Emerce
Ahold Delhaize boekt sterke online groei in derde kwartaal
Ahold Delhaize heeft in het derde kwartaal stevige vooruitgang geboekt, vooral dankzij de sterke prestaties van de online activiteiten. De internationale supermarkt- en e-commercegroep zag haar online verkopen met 12,2 procent stijgen bij constante wisselkoersen, gedreven door dubbele groeicijfers in online boodschappen in zowel de VS als Europa, en een sterke bijdrage van bol.
De totale omzet kwam uit op 22,5 miljard euro, een stijging van 6,1 procent bij constante wisselkoersen. De operationele marge verbeterde naar 4,1 procent, mede dankzij sterke resultaten in de VS (pdf).
De online handelsomzet dus van alle verkopers) bedroeg 3,1 miljard euro, 9,1 procent meer dan een jaar eerder, de online omzet kwam uit op 2,4 miljard.
Ahold Delhaize benadrukt dat investeringen in prijs, eigen merk assortimenten en gepersonaliseerde loyaliteitsprogramma’s bijdragen aan waarde en klantvertrouwen, vooral nu huishoudbudgetten onder druk staan. De focus op gezonde en gemakkelijke keuzes blijft een speerpunt.
Klanten waarderen volgens het bedrijf vooral het gemak en de personalisatie van de omnichannel-ervaring, die wordt versterkt door de toevoeging van nieuwe AI-functionaliteiten.
Webwinkels worstelen met retourpiek: januari kost handel weken voorraad
Ruim vier op de tien webwinkelbestellingen komen in januari retour, blijkt uit internationaal onderzoek van retourplatform Returnless.
De Nederlandse e-commercesector onderschat volgens het bedrijf de impact van deze post-kerst retourengolf, omdat producten gemiddeld drie weken uit voorraad blijven tijdens dit proces.
Januari is veruit de drukste retourmaand voor Nederlandse webwinkels. Maar liefst 44,5 procent van alle online verkochte producten vindt dan de weg terug naar de afzender. Dat blijkt uit het Return Benchmark-rapport van Returnless, waarvoor het retourplatform data uit 2024 analyseerde, webwinkels ondervroeg over hun verwachtingen voor het komende hoogseizoen en op grond van eigen inzichten van afgelopen jaar.
Voldoet niet aan de verwachtingen
Het gemiddelde retourpercentage over het hele jaar ligt op 23,5 procent. Dat is inclusief fashion, wat een notoir segment. Consumenten kopen makkelijk items dubbel om te passen en sturen de afvallers terug naar de winkel. Niet zelden kan dat gratis, al is op het punt daarvan wel een kentering zichtbaar. Betaald retourneren is normaal geworden.
Tweeënveertig procent van de respondenten verwacht dat hun retourpercentage tijdens het hoogseizoen onder de tien procent blijft.
De redenen waarom klanten artikelen terugsturen, variëren sterk per sector, maar draaien vrijwel altijd om verwachtingen. In de mode-industrie, goed voor bijna de helft van alle retourredenen, past het product simpelweg niet of voldoet het niet aan de verwachtingen die de productpagina wekte. Volgens Returnless komen bijna alle retourmotieven neer op één van de hoofdredenen: of het artikel past niet bij het lijf, leven of de omgeving van de klant.
Die retourstroom heeft stevige operationele consequenties. Het duurt gemiddeld 23 dagen voordat een geretourneerd product weer beschikbaar is in de voorraad. Die periode valt uiteen in drie fases: eerst verstrijken er gemiddeld dertien dagen voordat een klant überhaupt een retour aanmaakt na ontvangst. Vervolgens kost de terugzending zelf twee dagen. Tot slot neemt de verwerking van het product en de terugbetaling aan de klant nog eens acht dagen in beslag. Drie weken waarin producten geen omzet genereren – een flinke aderlating voor de cashflow van webwinkels.
Voorbereiding begint twee maanden van tevoren
De helft van de webwinkels begint één tot twee maanden voor het hoogseizoen met de voorbereidingen. Dertig procent trekt daar nog meer tijd voor uit. In die periode ligt de focus op sales, marketing en warehouse/logistiek.
Steeds meer webwinkels proberen de financiële klap van retouren te dempen door er een prijskaartje aan te hangen. Vijfenzestig procent van de ondervraagde bedrijven laat klanten inmiddels betalen voor hun retouren. Bijna de helft rekent daarvoor vijftig cent, terwijl 29 procent twee euro of meer vraagt. Een andere strategie die terrein wint, is het inzetten van winkeltegoed. Zeventien procent van de retouren werd omgezet in tegoeden, wat voor de klanten van Returnless resulteerde in 2,5 miljoen euro aan behouden omzet.
Logistiek retourspecialist Returnless uit Eindhoven werd in januari 2025 overgenomen door het Duitse softwarebedrijf JTL. Een half jaar later volgde de Nederlandse logistieke specialist Bringly, dat naar de zelfde koper ging.
Pinterest ziet sterke groei in gebruikers, maar stelt beleggers teleur met vooruitzichten
Pinterest heeft in het derde kwartaal van 2025 een hogere omzet en een sterke groei in het aantal gebruikers laten zien, maar de vooruitzichten voor het laatste kwartaal van het jaar vielen tegen, waardoor het aandeel in de nabeurshandel daalde.
Het bedrijf rapporteerde een omzet van 1,05 miljard dollar, een stijging van 17 procent ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst bedrieg 262,900 dollar.
Inmiddels groeit het aantal gebruikers sneller dan in voorgaande kwartalen. Het platform telt nu 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers, een stijging van 8 procent op jaarbasis, de sterkste toename sinds 2021.
Toch temperde het bedrijf de verwachtingen voor het komende kwartaal. Pinterest voorspelt een omzet tussen 1,31 en 1,34 miljard dollar, terwijl analisten gemiddeld op een hogere groei hadden gerekend. Volgens het bedrijf zorgen lagere advertentie-uitgaven in de Verenigde Staten en Canada voor druk op de inkomsten. Grote retailers en merken gaven minder uit aan online campagnes, en ook Aziatische verkopers die actief zijn op de Amerikaanse markt beperkten hun budgetten door veranderingen in importregels.
Topman Bill Ready benadrukte dat Pinterest blijft investeren in advertentietools die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie, om campagnes beter af te stemmen op gebruikersinteresses. Volgens hem zal die strategie op de lange termijn zorgen voor stabielere omzetgroei en een sterkere positie tegenover concurrenten als Meta en TikTok.
Pinterest heeft al eerder de ambitie uitgesproken om zich te ontwikkelen tot een AI-ondersteunde shoppingassistent. De eerste stap in die richting wordt nu gezet in de Verenigde Staten en Canada, met de introductie van verschillende nieuwe AI-functies.
Een van die functies, Styled for You, helpt gebruikers om kleding en accessoires te combineren tot outfits die passen bij hun persoonlijke stijl. Tik je op een item in zo’n collage, dan kun je door AI-aangedreven suggesties bladeren die gebaseerd zijn op je eigen opgeslagen pins — alsof je een persoonlijke shoppingassistent hebt die met je meedenkt.
Uber verwacht omzetgroei met lidmaatschapsprogramma
Uber Technologies verwacht voor het vierde kwartaal hogere bruto-boekingen door het nieuwe lidmaatschapsprogramma van het bedrijf. Maar ook het afgelopen kwartaal pakte goed uit.
Volgens CEO Dara Khosrowshahi zet het lidmaatschapsprogramma Uber One klanten ertoe aan om meer bestellingen te plaatsen voor eten en boodschappen, terwijl ook het aantal ritten toeneemt.
Consumenten die meer dan één van Ubers diensten gebruiken, nemen sowieso meer af, zelfs drie zo veel als andere gebruikers. Slechts 20 procent van de actieve gebruikers in markten waar ritten én bezorging beschikbaar zijn, gebruikt overigens beide.
In het derde kwartaal (eindigend op 30 september) bedroegen de bruto boekingen 49,74 miljard dollar, tegenover een verwachte 48,73 miljard. De omzet steeg met 20 procent tot 13,47 miljard, waarmee de ramingen van 13,28 miljard werden overtroffen.
De taxiritten brachten 7,6 miljard aan omzet op, en bezorgdiensten waren goed voor 4,4 miljard dollar.
Het aantal ritten groeide jaar-op‐jaar met 22 procent tot 3,512 miljard.
Het gerechtshof Amsterdam verwacht op 27 januari met een uitspraak te komen in de slepende rechtszaak over de (schijn)zelfstandigheid van Uber-chauffeurs. Dat werd vrijdag bekend tijdens een zitting in het hoger beroep, waarin vakbond FNV en taxi-app Uber tegenover elkaar stonden.
Aantal adverteerders op Spotify ruim verdubbeld, reclame-omzet stagneert
Spotify’s advertentieplatform trekt in hoog tempo nieuwe klanten aan (+142%). Het Zweedse audiobedrijf zet in op programmatische verkoop en nieuwe partnerships met Amazon en Yahoo om de groei aan te jagen.
De reclame-omzet van het muziek- en praatplatform steeg met 11 procent naar 446 miljoen euro. Daarmee is het goed voor tien procent van de omzet. De rest komt uit abonnementsgelden, wat het totaal op 4,2 miljard brengt.
Zojuist publiceerden de Zweden de financiële resultaten over het derde kwartaal waarin dit naar voren komt.
Spotify heeft in het derde kwartaal van 2025 stappen gezet in de uitbreiding van zijn advertentie-ecosysteem. Sinds de lancering van de Spotify Ad Exchange in april dit jaar is het aantal adverteerders dat gebruikmaakt van het platform met 142 procent toegenomen. Het bedrijf kondigde daarnaast nieuwe partnerships aan met Amazon DSP en Yahoo DSP, waarmee adverteerders voor het eerst programmatische toegang krijgen tot Spotify’s audio- en video-inventaris op grote schaal.
Deze koppelingen ontsluiten een nieuwe groep adverteerders. Dat is de groep die reclame inkoopt via programmatic platformen. De helft van alle beeldreclame (statisch en video) wordt op deze manier ingekocht.
De groei in het aantal adverteerders staat echter in schril contrast met de ontwikkeling van de advertentie-inkomsten zelf.
De omzet uit advertentie-ondersteunde diensten daalde met 6 procent op jaarbasis tot 446 miljoen euro. Spotify schrijft dit toe aan prijsdruk en een optimalisatie van de podcast-inventaris binnen het eigen portfolio van gelicenseerde content.
Het bedrijf benadrukt dat de geautomatiseerde verkoopkanalen inmiddels de grootste bijdrage leveren aan de groei van advertentie-inkomsten. Op constante valutabasis zag Spotify wel groei in het aantal verkochte impressies voor zowel muziek als podcasts, maar die werd tenietgedaan door lagere prijzen per advertentie.
De uitbreiding van het programmatische netwerk past binnen Spotify’s strategie om adverteerders meer zelfstandige toegang te geven tot het platform. Naast Amazon en Yahoo kondigde het bedrijf ook partnerships aan met ID5 en Smartly, bedrijven die zich richten op identiteitsoplossingen en advertentie-automatisering.
Het totaal aantal maandelijks actieve gebruikers van Spotify passeerde de grens van 700 miljoen en kwam uit op 713 miljoen, een stijging van 11 procent op jaarbasis. Daarvan maakte 446 miljoen gebruik van de gratis, advertentie-ondersteunde versie van Spotify.
De nettowinst groeide afgelopen kwartaal met een factor drie tot 899 miljoen euro.
Cameron en Tyler Winklevoss naar Bitcoin Amsterdam
Cameron en Tyler Winklevoss komen volgende maand naar Bitcoin Amsterdam, het Bitcoin evenement dat dit jaar in de Suikerfabriek in Halfweg wordt gehouden.
De broers zijn bekende investeerders en oprichters van Gemini, een toonaangevende cryptobeurs. Naast hun zakelijke ondernemingen zijn de Winklevoss-tweeling invloedrijke pleitbezorgers voor de toekomst van gedecentraliseerde financiën en het bredere blockchain-ecosysteem.
De tweeling werd wereldwijd bekend door hun rechtszaak tegen Mark Zuckerberg, die ze beschuldigden van het stelen van hun idee voor een sociaal netwerk. De zaak werd in 2008 geschikt voor 65 miljoen dollar in contanten en aandelen.
Een andere grote naam is die van Jack Mallers, de oprichter en CEO van Strike, een toonaangevend betalingsplatform dat is gebouwd op het Bitcoin- en Lightning-netwerk. Bekend om zijn innovatieve benadering van wereldwijde betalingen en financiële inclusie, heeft Mallers een sleutelrol gespeeld in het bevorderen van het gebruik van Bitcoin als ruilmiddel.
Khing Oei, de oprichter en CEO van Treasury, een in Nederland gevestigd Bitcoin-treasurybedrijf dat zich richt op het beheren van Bitcoin-reserves in euro’s, zal eveneens spreken. Het bedrijf haalde recent 126 miljoen euro op en heeft meer dan 1.000 BTC aan reserves.
Elon Musk hangt datacenter onder Starlink-satellieten
Satellietbedrijf Starlink wil servers installeren onder zijn breedbandsatellieten. Zo ontstaat een gedistribueerd computernetwerk in een baan om de aarde.
Het is Musks bedoeling om dit soort technologie aan te brengen bij zijn Starlink V3-satellieten. Die zijn al uitgerust met laserverbindingen met hoge bandbreedte voor dataoverdracht tussen satellieten.
Naarmate er meer satellieten de lucht in gaan met dit soort datadragers groeit de capaciteit van het netwerk.
Deze constellatie maakt mogelijk om met een lage latency taken voor edgecomputing uit te voeren.
In de ruimte is veel zonne-energie en koeling aanwezig, noodzakelijk voor de werking van servers.
Het Europese project ASCEND onderzoekt de haalbaarheid van ruimtedatacenters. Diens conclusie dat de lanceerkosten veel te hoog zijn, gelden voor Starlink in minder mate. Musk lanceert de satellieten sowieso al en betaalt dat uit eigen broekzak.
Momenteel bevinden zich er iets meer dan 10.000 Starlink-satellieten in een baan om de aarde.
The larger V3 @Starlink satellites that will deploy from Starship will bring gigabit connectivity to users and are designed to add 60 Tera-bits-per-second of downlink capacity to the Starlink network.
That’s more than 20 times the capacity added with every V2 Mini launch on… pic.twitter.com/N0Vl9psbm3
— SpaceX (@SpaceX) October 13, 2025
EQT-topman schetst doembeeld voor private equity
De nieuwe CEO investeringshuis EQT, Per Franzén, is bijzonder somber gestemd over de toekomst van de private equity-markt.
Tachtig procent van de PE-huizen is over tien jaar een ‘zombiebedrijf’. Ze beheren nog wel grote investeringen, maar weten geen geld meer aan te trekken om nieuwe transacties te doen.
In een interview met de Financial Times onderbouwt Per Franzén zijn verwachtingen.
De Zweed constateert dat slechts vijf- van de vijftienduizend private Equity-groepen nieuwe fondsen konden starten met nieuw geld in de afgelopen zeven jaar. De rest niet.
Hij verwacht dat die trend doorzet. Minder de helft van de investeerders zal nieuwe fondsen kunnen inrichten. Duizenden PE-huizen veranderen dan in zombies. Die beheren de bestaande investeringen nog wel, maar krijgen geen nieuwe voedingsbodem meer voor toekomstige groei.
Startende bedrijven, waaronder techbedrijven, kloppen voor extern kapitaal meestal aan bij venture capital. Venture capital investeert in de vroege groeifasen van bedrijven met hoog groeipotentieel maar zonder bewezen trackrecord. Private equity richt zich op volwassen, gevestigde bedrijven met stabiele inkomsten en bewezen bedrijfsmodellen.
Er is wel een beweging zichtbaar waarbij PE meedraait in de latere investeringsrondes in techbedrijven waar normaalgesproken alleen venture capital in meedeed.
De Zweedse bestuurder Franzén voorspelt dat slechts vijftig tot honderd wereldwijd gediversifieerde bedrijven zo’n negentig procent van het kapitaal dat naar private markten stroomt, zal verwerven in de volgende financieringscyclus.
(Emerce TV): muziekfestivals willen data verzamelen met RFID-armbandjes
Deze zomer zullen Nederlandse muziekfestivals RFID-armbandjes gebruiken om gegevens van bezoekers te verzamelen. De technologie bestaat al langer, maar de innovatie zit in de toepassing. De bandjes zijn standaard anoniem, maar gebruikers kunnen ze activeren om deel te nemen aan loyaliteitsprogramma’s of ervaringen ter plekke te ontgrendelen. Privacy van de bezoeker staat hierbij voorop; te invasieve tracking wordt vermeden.
Dat zegt Michael Guntenaar, Managing Director bij Superstruct Digital Services, in de Emerce TV video Data is de nieuwe headliner bij dancefestivals. Superstruct is een netwerk van ongeveer 80 grote festivals (gericht op beleving en merkidentiteit) verspreid over Europa en Australië. ID&T, bekend van evenementen zoals Sensation, Mysteryland en Defqon.1, sloot zich in september 2021 aan bij Superstruct. Namens ID&T is ook Tula Daans, Data Analyst Brand Partnerships bij ID&T, aangeschoven.
Festivals gebruiken verschillende databronnen, voornamelijk ticketdata (leeftijd, locatie, geslacht/genderidentiteit), maar ook marketingdata (sociale media), consumptiedata (eten en drinken), en post-event enquêtes.
Voor merkpartnerships worden enquêtes na afloop van het evenement verstuurd naar bezoekers om te peilen of ze merken hebben gezien, wat ze ervan vonden, en zo inzicht te krijgen in de merkbeleving. Er wordt bewust geen gedetailleerde feedback tijdens het festival gevraagd om de bezoekerservaring niet te verstoren, zegt Guntenaar.
Nederland loopt wereldwijd voorop met het verzamelen van gegevens. Defqon.1 wordt genoemd als kweekvijver voor experimenten met data en technologie, vanwege het technisch vooruitstrevende team en de zeer betrokken doelgroep.
Bij het werken met merken ligt de focus op het vinden van een ‘sweet spot’ waar de merkintegratie positief bijdraagt aan de festivalervaring en past bij de bezoeker en het festival-DNA, zegt Tulsa Daans. Voorbeelden zijn Lipton die een eigen stage creëert of McDonald’s die de activatie aanpast (après-ski op Zwarte Cross, chill spot op Mysteryland) aan de specifieke festivalsfeer.
De waarde voor merken ligt in het creëren van een positieve associatieve herinnering via een impactvolle ervaring, wat effectiever wordt geacht dan traditionele branding. Succes wordt gemeten via vooraf afgesproken metrics, social media bereik en evaluatie na het event. Merken betalen hiervoor een sponsorfee, afhankelijk van de schaal van de activatie en productiekosten.
In een tweede video Real-time mobiliteitsinfo in een complex datalandschap praat Jorn de Vries, managing director bij Flitsmeister, over mobiliteitsdata en de uitdagingen en kansen binnen deze markt. De markt voor mobiliteitsdata, die varieert van verkeersstromen tot flitspaalmeldingen, is druk met spelers als Garmin, Google, Waze en TomTom.
Toch ziet Flitsmeister nog steeds groeiruimte, omdat mobiliteit iets van alle tijden is en uitdagingen met zich meebrengt, zoals de wens om snel, efficiënt, groen en goedkoop van A naar B te komen. Innovatie is essentieel om een plek in deze markt te behouden, zegt De Vries.
Flitsmeister heeft een grote online gemeenschap van bijna 3 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Deze gemeenschap is in de loop der jaren aanzienlijk gegroeid, zelfs na het introduceren van betaalde proposities. Wat Flitsmeister onderscheidt van globale spelers zoals Google en Waze is wat De Vries betreft hun lokale verankering, met marketing en content die aansluit bij de taal en use cases van gebruikers in de Benelux. Ze werken ook samen met overheden via partnerships, waardoor ze specifieke lokale diensten kunnen aanbieden, zoals waarschuwingen voor hulpdiensten. Technisch gezien zouden concurrenten dit misschien kunnen, zegt De Vries, maar het heeft waarschijnlijk geen hoge prioriteit omdat het lokaal is; Flitsmeister gelooft er echter in dat je all the way moet durven gaan om een markt goed te bedienen, zelfs als dit investeringen vereist die alleen relevant zijn voor Nederland. Een ander voorbeeld van lokale verankering is hun aanwezigheid op vrijwel elk radiostation.
De app van Flitsmeister bestaat inmiddels uit acht hoofdgebruiken. Naast de bekende flitsers en track control, gaat het om waarschuwingen voor hulpdiensten (ambulance, brandweer, Rijkswaterstaatvoertuigen) die vroegtijdig worden geïnformeerd wanneer een dergelijk voertuig met blauw licht nadert. Ook biedt de app file-informatie en waarschuwingen voor incidenten, stilstaande voertuigen en werkzaamheden. Flitsmeister probeert waarschuwingen voor filestarten eerder te geven dan de knipperende borden boven de weg, omdat zij niet gebonden zijn aan de portalen waar deze borden hangen.
Navigatie is een toegevoegde functie. Daarnaast is er betaald parkeren aan het einde van de rit. Flitsmeister heeft ook koppelingen met zogenaamde slimme verkeerslichten, waarbij ze data ontvangen over de status van het licht en data delen met het kruispunt om deze te optimaliseren. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een groen licht als je ’s nachts een kruispunt nadert en er verder geen verkeer is. Er zijn al meer dan 1500 slimme kruispunten in Nederland uitgerust. Flitsmeister ontvangt ook data van matrixborden, inclusief rode kruizen, pijlen en aangepaste maximumsnelheden.
Privacy is een cruciaal thema wanneer je consumenten en data samenbrengt. Flitsmeister heeft privacy vanaf het begin gezien als een Unique Selling Point (USP) indien er correct mee wordt omgegaan. Vooral in landen als Duitsland is dit actiever dan in de Benelux, en privacyvriendelijke bedrijven hebben een plusje in de ogen van de consument. Grote spelers zoals Google en Waze hebben hetzelfde juridische speelveld als Flitsmeister, maar verschillen in wat ze willen, kunnen en doen.
Flitsmeister verzamelt wel live GPS-data die veel inzicht biedt in verkeersbewegingen. Ze werken samen met Rijkswaterstaat en hun moederbedrijf Bmobile aan pilots, onder andere op de A9, waarbij ze lussen-data in het asfalt combineren met hun realtime data. Dit levert een nauwkeuriger en kostenefficiënter beeld op dan alleen weglussen, die duur zijn in onderhoud en beperkt meten. Door deze combinatie kunnen ze relevante informatie bieden, ook tussen de weglussen, wat leidt tot nauwkeurigere en kostenefficiëntere verkeersinformatie.
Flitsmeister werkt ook met data die realtime situaties detecteert en vroegtijdig advies geeft. Ze doen pilots met ‘trigger based rerouting’, waarbij gebruikers proactief worden omgeleid als een gemeld incident op hun route waarschijnlijk hun reistijd zal beïnvloeden, zelfs als de reistijd op dat moment nog niet is veranderd. De uitdaging hierbij is dat mensen hier wel ontvankelijk voor moeten zijn en de rationale achter de omleiding moeten begrijpen.
Hoewel er veel te doen is rondom connected vehicle data, ligt Flitsmeister’s focus meer op het versterken van de relatie met de bestuurder dan met het voertuig zelf. Jorn de Vries denkt dat de bestuurder uiteindelijk de lead zal hebben, aangezien de behoefte aan mobiliteit uit het individu komt en het voertuig dit faciliteert.
De video Data is de nieuwe headliner bij dancefestivals is gratis te bekijnen. De collectie Customer data: trends, innovatie en toekomst wordt de komende maanden aangevuld en is na registratie gratis te bekijken.
Bluesky groeit naar 40 miljoen leden
Sociale berichtendienst Bluesky is afgelopen jaar verdubbeld tot nu 40 miljoen gebruikers.
De makers van de app verwachten dat ze de grens van de vijftig miljoen gebruikers bereiken op 1 februari 2027. Over ongeveer anderhalf jaar.
Dit nieuws, ook via externe bronnen meetbaar, werd bekendgemaakt samen met de introductie van een aantal nieuwe features voor het platform.
Zo krijgt Bluesky een Dislike-knop. Die is bedoeld om signalen op te vangen om iemands persoonlijke pagina te verbeteren.
Er komt ook een functie voor rangschikking middels sociale nabijheid. Die laat berichten zien van gelijkgestemden. En er komt een bullshitdetector om toxische, spammerige, off-topic berichten en trollen te weren.
Qua bereik valt Bluesky in het niets bij Twitter, dat ruim een half miljard actieve gebruikers heeft. De berichtendienst van Elon Musk is een soort markt waar iedereen zonder gene of rem van alles mag roepen. Bluesky biedt tools om de gesprekken wat fatsoenlijker te houden, zonder op de inhoud in te grijpen.
Het aantal dagelijkse schrijvers op Blueusky is afgelopen jaar met ongeveer de helft gedaald en lijkt stabiel op 600.000.
Black Friday: van eendagsvlieg naar marathon van zes weken
De grootste winkelperiode van het jaar heeft zich uitgebreid tot een strategisch schaakspel waarin adverteerders voortdurend hun budgetten tussen platforms moeten verschuiven. Google en TikTok blijken de grote winnaars, terwijl Meta terrein verliest naarmate Black Friday nadert.
De naam Black Friday suggereert nog altijd een hectische vrijdag eind november, maar volgens nieuwe data van techbedrijf Billy Grace is de realiteit fundamenteel veranderd. De piekperiode strekt zich inmiddels uit over zes weken, waarin adverteerders over de weken heen hun budgetten moeten managen tussen verschillende platforms.
“Black Friday is geen dag van chaos meer. Het is een zes weken durende veiling waar concurrentie, aandacht en kansen samenkomen”, stelt de dataspecialist in een nieuwe analyse van advertentie-uitgaven tijdens het vierde kwartaal.
De strategie die uit de data naar voren komt, is helder: vanaf oktober tot begin november moet er verkeer worden opgebouwd om interesse te wekken. Vervolgens komt de oogst in de Black Week zelf. In die laatste paar weken verhogen adverteerders hun uitgaven om meer kopers naar hun winkels te lokken. De extra investering gaat gepaard met lagere marges (ROAS). Wie zijn winkel in de voorgaande periode goed positioneerde, profiteert daar nu wel van.
Google wint terrein tot Black Friday
Opvallend is de verschuiving tussen de grote platforms. “Hoe dichter we bij Black Friday komen, hoe meer budget er naar Google gaat”, legt Billy Grace uit. “Verhoudingsgewijs gaat er dan minder naar Meta.” De cijfers laten zien dat deze verschuiving het sterkst is in de weken 47 tot en met 49. Black Friday zelf is in week 48.
Google blijkt de ultieme conversiemachine te zijn. Het aantal orders kan oplopen tot zelfs 115 procent van normale niveaus. Dat is duur verkeer. Meta functioneert, zo stelt het rapport, daarentegen als versterker richting een publiek dat al klaar is om te converteren.
TikTok en YouTube schalen op
Hoewel Google en Meta de hoofdrolspelers blijven, winnen kleinere kanalen aan belang. Hun aandeel in de totale advertentie-uitgaven, de zogenoemde ‘share of wallet’, stijgt van 9 procent in september naar 13 procent in december. De grote winnaars daar zijn YouTube en TikTok.
Deze videoplatforms worden vooral ingezet in de upper funnel, waar ze helpen naamsbekendheid opbouwen. De posities die daarmee worden verworven leiden later tot conversies in de lower funnel.
Lagere marges als prijs voor volume
De boodschap voor marketeers is duidelijk: bereid je voor op lagere ROAS tijdens de piekperiode op Google en TikTok. Dat zijn nu eenmaal de kosten van hoog volume, stelt Billy Grace.
Het gaat erom de efficiëntie te behouden terwijl je de uitgaven verhoogt, waarbij je accepteert dat de marge per conversie onder druk komt te staan. Deze zes weken zijn een spel waarbij marketeers de paid kanalen als een orgel moeten bespelen: niet contant voluit, maar een combinatie van opbouwend en laissez-faire.
De drukste dag voor pakketbezorging in 2025 wordt maandag 1 december, zo lieten cijfers van logistiek specialist Sendcloud onlangs nog zien.
Foto: Andy Holmes / Unsplash
Eerste AI-advertenties staan op til bij Google
Google Ads gaan veranderen omdat de gebruiker steeds meer AI gaat gebruiken. De eerste experimenten staan op het punt te verschijnen.
Hoe die reclames van de AI-toekomst eruit gaan zien, dat weet Google nog niet.
In een interview zegt Robby Stein, hoofd Product bij Google Search, dat het daar nog te vroeg dag voor is. Wel, zo zegt hij, heeft de zoekgigant een idee van de richting. Daar beginnen ze binnenkort de eerste publieke proeven mee.
“Search gaat niet weg. Het gebruik ervan verandert ook niet, maar het breidt uit. We zien dat mensen het meer gaan gebruiken voor alledaagse zaken.” Simpele, kleine vragen.
“Je kunt nu méér met search. Je kunt een foto maken en dan direct een vraag stellen, bijvoorbeeld. Of: een restaurant een vraag stellen. Is er voldoende licht voor als je met een grote groep mensen komt?”
Het idee achter de nieuwe reclamevormen die zich aanpassen aan meer AI-gegenereerde vragen is dat ze behulpzaam moeten zijn.
“Zoeken en vinden wordt niet anders. Er gaan wel nieuwe reclamevormen ontstaan. We willen gaan inspelen op complexere zoekvragen, bijvoorbeeld voor als je je huis opnieuw wilt aan inrichten.” Een AI kan gedetailleerde adviezen geven, waarbij betalende adverteerders bijvoorbeeld een prominentere vermelding krijgen.
Frankrijk schroeft belasting op voor VS-techreuzen
Het Franse parlement stem vóór het verhogen van de belasting die techreuzen betalen van 3 naar 15 procent.
De ondergrens voor die belasting gaat omhoog van 750 miljoen naar 2 miljard euro.
Vorige week week stemde de Franse politiek daarmee in.
Frankrijk voerde deze belasting in 2019 in om de fiscale ongelijkheid tussen digitale bedrijven, vaak buitenlandse, en economische spelers die in Frankrijk belastingplichtig zijn, aan te pakken.
De opbrengst ervan, die in 2024 op ongeveer 700 miljoen euro wordt geschat, staat los van de winsten die de grote groepen in de sector in Frankrijk maken. De bedrijven die voornamelijk worden geraakt zijn Amazon, Apple, Google, Meta en Microsoft.
De verdubbeling van het tarief is een reactie op de tarieven die de Verenigde Staten op Franse producten heffen als reactie op de huidige belasting. “Het is een daad van fiscale soevereiniteit en bevestigt Frankrijks vermogen om zijn belastingstelsel vrij te bepalen zonder toe te geven aan externe commerciële druk.”
Foto: Ninara (cc)
Pauzeknop HBO Max activeert reclameblokje
Wie een programma op HBO Max even pauzeert, krijgt een toepasselijke reclame-uiting te zien. De streamers is na Videoland de volgende die deze nieuwe reclamevorm van Ad Alliance inzet.
Denk aan een reclame voor tissues tijdens een tranentrekkende film of voor kerststollen tijdens een kerstfilm in november of december. Deze reclames zijn overigens, statische afbeeldingen. Geen video’s.
Ad Alliance maakt de uitbreiding van de Pauze Ad naar HBO Max vandaag bekend. Deze reclamevorm is zelf ontwikkeld en komt ook op de internationale markt weinig voor. Adverteerders stellen ze wel op prijs, omdat de vorm nauw aansluit op het belevingsmoment van de kijker.
De Pauze Ad verschijnt alleen in de abonnementsvorm ‘basis met reclame’.
Ad Alliance is een groot Nederlands advertentienetwerk dat zich specialiseert in video-advertising. Het bedrijf verkoopt reclame op televisie, online platforms en streamingdiensten aan mediabureaus en adverteerders. Ad Alliance werd in januari 2020 opgericht door RTL Nederland, die de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, Triade Media en RTL zelf integreerde in één organisatie.
Het bedenken van de nieuwe reclamevormen vindt plaats bij het zogeheten Team Early. Die is een groep die adverteerders en mediabureaus in een vroeg stadium betrekt bij nieuwe reclameproducten en diensten. Zo leren, experimenteren en innoveren ze , is de gedachte.
Zo wordt er vanaf volgende week een test gedraaid met de zogeheten Split Screen Ad. Die is op 10 november te zien bij RTL Boulevard. Na deze tweede publieke test wordt bepaald hoe en of het product naar de markt gebracht wordt.
Digitale reclameproducten die ze vandaag bekendmaken zijn: Dynamic Ad Replacement (DAR) op de livestream van RTL 4 en de nieuwe Videoland Play Ident. Daarmee krijgen adverteerders nieuwe instrumenten in handen om hun doelgroepen preciezer en effectiever te bereiken. De DAR-technologie maakt het mogelijk om tijdens reclameblokken in livestreams verschillende advertenties naar verschillende kijkersgroepen door te sturen. De Videoland Play Ident toont commercials op de eerste positie in een reclameblok, waardoor merken kunnen aansluiten op de associaties die een kijker op dát moment heeft.
Foto: Anastasiia Nelen / Unsplash
Mogelijk reclame op Apple Maps
Er is al jaren sprake van, maar de introductie van reclame op Apple Maps zou nu toch echt aanstaande zijn.
Dat meldt althans een doorgaans goed geïnformeerde Bloomberg-journalist. Wellicht zouden de eerste publieke toepassingen daarvan nog dit jaar zichtbaar kunnen worden.
Gebruikers van Apple-producten en -diensten kiezen vaak voor dit platform juíst omdat het ze daar niet op Google-achtige wijze worden gebombardeerd met commerciële boodschappen. De computermaker moet rekening houden met hoe hoog het zelf die lat heeft gelegd.
Op zich zou een reclamedienst een niet onlogische uitbreiding zijn op Apples lijn met digitale MKB-diensten. De vraag is hoe die wordt vormgegeven zonder dat het consumenten van het bedrijf vervreemdt.
Nederlands Sneaker Squad zet de stap naar Duitsland
De Amsterdamse sneakerplatform Sneaker Squad breidt uit naar de Duitse markt. Met al bijna honderd aangesloten winkels en platformen en veertigduizend sneakers in het aanbod wil het bedrijf zijn succesformule over de grens repliceren.
De expansie naar Duitsland is geen overhaaste zet. “De wens lag er al langer, maar je wilt het goed doen”, vertelt mede-oprichter Stephan van der Hoeven. “Op onze Nederlandse site zit ook al een aantal Duitse webwinkels die zich op onze markt richten.”
Het afgelopen jaar is de backend van het platform flink onder handen genomen. Productfeeds moesten anders worden ingericht, landingspagina’s voor buitenlandse markten werden ontwikkeld en het systeem werd klaargemaakt voor meertaligheid. Kunstmatige intelligentie speelt daarbij een ondersteunende rol bij het vertalen van content.
Sinds een kleine maand is Sneakersquad.com/de live. De Duitse versie bevat niet alleen lokale winkels en feeds, maar ook gespecialiseerde shops die directe contacten met merken onderhouden. “Duitsers gaan nog graag naar fysieke winkels”, merkt de oprichter op. “Die hebben vaak ook webshops en die maken we zichtbaar maken. Sommigen van die winkels zich erg groot op socialmedia en hebben eigen samenwerkingen met de grote merken.”
Het platform richt zich zowel op grote ketens als op kleinere, gespecialiseerde retailers die anders moeilijk vindbaar zijn voor consumenten.
De eerste weken na de Duitse lancering zijn nog niet heel druk, want het vergt de nodige tijd voor Google om het platform te indexeren en ranking. Als er enige tractie begint te ontstaan, gaat het bedrijf werken aan zijn naamsbekendheid. Via gerichte social media-campagnes probeert Sneaker Squad dan eerste publieksgroepen te bereiken.
De sneakermarkt in Duitsland verschilt in enkele opzichten van die in Nederland. Het tempo ligt hoog, releases volgen elkaar in rap tempo op, en consumenten zijn gewend aan een grote diversiteit aan aanbieders. Sneaker Squad zet in op transparantie en overzicht, twee zaken die volgens het team in de drukke markt vaak ontbreken.
De komende periode draait om het aanvullen van winkels, het optimaliseren van feeds en het uitbouwen van de contentproductie. De ervaring uit Nederland moet daarbij helpen om sneller schaalbaar te groeien. Als de Duitse lancering slaagt, liggen er plannen klaar voor verdere Europese expansie.
Sneaker Squad heeft zich in acht jaar tijd ontwikkeld tot een stevig verankerde speler in de Nederlandse sneakermarkt. Het platform fungeert als een soort Google voor sportschoenen, waarbij consumenten in één omgeving kunnen vergelijken en kopen bij tientallen webshops. “We genereren jaarlijks vijf à zes miljoen euro bruto-omzet in Nederland”, vertelt Van der Hoeven.
Die cijfers zijn geen verrassing voor een platform dat maandelijks 250.000 unieke bezoekers trekt. Op socialmedia heeft het nog eens honderdduizend volgers.
De kern van het bedrijfsmodel draait op affiliate marketing. Sneaker Squad verwijst klanten door naar aangesloten shops en verdient een commissie per verkoop. Maar het platform beperkt zich niet tot doorverwijzen alleen. Het team van zes à zeven vaste medewerkers, aangevuld met een flexibele schil van freelancers, produceert ook eigen content. Van productfoto’s tot campagne-ondersteuning voor merken als Nike, New Balance en Adidas. “We zijn eigenlijk een influencer zonder gezicht”, licht de oprichter toe. “Merken sturen ons dozen met sneakers. Wij maken er content van.”
Foto: Alberto Cabello (cc)
‘AI-gestuurde marketing zet CMO’s onder druk’
De belofte van kunstmatige intelligentie in het marketingvak is groot, maar Nederlandse marketingleiders zien zich tegelijkertijd geconfronteerd met een dilemma. Want: hoe implementeer je de nieuwe technologie in de bestaande organisatie en processen?
Dat beeld komt naar voren in het onderzoek ‘The State of Marketing 2025’ van CMOtalk en Kantar. Een onderzoek onder 64 respondenten laat zien dat de belofte van efficiëntie botst met grote onzekerheid over de praktische gevolgen.
De CMO’s worstelen met praktische vragen over implementatie, teamstructuur en het behoud van merkidentiteit. Hoe ziet een marketingteam er over twee jaar uit? Welke vaardigheden blijven essentieel? En hoe behoud je de menselijke touch van merken in een wereld die wordt gedreven door algoritmes?
Theo van Uffelen, marketingdirecteur van Yakult Europe zegt in het rapoport: “We gebruiken machine learning en AI al tien tot vijftien jaar in analyse en data. De hype nu is rond generatieve AI. Dat is echt anders.” Het nieuwe zit in het feit dat de dagelijkse praktijk van het marketingvak onmiskenbaar op de schop gaat.
Daar zit de grootste dreiging dan ook, de impact op korte termijn die AI op organisaties heeft. Kortetermijnfocus, waarvan 49 procent van de respondenten zegt dat dit een barrière vormt voor groei, wordt alleen maar acuter naarmate AI snellere resultaten belooft. Dit creëert een perverse prikkel.
Organisaties kunnen geneigd zijn generatieve AI in te zetten puur voor onmiddellijke efficiëntiewinsten. Voorbeelden: meer advertentieteksten kunnen generen, het automatiseren van contentproductie en het optimaliseren van draaiende campagnes. De druk om snel resultaten te tonen kan betekenen dat de werkelijke mogelijkheden van AI voor merkopbouw en innovatie onderbelicht blijven.
Harde adviezen geeft het rapport niet. De respondenten schetsen wel een beeld waarin het doen van kleine, iteratieve experimenten veel meer aandacht verdient om als organisatie te kunnen leren.
Foto: Vitaly Gariev / Unsplash
EQT overweegt overname van Mobile.de
De Zweedse investeringsmaatschappij EQT overweegt de Duitse online marktplaats voor auto’s Mobile.de te kopen voor tien miljard euro.
Dat meldt de Financial Times op grond van bronnen die bekend zijn rondom de bedrijven.
De gesprekken verkeren in een verkennende fase.
Mobile.de is in Duitsland wat Marktplaats.nl is in Nederland, maar dan enkel voor auto’s. Beiden behoorden ooit tot de eBay-groep, werden overgenomen door het Noorse Adevinta en zijn sinds twee jaar eigendom van onder meer de investeerders Permira en Blackstone.
Tot die groep behoren meerdere Europese marktplaatsen. Eerder dit jaar verkochten Permira en Blackstone er al twee, uit Spanje en Oostenrijk. De Spaanse ging naar EQT. Deze zelfde partij overweegt de Duitse autosite te kopen.
Het ziet ernaar uit, dat de Amerikaanse investeringsgroepen de marktplaatsen stuk voor stuk van de hand proberen te doen. Wellicht komen Marktplaats.nl en 2dehands zo ooit weer in Nederlandse of Belgische handen. DPG Media, bijvoorbeeld, exploiteert reeds verscheidene sites met rubrieksadvertenties.
Foto: Lorin Both / Unsplash
Matige groei pakketten bij PostNL
PostNL realiseerde in het derde kwartaal slechts 1 procent pakkettenvolumegroei, het volume van internationale klanten groeit harder dan binnenlandse volumes. De omzet viel met 762 miljoen iets hoger uit dan een jaar geleden, maar onder de streep is er verlies.
Het genormaliseerde bedrijfsresultaat (EBIT) is in het derde kwartaal uitgekomen op 21 miljoen euro negatief, iets slechter was dan de 17 miljoen euro negatief die door analisten werd verwacht.
In de eerste negen maanden kwam EBIT uit op 26 miljoen euro negatief, met een negatief resultaat van 43 miljoen euro negatief bij Mail in Nederland.
De cijfers (pdf) liggen in lijn met de verwachtingen en bevestigen de eerder uitgesproken vooruitzichten voor het volledige boekjaar 2025.
Het postvolume daalde met 5 procent, mede opgevangen door verkiezingspost en andere incidentele mailings.
In oktober heeft de minister een volgende stap gezet om een toekomstbestendige postdienst te waarborgen. Er is voorgesteld de regelgeving te versoepelen en de universele postdienstverlening (UPD) aan te passen naar bezorging binnen twee dagen. Dit voorstel is volgens het bedrijf nog steeds niet voldoende om de nettokosten voor de uitvoering van de UPD te dekken waardoor het nodig blijft om hiervoor een oplossing te vinden. Verder blijft er onzekerheid over de tijdslijnen in het politieke proces.
Kostenbesparingen zijn gerealiseerd bij zowel Mail in Nederland (10 miljoen) als Pakketten (9 miljoen), ondersteund door aanvullende efficiëntieverbeteringen in het pakketnetwerk.
Online 6 procent meer omgezet
In september 2025 was de onlineomzet 6 procent hoger dan in september 2024. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 7 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels, waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multichannelers), was 4,5 procent hoger dan dezelfde maand een jaar eerder.
De onlineomzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de winkels in consumentenelektronica, en de winkels in overige non-foodartikelen lag in september 2025 hoger dan in september 2024. De onlineomzet van winkels in kleding- en modeartikelen was in september 2025 echter lager dan in september 2024.
De totale detailhandel heeft in september 3,8 procent meer omgezet dan in september 2024, volgt uit cijfers van het CBS. Het verkoopvolume was 1,4 procent hoger. De omzet van de non-foodsector (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 3,7 procent en de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) met 4,1 procent.
De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide in september 2025 met 3,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,9 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in meubels en woninginrichting, de kledingwinkels, de drogisterijen en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) hebben in september 2025 meer omgezet dan in september 2024. De omzet van de winkels in recreatieartikelen, van winkels in consumentenelektronica en van winkels in schoenen en lederwaren was echter lager dan in september 2024.
