Emerce

Inhoud syndiceren
Online business, media & marketing
Bijgewerkt: 9 uren 59 min geleden

ACM behandelt eerste aanvragen voor status van betrouwbare flagger onder DSA

10 uren 28 min geleden

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is begonnen met de beoordeling van de eerste aanvragen voor de status van betrouwbare flagger onder de Digital Services Act (DSA). Deze status is bedoeld voor erkende organisaties die melding maken van illegale online inhoud, zoals op sociale media of online marktplaatsen. Online platforms zijn verplicht om dergelijke meldingen met voorrang te behandelen. Dit betekent echter niet dat de inhoud automatisch wordt verwijderd; elke melding wordt afzonderlijk beoordeeld door het platform.

Betrouwbare flaggers zijn gespecialiseerd in het signaleren van specifieke vormen van illegale content, zoals verboden producten, terroristisch materiaal of seksueel grensoverschrijdend gedrag. Alleen in Nederland gevestigde organisaties kunnen deze status aanvragen. Zij moeten beschikken over aantoonbare expertise, onafhankelijk zijn van platformaanbieders en zorgvuldig, nauwkeurig en objectief te werk gaan. Individuen komen niet in aanmerking, maar kunnen uiteraard wel meldingen blijven doen.

Op 19 mei heeft de ACM haar eerste ontwerpbesluit gepubliceerd. Het gaat om stichting Offlimits, die zich inzet tegen online seksueel grensoverschrijdend gedrag en (kinder)misbruik. Het ontwerpbesluit ligt zes weken ter inzage. Daarna neemt de ACM een definitief besluit. Bij een positief oordeel wordt Offlimits de eerste betrouwbare flagger in Nederland. Inmiddels hebben ook vier andere organisaties een aanvraag ingediend.

Sinds 4 februari is de ACM officieel verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de DSA, de Europese wet die zorgt voor een veiliger en eerlijker internet. Een van de bevoegdheden van de toezichthouder is het toekennen van de status van betrouwbare flagger.

ACM-bestuurslid Manon Leijten zegt hierover: “Wat offline illegaal is, moet dat online ook zijn. De DSA bepaalt niet wat illegaal is – dat doen wetten zoals het strafrecht of consumentenrecht – maar zorgt er wél voor dat platforms verantwoordelijk worden gehouden voor hoe ze met die inhoud omgaan. Betrouwbare flaggers spelen hierin een sleutelrol. Als Offlimits de status krijgt, kunnen zij hun belangrijke werk nog effectiever doen.”

Als onderdeel van de openbare voorbereidingsprocedure zijn het ontwerpbesluit en de bijbehorende stukken gepubliceerd op de website van de ACM. Tot zes weken na publicatie kunnen belanghebbenden een zienswijze indienen. Organisaties die de status uiteindelijk verkrijgen, worden opgenomen in het register van de Europese Commissie. Aanvragen kunnen worden ingediend via de website van de ACM.

Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden willen voorkomen dat staten AI reguleren

10 uren 52 min geleden

Een clausule in een Amerikaanse begrotingswet heeft geleid tot bezorgdheid onder burgerrechtenorganisaties en techwaakhonden. De clausule, voorgesteld door Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden, beoogt een tienjarige blokkade op staats- en lokale regelgeving van kunstmatige intelligentie (AI).

De clausule zou staten en lokale overheden verbieden om gedurende tien jaar enige vorm van AI-regelgeving in te voeren of te handhaven. Voorstanders stellen dat dit een uniforme federale aanpak van AI-regulering mogelijk maakt, wat innovatie zou bevorderen en de concurrentiepositie van de VS zou versterken. 

Critici, waaronder burgerrechtenorganisaties en sommige senatoren, waarschuwen dat het voorstel de bevoegdheden van staten ondermijnt en consumentenbescherming in gevaar brengt, meldt CNN. Zij vrezen dat zonder lokale regelgeving misbruik van AI, zoals deepfakes en discriminatie, onbestraft kan blijven. 

Het voorstel is opgenomen in een begrotingswet waardoor slechts een eenvoudige meerderheid in de Senaat nodig is voor goedkeuring. Echter, de zogenaamde Byrd Rule beperkt de inhoud van dergelijke wetten tot fiscale aangelegenheden, wat betekent dat de AI-clausule mogelijk wordt geschrapt tijdens de beoordeling.

Leiders uit de techindustrie, zoals Sam Altman van OpenAI en Brad Smith van Microsoft, hebben zich uitgesproken voor een federale aanpak van AI-regulering. Zij benadrukken het belang van consistente regels om innovatie niet te belemmeren, maar erkennen ook de noodzaak van passende waarborgen.

NS stopt met X

11 uren 54 min geleden

NS stopt vanaf 1 juni met het aanbieden van reisinformatie en klantenservice op social mediaplatform X. Steeds minder reizigers gebruiken X voor het stellen van vragen aan NS. Daarvoor is de chatfunctie op NS.nl veel geschikter.

Daarnaast is het werk op X voor medewerkers van NS-klantenservice afgelopen jaren veel minder aangenaam geworden doordat de toon op het platform verhard is.

Reizigers weten NS goed op andere manieren te bereiken, zegt het bedrijf. De meest gebruikte methode om vragen te stellen is via de telefoon. Ook de chatfunctie op de website NS.nl wordt veel gebruikt voor vragen. Deze functionaliteit verwacht NS dit jaar aan de NS-app toevoegen.

In 2010 is NS gestart met het gebruik van X (toen nog Twitter) én de NS-app. Sinds 2010 zijn er veel functionaliteiten toegevoegd aan de NS-app, zoals reisadvies op maat, pushmeldingen bij verstoringen en in- en uitcheckinformatie. Daar komt later dit jaar dus ook de chatfunctie bij om vragen te kunnen stellen. Zo verwacht NS reizigers op een betere manier op weg te helpen.

Nederlands Hyvä geeft nieuwe impuls aan Magento

12 uren 13 min geleden

Onder Adobe beweegt e-commerceplatform Magento zich vooral naar de grootste zakelijke online verkopers. Het Nederlandse Hyvä claimt alles dat daar onder vrijvalt, boekt internationaal succes en rolt zijn eigen, nieuwe platform uit.

Het bedrijf van Willem Wigman werd eigenlijk bekend door de front-end die hij uit persoonlijke frustratie ontwikkelde voor een Magento-winkel. “Ik haalde werkelijke alle overbodige code eruit, bracht het terug tot de essentie en bouwde een lichtgewicht alternatief.” Dat scoorde als een tierelier in Google en won in no-time een grote groep mede-gebruikers.

Dat is vier jaar geleden. Vandaag beweegt Wigman zich op de markt voor webwinkels die op Magento draaien en minder dan honderd miljoen bruto omzet doen. Alles daarboven is hetgeen waar Adobe, eigenaar en renovator van het open source e-commerceplatform, zich op richt.

“Magento an sich is nog nooit zo goed geweest als nu. De front-end is wel verouderd en Adobe zet in op microservices, API-first, cloud en headless. “Het ecosysteem van agencies en extensie-ontwikkelaars zat met slechte front-ends die niet worden onderhouden.” Het Limburgse bedrijf bracht daar met zijn lichtgewicht alternatief verandering in. Ze hebben nu vijfduizend klanten in 81 landen, onder wie: PostNL, Prenatal, Obelink en De Telegraaf. Wigman: “Afgelopen jaar werden vier van de vijf Magento-sites in Nederland met Hyvä gebouwd.”

Naast het theme kwamen er een checkout, een UI-bibliotheek en enterprisesuite voor Adobe Commerce. Onlangs maakte Hyvä, inmiddels zo n 25 man groot, een gewaagde stap voorwaarts. Met de aankondiging van Hyvä Commerce, een zogeheten productsuite boven op Magento die het ecosysteem rondom Magento een nieuwe, serieuze nieuwe impuls kan geven

“Momenteel bouwen we Hyvä Commerce uit. Dat richt zich op de behoeften van de webwinkelier. Daarmee voegen we toe wat aan Magento zelf ontbreekt. Recent hebben we een CMS toegevoegd. Je hoeft dus geen headless CMS van een derde partij meer aan te schaffen om content te beheren. Dit zit ín de prijs van drieduizend euro per jaar. Wat nog komt: een dashboard waarmee je je performance in een oogopslag kunt zien, een image editor, de mogelijkheid om klanten te segmenteren en meer.” De roadmap staat hier.

Hyvä werkt nauw samen met Mollie. De PSP wendt zijn bereik om de Nederlandse technologie te promoten. Wigman: “We hebben een gezamenlijk belang het ecosysteem te laten groeien.” Het punt is, dat zodra webwinkels overstappen naar een SaaS-omgeving, dat die partijen vaak voorkeursrelaties hebben met betaalverwerkers. Mollie wil zo min mogelijk bij voorbaat worden uitgesloten, dus doet bijvoorbeeld aan co-marketing op een event als de Webwinkel Vakdagen en borrels bij bureaus en partners.

Europese Investeringsbank: 70 miljard voor start-ups

ma, 05/19/2025 - 14:05

De Europese Investeringsbank (EIB) lanceert een nieuw initiatief om de investeringskloof tussen Europa en de Verenigde Staten te dichten. Het doel is om tegen 2027 70 miljard euro aan startkapitaal te verstrekken.

Dit moet particuliere investeerders stimuleren om nog eens het dubbele bij te leggen, wat een totaal beschikbaar vermogen moet opleveren van zo’n 250 miljard euro.

Dat maakte de EIB afgelopen vrijdag bekend.

De aankondiging laat een actievere, protectionistischer opstelling van Europa zien. Want de EIB stelt: “Dit omvat ook het ondersteunen van de exit van bedrijfsoprichters en durfkapitaalinvesteerders, die hun aandelen vaak verkopen aan Amerikaanse investeerders. In de toekomst zou de EIB EU-bedrijven kunnen helpen bij de overname van veelbelovende startups om te voorkomen dat technologieën buiten Europa worden verkocht.”

De investeringsbank is altijd al betrokken geweest bij het Europese techlandschap als geldschieter op de achtergrond, veelal via zijn European Investment Fund. Het participeert wel in de meeste grote fondsen met wezenlijke geldsommen.

Foto: Ben Garratt, Unsplash

Acer betreedt de wearables-markt met slimme ring en vertaal-oordopjes

ma, 05/19/2025 - 13:03

Acer betreedt de wearables-markt met twee innovatieve producten: een slimme ring en vertaal-oordopjes.

De Acer Wellness Ring is ontworpen om gezondheids- en fitnessgegevens te monitoren. Het apparaatje, dat om de vinger wordt gedragen, meet onder andere hartslag, slaapkwaliteit en stressniveaus. De ring is bedoeld als een discrete en comfortabele optie voor gebruikers die hun welzijn willen volgen zonder een traditionele smartwatch te dragen. 

De Acer Interpreter Buds zijn draadloze oordopjes met ingebouwde real-time vertaalfunctionaliteit. Ze ondersteunen meerdere talen en zijn gericht op reizigers en professionals die vaak met verschillende talen te maken hebben. De oordopjes maken gebruik van kunstmatige intelligentie om gesprekken direct te vertalen, wat communicatie in meertalige omgevingen vergemakkelijkt.

Acer heeft aangegeven dat beide producten later dit jaar op de markt zullen komen. De exacte prijzen en beschikbaarheidsdata zijn nog niet bekendgemaakt.

Amac gaat smart home producten verkopen

ma, 05/19/2025 - 12:47

Apple-specialist Amac gaat producten verkopen van smarthomespecialist JDK Benelux en smarthomemerk Aqara. Dat blijkt uit een uitnodiging die naar de pers is gestuurd van  een demonstratie in Utrecht.

Smart home, slimme oplossingen waarmee je een huis slim maakt, wordt steeds populairder in Nederland. Bijna twee derde van de Nederlandse huishoudens heeft al minimaal één smarthomeproduct. De verwachting is dat deze markt de komende jaren een sterke groei doormaakt doordat deze slimme oplossingen eenvoudiger worden in gebruik en beter samenwerken.

Onderzoeksbureau Horizon verwacht dat de omzet in 2030 vervijfvoudigd is ten opzichte van 2023, toen de omzet zo’n 1,2 miljard euro bedroeg. Mede vanwege de positieve verwachting verkoopt Amac als eerste fysieke retailer in Nederland een grote collectie smarthomeproducten van het merk Aqara.

OpenAI plant AI-datacentra in de VAE

ma, 05/19/2025 - 11:58

OpenAI is van plan om datacentra te bouwen in de Verenigde Arabische Emiraten, wat een aanzienlijke internationale uitbreiding zou betekenen.

De AI-reus wordt een van de belangrijkste huurders van een gepland datacentrum van 5 gigawatt in Abu Dhabi.

Volgens bronnen die bekend zijn met de plannen, zo meldt persbureau Bloomberg, zou de infrastructuur een oppervlakte van ongeveer 26 vierkante kilometer beslaan en een hoeveelheid elektriciteit nodig hebben die gelijkstaat aan die van vijf kernreactoren.

Het project wordt ontwikkeld in samenwerking met technologiegroep G42 uit Abu Dhabi. Het maakt deel uit van het ambitieuze Stargate-project van OpenAI, een joint-venture die in januari werd aangekondigd en die ertoe moet leiden dat OpenAI, SoftBank en Oracle enorme datacenters kunnen bouwen.

De bekendmaking vindt plaats in de week nadat de Amerikaanse president Trump een rondreis deed over het Arabische schiereiland. In de VAE tekende hij deals voor samenwerking met een waarde van 200 miljard dollar, in Saoedie-Arabië voor 600 miljard dollar en met Qatar voor 1.200 miljard dollar.

Microsoft investeerde in het voorjaar van 2024 anderhalf miljard dollar in G42. G42 ontwikkelde bijvoorbeeld een Arabisch taalmodel (Jais), een variant dus op wat OpenAI met zijn GPT’s doet voor het Latijns alfabet.

‘Digitale industrie goed voor 10% BNP China’

ma, 05/19/2025 - 11:05

China’s digitale activiteiten zijn tegen het einde van 2025 goed voor tien procent van het bruto nationaal product.

Het land presenteert een meerjarenplan om dat percentage omhoog te schroeven. De overheid heeft daarbij een faciliterende en sturende rol.

In het door de National Data Administration gepubliceerde plan worden acht belangrijke actiegebieden geschetst. Centraal daarin staan: rekenkracht, data als kapitaal en verdere AI-ontwikkeling. Verder heeft men een doelstelling van 300 EFLOPS aan rekenkracht te bouwen.

De National Data Administration is twee jaar oud.

China ontwikkelt ook zijn digitale infrastructuur, waaronder AI’s en rekencentra, zo ver door dat het onafhankelijk kan worden van Amerikaanse leveranciers in capaciteit en kwaliteit. Mogelijk is dat beeld een reden geweest voor Microsoft om, al dan niet onder politieke druk, zijn dienstverlening abrupt te staken bij enkele hoogwaardige Chinese afnemers.

Foto: Yiran Ding, Unsplash

Nieuwe data Google AI Overviews: zoekkliks dalen met 30%

ma, 05/19/2025 - 09:54

Het aantal impressies bij zoekmachine Google steeg afgelopen jaar met 49 procent, maar de doorklikratio daalde met dertig procent. Oorzaak: de invoering van AI Overviews, antwoorden boven de zoekresultaten.

Dit komt naar voren in Amerikaanse cijfers van SEO-bureau BrightEdge dat onderzoek deed naar de verschuivende patronen in hoe consumenten Google gebruiken. De reden voor het onderzoek is het feit dat de AI Overviews in maart een jaar online zijn in de VS.

Zo blijkt verder dat AI-overzichten nu in meer dan elf procent van de zoekresultaten verschijnen, een stijging van 22 procent ten opzichte van vorig jaar.

Dit betekent dat zoekvragen vaker op de resultatenpagina worden beantwoord, wat de noodzaak tot doorklikken wegneemt.

Gebruikers passen hun gedrag ook zichtbaar aan op de nieuwe vorm, of werking, van de zoekmachine. Het aantal langere en complexere zoekopdrachten is sinds vorig jaar gegroeid met 49 procent. Concreet betekent dat, dat de zoekvragen uit meer woorden bestaan.

BrightEdge keek ook naar de AI-zoekconcurrentie van Google. ChatGPT blijkt dan met afstand de grootste. Dat groeide afgelopen maand met 21 procent. Op afstand volgen de nummers twee en drie, Perplexity en Gemini. Daar weer ver achter komen Claude, Meta en Grok.

De onderzoekers rekenen voor, dat Google nog steeds meer dan negentig procent marktaandeel heeft. Niettemin vindt er een serieuze verschuiving in zoekgedrag plaats, want GenZ en millennials zijn grootgebruikers van de GPT-achtigen. Verandering op de zoekmarkt komt van onder.

Het rapport vertelt marketeers: “De opkomst van AI-zoekmachines en autonome agents verandert fundamenteel hoe zoektechnologie werkt en hoe merken en uitgevers succes meten. Traditionele statistieken zoals click-throughs zijn gestaag afgenomen sinds de lancering van AI-oplossingen, terwijl AI-gestuurde impressies die via technologieën zoals AI Overviews naar voren zijn gekomen, sterk in opkomst zijn.”

“Nu generatieve engines gebruikers door gepersonaliseerde conversaties leiden, wordt zichtbaarheid in de AI-laag noodzakelijk. Onze gegevens bevestigen dat er een groeiende behoefte is om prestaties te heroverwegen, niet in termen van clickthroughs, maar van invloed, door ze in de juiste context en op het juiste moment in de AI-ervaring te laten verschijnen.”

Nederland was een week geleden een van de laatste Europese landen waar AI Overviews werden ingevoerd. Europa op zijn beurt was een van de laatste regio’s waar Google deze nieuwe informatie-interface uitbracht.

AI-model voorspelt risico op infecties bij pas geopereerde patiënten

ma, 05/19/2025 - 09:01

Een nieuw AI-model kan straks het risico op infecties bij pas geopereerde patiënten voorspellen. Zorgverleners kunnen hierdoor tijdig maatregelen nemen en complicaties eerder opsporen. De bedoeling is om het model binnenkort als standaard hulpmiddel te gebruiken in het LUMC.

De AI-toepassing (genaamd PERISCOPE) voorspelt het risico op infecties binnen zeven en dertig dagen na de operatie. De voorspeller is mede ontwikkeld en getest door promotieonderzoeker Siri van der Meijden. Ook onderzocht zij de stappen die nodig zijn om het model naar de praktijk te brengen. Op 6 mei promoveert ze op haar onderzoek.

Het idee voor de AI-voorspeller is ontstaan uit de behoefte van chirurgen om beter te kunnen voorspellen welke patiënten na een operatie een infectie krijgen en welke niet. Nu krijgt vijf tot twintig procent van de geopereerde patiënten te maken met zo’n infectie. In ongeveer de helft van de gevallen gaat het om wondinfecties. Daarnaast gaat het om longinfecties, urineweginfecties en in zeldzame gevallen bloedweginfecties (sepsis). De infecties houden patiënten langer in het ziekenhuis of leiden tot heropnames. Soms hebben patiënten hierdoor meerdere behandelingen nodig.

Om het AI-model te voeden, gebruikten Van der Meijden en haar team bijna tien jaar aan historische patiëntgegevens uit het elektronisch patiëntendossier (EPD). Die gegevens zijn gepseudonimiseerd, wat inhoudt dat onderzoekers de data niet kunnen herleiden naar patiënten. ‘Vervolgens keken we naar verschillende factoren. Bijvoorbeeld of een patiënt in het verleden een infectie heeft gehad. Of dat die een andere aandoening heeft zoals diabetes (comorbiditeit). En dan zijn er nog belangrijke factoren als: hartslag, gewicht, bloeddruk en dat soort zaken. Al deze informatie hebben we gekoppeld aan het feit of een patiënt uiteindelijk wel of geen infectie had gekregen. Daarna is de machine gaan leren.’

Vervolgens is het model uitgebreid getest op meer dan 250.000 historische ingrepen in drie ziekenhuizen: het LUMC, het Radboudumc en het Ziekenhuis Oost-Limburg in Genk (België).

Specialisten, artsen (in opleiding) en verpleegkundigen van de chirurgische afdelingen, zoals de heelkunde, orthopedie en neurochirurgie, gaan werken met de AI-voorspeller. Op een computerscherm krijgen zij het infectierisico van een patiënt te zien uitgedrukt in een percentage en een categorie: laag, medium of hoog. Op dit dashboard staan ook relevante patiëntgegevens uit het EPD. Zo staat alle informatie bij elkaar en hoeven zorgverleners niet meer een heel patiëntendossier door te bladeren om te beoordelen of een patiënt een infectie aan het ontwikkelen is. ‘PERISCOPE is daarmee niet alleen tijdbesparend, maar het helpt artsen ook beter inschatten welke patiënten in aanmerking komen voor ontslag en welke niet, en welke patiënten ze later nog eens extra moeten zien op de poli bijvoorbeeld. We zullen ook trainingen gaan geven op afdelingen om goed met de tool te leren werken.’

DHL breidt samenwerking met Boston Dynamics uit – 1000 extra robots gepland

ma, 05/19/2025 - 08:00

Logistieke dienstverlener DHL Group en het robotica­bedrijf Boston Dynamics willen hun samenwerking verder intensiveren. DHL zal tegen 2030 duizend extra robots van het type Stretch afnemen. Daarbij wordt ook onderzocht of de Stretch-robot, die oorspronkelijk is ontworpen voor het automatisch laden en lossen van pakketten, ook voor andere taken inzetbaar is.

Boston Dynamics bracht de Stretch-robot in 2022 op de markt. DHL was een van de eerste bedrijven die de robot sinds 2023 in Noord-Amerika in gebruik nam. Voor die eerste fase investeerde DHL 15 miljoen Amerikaanse dollar. Inmiddels is de robot ook uitgerold in het Verenigd Koninkrijk en andere delen van Europa.

De Stretch-robot bestaat uit een robotarm met zeven bewegingsvrijheden, gemonteerd op een mobiele basis. Via sensoren en camera’s aan een mast kan hij zijn omgeving en objecten detecteren. Met een zuignap-systeem kan hij pakketten en dozen oppakken om voertuigen automatisch te laden of te lossen, of om magazijnwerkzaamheden uit te voeren. De robot stapelt dozen zelfstandig en ruimte-efficiënt, rekening houdend met hun afmetingen. Dankzij de mobiele basis is Stretch flexibel inzetbaar op verschillende locaties, waardoor logistieke processen eenvoudig geautomatiseerd kunnen worden. Hij kan tot 800 pakketten per uur verwerken.

DHL wil de Stretch-robot nu nog dieper integreren in zijn operationele processen. In eerste instantie zal hij ook ingezet worden voor orderpicking – een taak die traditioneel veel mankracht vereist. Samen met Boston Dynamics onderzoekt DHL aanvullende toepassingen voor de robot en wil het de automatisering binnen de organisatie verder versnellen.

In de afgelopen drie jaar heeft DHL al meer dan één miljard euro geïnvesteerd in de automatisering van zijn contractlogistiekdivisie. Wereldwijd zet het bedrijf momenteel meer dan 7500 robots in, waaronder modellen van andere robotica­bedrijven zoals AutoStore, Fox Robotics, Geek+ en Locus Robotics.

Alibaba verlaagt kosten AI-zoektraining met 90 procent dankzij nieuwe methode

ma, 05/19/2025 - 07:10

De Chinese techgigant Alibaba Group heeft een doorbraak aangekondigd in het verlagen van de kosten voor het trainen van AI-modellen voor zoekfunctionaliteit. Dankzij een nieuwe methode genaamd ZeroSearch zouden deze kosten tot wel 90 procent lager uitvallen, meldt de China Morning Post.

Volgens een recent gepubliceerde onderzoeksnota verbeteren Alibaba’s onderzoekers de zoekmogelijkheden van AI-modellen via simulaties, zonder dat die interactie hoeven te hebben met echte zoekmachines. De methode voorkomt de hoge kosten die normaal gepaard gaan met het doorsturen van zoekopdrachten via commerciële zoekdiensten. In plaats daarvan kunnen AI-modellen, die al getraind zijn op grote kennisdatabases, zelf hoogwaardige antwoorden genereren op vragen.

ZeroSearch maakt het mogelijk om een referentiemodel te gebruiken als een soort zoekmachine, waarmee andere AI-systemen getraind kunnen worden. Hierdoor wordt de afhankelijkheid van dure externe infrastructuur sterk verminderd. Dat maakt deze technologie vooral interessant voor kleinere ontwikkelteams met beperkte middelen.

Een concreet voorbeeld laat zien hoeveel kosten er bespaard worden: het versturen van 64.000 zoekopdrachten naar Google via een API (softwarekoppeling) kost zo’n 586,70 Amerikaanse dollar. Als dezelfde training wordt uitgevoerd met een AI-model van 14 miljard parameters, dalen de kosten naar 70,80 dollar – een besparing van 88 procent.

De onderzoekers benadrukken dat verbeterde zoekmogelijkheden van cruciaal belang zijn voor het versterken van de redeneervermogen en de inhoudsgeneratie van AI-systemen. Deze innovatie past binnen Alibaba’s bredere strategie om AI-zoektechnologie verder te ontwikkelen.

Een dezer dagen introduceerde Alibaba nieuwe AI-zoekfuncties in Quark, momenteel China’s populairste AI-app volgens Aicpb.com. De nieuwe functie, deep search, combineert het redeneervermogen van Alibaba’s Qwen-modellen met live internetzoekopdrachten. Volgens het Quark-team levert dit nauwkeurige antwoorden op complexe vragen. De functie is beschikbaar op zowel mobiele apparaten als computers.

Ook andere Chinese techbedrijven investeren volop in AI-zoektechnologie. Zo heeft Baidu het R1-redeneermodel van start-up DeepSeek geïntegreerd in zijn zoekmachine, waarmee gebruikers beknopte samenvattingen krijgen bij hun zoekresultaten. Daarnaast hebben DeepSeek (uit Hangzhou) en Moonshot AI (uit Peking) real-time zoekfunctionaliteit toegevoegd aan hun chatbots, om gebruikers betere en actuelere antwoorden te bieden.

Grote Europese retailers roepen EU op om hoge Visa- en Mastercard-kosten aan te pakken

ma, 05/19/2025 - 06:45

Enkele van Europa’s grootste winkelketens en online retailers hebben de Europese Commissie opgeroepen om in te grijpen tegen de, naar eigen zeggen, buitensporige kosten die Visa en Mastercard in rekening brengen. Volgens hen schaden deze tarieven de concurrentiekracht van de EU en vormen ze een belemmering voor alternatieve betaalmethoden.

Visa en Mastercard beheersen momenteel ongeveer twee derde van alle kaartbetalingen in de eurozone. Al jarenlang klagen winkeliers over de hoogte van de transactiekosten en het gebrek aan transparantie over de structuur van die kosten.

In een brief van 13 mei, ingezien door Reuters, stellen de bedrijven: ‘Internationale kaartsystemen hebben hun tarieven kunnen verhogen zonder enige vorm van concurrentiedruk of toezicht van toezichthouders. Het geheel aan tarieven en regels is bovendien zo complex en ondoorzichtig geworden, dat marktpartijen nauwelijks begrijpen waarvoor ze betalen, laat staan dat ze die kosten kunnen aanvechten.’

De klachten van retailers vormen mede de aanleiding voor de EU om alternatieven zoals een digitale euro te verkennen, om zo de afhankelijkheid van Amerikaanse betaalbedrijven te verminderen. De trage voortgang van de wetgeving rondom een digitale munt zorgt echter voor frustratie onder beleidsmakers en het bedrijfsleven.

De groep verwijst naar een rapport van adviesbureau The Brattle Group uit 2024, waaruit blijkt dat de totale kosten van internationale kaartsystemen tussen 2018 en 2022 met 33,9% zijn gestegen — gemiddeld 7,6% per jaar, bovenop de inflatie. Tegelijkertijd zien Europese handelaars en consumenten geen noemenswaardige verbeteringen in dienstverlening.

Visa verdedigde zich door te stellen dat de kosten de waarde weerspiegelen van de geboden diensten aan banken, handelaars en consumenten in Europa. Mastercard heeft vooralsnog niet gereageerd op het verzoek om commentaar.

Epic Games beschuldigt Apple van minachting rechtbank in Fortnite-zaak

ma, 05/19/2025 - 05:38

Epic Games heeft vrijdag de Amerikaanse districtsrechter Yvonne Gonzalez Rogers gevraagd om in te grijpen nu Apple weigert de game Fortnite op te nemen in de Amerikaanse App Store. Epic noemt het ‘Apples nieuwste poging om het bevel van de rechtbank en haar gezag te ondermijnen.’

Epic liet vrijdag weten dat Apple de nieuwste versie van Fortnite had geblokkeerd, waardoor het spel wereldwijd niet beschikbaar is op iOS totdat het verbod wordt opgeheven.

Epic diende het populaire spel opnieuw in nadat de rechter had gevonnist dat Fortnite spelers mag wijzen op alternatieve betaalwijzen en Epic niet gehouden is aan Apples commissie.

Tijdens de allereerste zitting in deze zaak liet rechter Rogers al weten dat ze geneigd was Apple niet te verplichten Fortnite opnieuw toe te laten op de App Store. Enkele maanden later wees ze een verzoek van Epic voor een voorlopige voorziening af, waarmee ze Apple feitelijk toestond het spel te blijven weren.

Epic verzoekt daarom om handhaving van het bevel en wil dat Apple verplicht wordt om iedere app van Epic die voldoet aan de richtlijnen – inclusief Fortnite – toe te laten in de Amerikaanse App Store.

In het document verwijst Epic ook naar de getuigenis van Apple-CEO Tim Cook tijdens de rechtszaak, waarin hij verklaarde: ‘Het zou in het belang van de gebruikers zijn als Fortnite terugkeert naar de App Store.’

Apple heeft echter aan Epic laten weten dat het geen heroverweging zal maken over het opnieuw activeren van Epic’s ontwikkelaarsaccount, ‘totdat de lopende rechtszaak in de VS is afgerond’. Daarnaast is het volgens Apple niet zo dat de game wereldwijd wordt geweigerd. Wel is Epic Games Zweden gevraagd om de app opnieuw in te dienen voor de Europese markt. Daar mag Epic de game wel aanbieden buiten de commissie van Apple om.

Mis het niet: vooraanstaande industrie-experts en leading brands op Emerce E-Commerce Live!

ma, 05/19/2025 - 05:00

Video commerce wint terrein binnen de wereld van luxe. Maar hoe behoud je exclusiviteit in een van oorsprong laagdrempelig format? LVMH en Bambuser vertaalden streaming en live video naar een premium merkervaring. Mét behoud van luxe, status en merkbeleving. Met welke strategische en creatieve keuzes overtuig je veeleisende doelgroepen? Meer weten? Kom dan naar de presentatie van Kristina Brjazgunova van Bambuser op Emerce E-Commerce Live!

Social, AI- en data-first. Het zijn enkele thema’s op Emerce E-commerce Live! 2025 op 4 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Meer dan honderd sprekers met cases, strategie en uitdagingen van topmerken als LVMH, Picnic, Unilever, Decathlon, HEMA, Makro, Odido, Zeeman en PostNL.

Makro, opgericht in 1968, is bekend geworden door haar Cash&Carry-formule. Sinds 2022 is het bedrijf echter volop bezig met een transformatie, waarbij de focus volledig ligt op de horeca. Waar Makro ooit een hypermarket model had, met een breed assortiment van spijkerbroeken tot zwembaden, en tegelijkertijd ultra vers aanbod, richt het zich nu volledig op de rol van foodservice groothandel voor het middensegment van de horeca.

Makro volgt een omni-channel strategie met een slimme mix van fysieke winkels, een horecabezorgservice en een webshop via een 3P-model (marktplaats). In slechts twee jaar is deze marktplaats uitgegroeid tot het grootste horeca non-food platform van Nederland. Het is inmiddels het zesde land binnen het Metro-portfolio waar dit model is uitgerold. Qua schaal is het binnen Europa een van de grootste marktplaatsen, vergelijkbaar met pure-players zoals Amazon.

Kijk en luister naar de presentatie van Luuk Schuiling, een data-gedreven marketing- en e-commerceprofessional met een passie voor groei en resultaat. Met jarenlange ervaring in de retail- en foodservicesector weet hij als geen ander hoe je strategie vertaalt naar impact.

Fleurop combineert lokaal vakmanschap met een sterk e-commerceplatform: online besteld, lokaal bezorgd. Maar wat trekt de klant over de streep? Fleurop bewijst dat email nog steeds een heel krachtig middel is. Het realiseerde meer dan twintig procent omzetgroei met een volwassen personalisatiestrategie, slimme segmentatie en geautomatiseerde campagnes. Hoor meer van Linda Klus van Fleurop en Corné Hoogendoorn van partner Yelflow.

Elke dag telt en daarom optimaliseert XXL Nutrition continu de gebruikerservaring. Ze testen met tools als Hotjar, Lyssna en Tweakwise, verbeteren keuzehulpen en overtuigen met de principes van Cialdini. Dankzij AI en slimme search tech groeit de conversie. Maak structureel betere keuzes en ontdek de toekomst van personalisatie.

Sjoerd van den Broek, CRO Specialist bij XXL Nutritio, is verantwoordelijk voor het verhogen van het conversiepercentage op zowel de website als in de app. Met een achtergrond in economische psychologie begon hij ruim zes jaar geleden zijn carrière bij online marketingbureau Effecty. Daar specialiseerde hij zich in conversie-optimalisatie en werkte hij aan uiteenlopende projecten voor zowel B2C als B2B klanten. Na een korte periode bij e-Boekhouden.nl, vond hij bij XXL Nutrition de perfecte combinatie tussen zijn professionele expertise en persoonlijke interesse: fitness.

We kunnen tegenwoordig ook niet meer om TikTok heen. In deze interactieve sessie laat Feie Vermeulen zien hoe je TikTok strategisch en effectief inzet om niet alleen een bereik te creëren, maar ook daadwerkelijk producten te verkopen. Hij onthult hoe je betaald adverteren op TikTok naar een hoger niveau kunnen tillen.

Nog geen ticket? Verzeker direct je plek.

Infographic: Helft organisaties in Nederland heeft geen AI-strategie

za, 05/17/2025 - 06:11

AI is niet meer weg te denken, maar bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26 procent maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in hun dagelijkse werk. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de organisaties aan geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: “Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer?”. AI heeft de potentie om werk slimmer, efficiënter én leuker te maken – maar voorlopig blijft het bij beloftes.

De adoptie van AI blijkt sterk geconcentreerd bij het hoger management. 57 procent van de directieleden gebruikt AI, maar bij uitvoerende medewerkers zonder klantcontact ligt dat percentage op slechts 17 procent.

De adoptie verschilt aanzienlijk per branche. In ICT en financiële dienstverlening wordt AI relatief vaak ingezet, maar in sectoren als zorg, transport en retail blijft het gebruik achter. Belemmerende factoren zijn onder meer een gebrek aan expertise, hoge implementatiekosten en zorgen over privacy.

Ook binnen organisaties zien we een kloof. AI-gebruikers voelen zich lang niet altijd deskundig. Slechts 43 procent beschouwt zichzelf als ervaren gebruiker. Daar komt bij dat 61 procent verwacht zich nieuwe vaardigheden eigen te moeten maken. En onder niet-gebruikers denkt 35% – wellicht ten onrechte – dat ze geen nieuwe kennis nodig hebben.

EchoPod automatiseert productie podcasts

za, 05/17/2025 - 05:08

EchoPod, een Nederlandse start-up, zet geschreven content razendsnel om naar ‘professioneel klinkende AI-podcasts’. Wat tot voor kort een technisch en tijdrovend proces was, is nu toegankelijk gemaakt voor iedere gebruiker.

Het systeem biedt uitgebreide mogelijkheden om de podcasts te personaliseren — met een unieke bibliotheek aan stemmen, muziek en twee formats – van een eenvoudige monoloog tot een dynamische discussieshow met twee sprekers.

Tijdens de early access fase werkte EchoPod samen met een aantal partners, waaronder een groot mediahuis, een internationale bank en met Adformatie. De audio-oplossingen liepen uiteen van AI newsflashes tot AI-gedreven commercials waardoor AI-audio een integraal onderdeel van de contentstrategie werd voor deze bedrijven.

De output is direct bruikbaar en klaar voor publicatie — met muzikale vormgeving en slimme content optimalisatie. Geen geëxporteerd bestand dat je zelf nog moet bewerken, maar een kant-en-klaar eindproduct.

Het platform is ontwikkeld voor organisaties die al investeren in geschreven content — denk aan blogs, nieuwsbrieven, whitepapers of interne updates — maar daarmee niet altijd hun volledige doelgroep bereiken.

Amazon Prime Video boekt advertentierecord en stijgende kijkcijfers

vr, 05/16/2025 - 14:00

Volgens schattingen zal Amazon Prime Video, de streamingdienst van de retailreus, dit jaar zo’n 1,7 miljard dollar aan advertentie-inkomsten genereren. Tegelijkertijd ziet de streamingdienst ook een sterke toename in betrokkenheid: het aantal bekeken uren per maand is met 40 procent gestegen.

Tijdens de jaarlijkse ‘upfront’-presentatie eerder deze week vertelde Tanner Elton, vicepresident advertentieverkoop in de VS voor Amazon, dat de koppeling tussen kijkgedrag op Prime Video en het e-commerceplatform van Amazon een echte game changer is.

“We weten wat mensen graag kijken, en dat is natuurlijk waardevolle informatie. Maar we weten ook wat ze kopen,” aldus Elton. Hij voegde eraan toe dat 88 procent van deze kijkers ook actief shopt op Amazon.

“Dat betekent dat een product dat ze ’s avonds zien in bijvoorbeeld de serie Cross de volgende dag al bij hen thuis kan liggen. Dat is adverteren over de hele linie — van merkzichtbaarheid tot aankoop.”

In vergelijking met een jaar geleden is het gemiddelde dagelijkse bereik van alle eigen platformen van Amazon gestegen van 275 miljoen naar 300 miljoen gebruikers. De advertentie-ondersteunde versie van Prime Video bereikt inmiddels meer dan 130 miljoen Amerikaanse kijkers, tegenover 115 miljoen vorig jaar.

Apple weigert Fortnite opnieuw in App Store (update)

vr, 05/16/2025 - 13:28

Apple heeft opnieuw de game Fortnite wereldwijd uit de App Store verwijderd, waardoor het populaire spel niet langer beschikbaar is op iOS-apparaten, inclusief in de Verenigde Staten en de Europese Unie. Volgens Epic Games heeft Apple hun recente poging om Fortnite opnieuw aan te bieden via de App Store afgewezen.

De strijd tussen Apple en Epic Games begon in 2020, toen Epic probeerde Apples in-app betaalsysteem te omzeilen door een eigen betaaloptie in Fortnite te integreren. Epic-CEO Tim Sweeney uit al sinds 2015 kritiek op Apple vanwege de in zijn ogen veel te hoge commissie van 30 procent op hun inkomsten. Dit leidde tot de onmiddellijke verwijdering van Fortnite uit de App Store en een langdurige juridische strijd over de macht van Apple over zijn platform.

In 2021 oordeelde een Amerikaanse rechter dat Apple ontwikkelaars moest toestaan om gebruikers te informeren over alternatieve betaalmethoden buiten de App Store. Echter, Apple bleef beperkingen opleggen, wat leidde tot verdere juridische stappen van Epic.

Een Amerikaanse federale rechter heeft in april geoordeeld dat Apple het gerechtelijk bevel uit 2021 ten onrechte heeft genegeerd en verwees het gedrag van het bedrijf door naar strafrechtelijke vervolging. Daarop kondigde Epic de terugkeer van Fortnite aan in de VS.

Al in 2024 stond Apple, onder druk van de Europese Digital Markets Act (DMA), toe dat Epic Games zijn ontwikkelaarsaccount in Europa heractiveerde, waardoor Fortnite tijdelijk terugkeerde op iOS in de EU.

In mei 2025 blokkeerde Apple echter opnieuw de toegang tot Fortnite, zowel in de VS als in Europa.

Voor iOS-gebruikers betekent dit dat Fortnite momenteel niet beschikbaar is via de App Store of andere officiële kanalen. Spelers die het spel eerder hebben gedownload, kunnen mogelijk nog steeds spelen, maar ontvangen geen updates of ondersteuning. De enige manier om Fortnite op iOS te spelen is via cloudgamingdiensten zoals GeForce NOW, Xbox Cloud Gaming, hoewel deze opties beperkingen kunnen hebben.

UPDATE: Een woordvoerder van Apple reageerde vrijdag en benadrukt dat het bedrijf geen actie heeft ondernomen om de actieve versie van Fortnite te verwijderen uit alternatieve distributieplatforms binnen de EU. Het bedrijf zou de Europese divisie van Epic, Epic Sweden, hebben verzocht de app-update opnieuw in te dienen, maar dan zonder de vermelding van de Amerikaanse App Store. Daar keert de game voorlopig niet terug.

Epic publiceerde de volgende mail van Apple: ‘Zoals je weet, heeft Apple eerder verzoeken afgewezen om het ontwikkelaarsaccount van Epic Games te herstellen. We hebben je laten weten dat Apple deze beslissing niet zal heroverwegen voordat de rechtszaak tussen beide partijen in de Verenigde Staten is afgerond.

Naar onze mening geldt diezelfde redenering ook voor het terugbrengen van Fortnite naar de Amerikaanse versie van de App Store, ongeacht welke aan Epic gelieerde entiteit de app indient.

Als Epic van mening is dat er feitelijke of juridische ontwikkelingen zijn die aanleiding geven om deze positie opnieuw te overwegen, horen we dat graag schriftelijk.

In de tussentijd heeft Apple besloten om geen actie te ondernemen op de ingediende Fortnite-app tot het Hof van Beroep voor het Ninth Circuit uitspraak heeft gedaan over ons lopende verzoek voor een gedeeltelijke opschorting van het nieuwe verbod.’