkelijk inzetten voor wat Doyle ‘een zeer betekenisvolle digitale ervaring’ noemt waarbij elke klant uniek behandeld wordt. Die hyperpersonalisatie moet zowel menselijke reizigers als de AI-agents die straks namens hen handelen aanspreken.

Achter de schermen werkt British Airways aan het automatiseren van processen die nu nog arbeidsintensief en inefficiënt verlopen. Doyle ziet daarin geen bedreiging voor werkgelegenheid, maar juist een kans om medewerkers anders in te zetten. “We kunnen veel problemen oplossen in onze luchtvaartmaatschappij en we hebben de mogelijkheid om onze mensen heroriënteren zodat ze echt kunnen doen waar ze van houden: interactie met klanten en het oplossen van hun problemen op een zeer persoonlijke manier.”

Die visie sluit aan bij een bredere trend die Doyle ziet ontstaan. Jongeren typen al niet meer in zoekbalken, maar spreken rechtstreeks tegen hun telefoon om antwoorden te krijgen via AI. Die generatie groeit op met een fundamenteel andere manier van informatievergaring. Bedrijven die daar niet op anticiperen, lopen het risico aan de kant geschoven te worden.

Toch waarschuwt de topman ook voor een al te ongericht gebruik van AI-technologie. British Airways heeft weliswaar vijfduizend Copilot-licenties uitgerold om medewerkers vertrouwd te maken met de mogelijkheden, maar bij grootschalige transformaties kiest de maatschappij voor een gedisciplineerde aanpak. “Anders kan het een zeer dure smörgåsbord van uiteenlopende activiteiten worden”, legt hij uit. Het bedrijf werkt op groepsniveau aan het identificeren van use cases waar AI het grootste effect kan hebben.

Pinterest sluit aan op tv-reclamewereld via overname

Emerce - wo, 12/17/2025 - 07:53

Pinterest neemt het bedrijf tvScientific over om profielen van zijn gebruikers benaderbaar te maken voor tv-adverteerders.

In de praktijk komt het erop neer, dat adverteerders in een programmatic omgeving profielen kunnen benaderen van Pinterest-gebruikers. Het gaat hierbij om reclame op smart-tv’s.

“Met deze overname brengen we een publiek met een hoge koopintentie naar connected tv (CTV). Het op resultaten gebaseerde CTV-platform van tvScientific wordt direct geïntegreerd in de performanceproducten van Pinterest, waaronder de suite voor automatisering en AI-gestuurde advertenties, Pinterest Performance+.”

TVScientific is primair actief op de Amerikaanse markt voor CTV en Over-the-Top advertising. Het bedrijf richt zich op performancemarketing via streaming televisie bij onder meer NBCUniversal, Paramount, Roku, Samsung, Vizio en Magnite/SpotX.

Financiële details van de transactie zijn niet bekendgemaakt, maar het gaat in elk geval om meer dan 125 miljoen dollar.

Foto: Crystal Y / Unsplash

Inhoud syndiceren